Startsida / Inlägg

Därför exploderade däcket

av Anna Andersson

Efter förra loppet på Spa var däckens framtid ett mycket hett ämne. Stefan Johansson föreslog i sitt inlägg här på bloggen att F1 bär återgå till ett däckskrig som det var tidigare och Sebastian Vettel skällde ut Pirelli för att hans däck exploderade.
Däckstillverkaren har undersökt däcket, det är inget fel på strukturen men man har hittat 63 små stickhål i gummit, under tidigare lopp och tester i år har det i snitt inte varit fler än 1,2. Dessa tros ha orsakats av de många olyckorna som var i de andra serierna som körde på banan under helgen. Det har legat små, små delar kvar på banan och de har gjort att det gått hål i däcket vilket i sin tur ledde till att däcket gick sönder.
– De undersökningar och analyser som gjort förklarar en del, men inte alls. Därför fortsätter vi att titta på det, säger Vettel i en första kommentar.
– Vi kan inte acceptera att däcket exploderar när man kör i en sådan hastighet.
Till helgens lopp har Pirelli ändrat sina riktlinjer till teamen när det bland annat gäller lufttrycket, vilket bland annat har gjort Lewis Hamilton irriterad.
– Det är en katastrof säger, VM-ledaren som är orolig för att fästet blir sämre.
Han har för övrigt en ny tatuering:

•••
Mercedes har uppdaterat motorn till helgen. Full gas på Monza, tanken är att man ska testa nyheterna inför 2016 på banan och Petronas kommer också med nytt bränsle till Italien. Nyheterna är dock enbart för Mercedes fabriksteam, Force India, Lotus och Williams får inte använde sig av dem nu, om de får göra det senare i år är oklart.
•••
Det finns en viss risk för regn under dagens tärningar på Monza och det kan också hända att det blir ett blött kval i morgon.
Däremot ser väderprognosen för söndag bättre ut, då ska det vara uppehåll.
I alla fall enligt de som säger sig veta.

Här kan du se en video från Ferrari om vad som är viktigt på Monza:

•••
Vill du läsa om förarsituationen i F1?
Håll utkik på motor.sportbladet.se. Där gå¨r du direkt till alla motornyheter.

Vill du läsa om fakta inför helgens race? Gör det här.

Sedan vet du väl att alla snabba nyheter kommer på vår FB-sida? Gilla Sportbladet Motor på Facebook och få nyheterna direkt i ditt flöde. Där finns även sådant som inte får plats i tidningen eller på webben.

•••

Här svarar Marcus Ericsson på fansens frågor inför Italiens GP:

•••
Det sägs ju att Renault har köpt Lotus och har ett fabriksteam till nästa år, det sägs också att det är en sådan kaos hos Lotus att Bernie Ecclestone betalar lönerna till de 400 medarbetarna i teamet.

Jag återkommer här eller på motor.sportbladet.se efter dagens träningar. I morgon är det som vanligt motor och F1 i papperstidningen också, varje lördag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB