Klart: Renault tar över Lotus
avRenault kommer tillbaka till F1 som fabriksteam 2016. Jag fick precis ett pressmeddelande om att Renault och Lotus har skrivit på ett avtal som säger att Renault ska ta över teamet och detaljerna ska nu diskuteras. Affären ska vara avslutad inom ett par veckor.
Lotus har haft enorma ekonomiska problem den senaste tiden, man har stora skatteskulder till den brittiska staten och i Japan hade man inget motorhome vid banan och det ryktas om att teamets medlemmar fick fixa boende själva.
Men nu ska alltså de ekonomiska problemen lösa sig och Renault, som vann VM 2005 och 2006, kommer tillbaka till Enstone.
•••
Annars har du väl inte missat Felix Rosenqvists bragd? Han tog pole i samtliga EM-lopp i helgen och vann också alla tre. Det gjorde att han säkrade EM-titeln. Nu har han vunnit alla prestigefyllda lopp en F3-förare kan vinna och det har ingen annan gjort före honom. Här läser du vad han säger om framtiden och vad hans manager Stefan Johansson ser för framtid för Felix.
Här är några ord om Felix:
And a big congrats to @FRosenqvist for winning the @fiaf3europe championship today!! And with a triple win, top job
— Marcus Ericsson (@Ericsson_Marcus) September 27, 2015
Lill-Lövis:
Congratulations to @FRosenqvist on winning the @fiaf3europe championship. Awesome job!
— Stefan Johansson (@SJohanssonF1) September 27, 2015
Roberto Mehri:
Well done to my friend @FRosenqvist to win the tittle and @PREMAPowerteam top job! pic.twitter.com/HtubeFrRKm
— Roberto Merhi (@robertomerhi) September 27, 2015
Här kan du se det sista racet också:
•••
Lewis Hamilton tog sin 41:a seger i söndags. Det gör att han har lika många segrar som Ayrton Senna.
Här ser du statistiken – så nära är Hamilton sin idol:
Race: 162 (Senna) mot 162 (Hamilton)
Rennteilnahmen: 161 mot 162
Vinster: 41 mot 41
Titel: 3 mot 2
Pole-Positionen: 65 mot 49
Snabbaste varvet: 19 mot 26
IDOL! #TheGreatest #AyrtonSenna #KingSenna #GodBless pic.twitter.com/OdBezUgXJ8
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) September 27, 2015
Ha en skön måndag. Jag återkommer under veckan, men bloggen uppdateras inte riktigt lika ofta när det inte är F1-helg. Efter som det är en nyhetsblogg, där det finns plats för de nyheter, de rykten och det snack som aldrig får plats i tidningen eller på webben, har det lite med flödet att göra.