Startsida / Inlägg

Mystiskt magnetfält kan stoppa F1

av Anna Andersson

I fyra säsonger dominerade Red Bull F1 tillsammans med Renault. Men de två senaste åren, efter den stora regeländringen, har de inte alls hittat rätt tillsammans. Därför har red BUlls och Renault valt att avsluta samarbetet efter denna säsong.
Frågan är vad Red Bull gör nu.
Enligt Christian Horner finns det en risk att teamet lämnar F1 – utan motor blir det inget .
Mer om det läser du här.
När jag ändå håller på och tipsar så kan jag berätta att Max Verstappen är kär.
I en svensk racerförare.
Hon heter Mikaela Åhlin-Kottulinsky och kör Audi TT Cup. Här berättar hon om deras kärlekssaga.
•••
Inför helgens race finns det ett par orosmoment, dels är det smogen och den rök som blåser in från Sumatra och dels är det ett märkligt magnetfält som ligger nere i banan och som kan påverka bilarnas körförmåga.
Det låter som ett dåligt skämt, men faktum är att på Esplanade Drive, i närheten av Anderson Bridge går det ett magnetfält. Det tillhör T-banan och stör mycket komplicerade elektroniken i F1-bilarna. 2008 ledde det till att mark Webber plötsligt, utan förklaring, fick parkera sin Red Bull. Elektroniken bara slutade att fungera.
I närheten av det ovan nämnda området går T-banelinje två, den går i treminuterstakt och om en av bilarna får den där elektroniska störningen precis när föraren växlar så kan samarbetet mellan gas, koppling och växel sättas ur funktion.
– Det är ett otroligt starkt magnetfält i marken där och det stör våra känsliga sensorer och även våra hydralikventiler, ibland rör de sig plötsligt av sig själva, säger Mercedes tekniske direktör Paddy Lowe till Bild.
– Vi har utarbetat ett särkilt skydd för det, men vi är ändå oroliga.
Mystiskt magnetfält var det ja.
•••

Här är däckleverantören Pirellis tankar inför helgens lopp. Du kan läsa om varför de valt de två mjukare gummiblandnignarna och hur stor varvtidsskillnaden väntas vara mellan de båda däcktyperna.

”F1-cirkusen kommer i helgen till Singapore och Marina Bay-banan där Singapores Grand Prix körs på kvällen i strålkastarljus, en av årets mest sevärda tävlingar. De två mjukaste gummiblandningarna i sortimentet – P Zero mjuk/gul och P Zero supersoft/röd – är Pirellis val för denna stadsbana som innehåller ett antal annorlunda utmaningar. Eftersom alla sessioner, det vill säga friträningar, kval och race körs på kvällen, utvecklas temperaturen i asfalten på ett helt annat sätt än vid traditionella GP-tävlingar, detta påverkar förstås däckanvändningen.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Sedan vi kom in i F1 igen under 2008 har Singapore alltid bjudit på ett fantastiskt skådespel som visar upp precis vad Formel 1 handlar om: världens mest avancerade teknologi under strålkastarljuset. Eftersom vi kör på en stadsbana har vi tagit med de mjukaste och snabbaste däcken i vårt sortiment. De ger maximalt mekaniskt grepp och kort uppvärmningstid vilket är nyckeln till framgång i Singapore. Här finns mängder med faktorer för team och förare att ta hänsyn till när de planerar sina strategier: annorlunda utveckling av bantemperaturerna, stor varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna, behov av att spara bränsle under det långa racet, samt den höga risken för säkerhetsbilssituationer som kännetecknat varje race i Singapore så här långt. På grund av allt detta plus de vanliga inslagen i en stadsbana – målade linjer, brunnslock och annat som ställt till det för förare under åren – är arbetet under friträningarna med att samla nödvändig data viktigare än någonsin. Under helgen skall vi tillsammans med FIA komma överens om en tydlig procedur för teamen när det gäller reglerna om däckanvändning. Detta är viktigt för att undvika missförstånd och ger teamen mer exakta instruktioner att följa. Därmed undviker vi i fortsättningen det som hände Mercedes på Monza.”

De största utmaningarna för däcken
Marina Bay i Singapore innehåller fler kurvor än någon annan F1-bana, 23 stycken, något som förstås gör att däcken får arbeta hårdare. Kombinationen av en luftfuktighet på uppemot 80 %, ett två timmar långt race, samt årets näst långsammaste bana – efter Monaco – som begränsar kylning och luftströmning genom bilen gör Singapores GP till det tuffaste racet under säsongen för förarna.

Alla kurvor innebär att grepp vid acceleration och inbromsningar är de viktigaste faktorerna på Marina Bay. Liksom de flesta gatbanor är underlaget ojämnt och det gör inte saken lättare. Med väldigt små avåkningszoner brukar misstag sällan passera ostraffade, här behövs hög precision från däcken. Vänster bakdäck får jobba hårdast och bilarna körs med mycket hög downforce.

Lufttemperaturerna brukar ligga runt 30 – 35 °C även på kvällen, något som gör det mjuka däcket med sin höga arbetstemperatur till det perfekta valet. Förarna kommer bli tvungna att ta väl hand om det supermjuka däcket för att kunna utnyttja gummiblandningens fulla prestanda utan att däcket överhettar.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Lewis Hamilton vann tävlingen över 61 varv med en trestoppsstrategi. Han startade på supersoft, bytte till supersoft igen på 15:e och 31:a varven, samt gjorde ett sista depåstopp för byte till mjuka däck på varv 52. Många olika strategier användes längre ner i startfältet.

Förväntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 1,8 – 2,2 sekunder/varv. ”

•••
Mer F1 får du efter tränignarna ikväll. Antingen här elelr på motor.sportbladet.se

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB