Startsida / Inlägg

Brasiliens GP – häng med

av Anna Andersson

I kväll dag är det dags för de första träningarna inför Brasiliens GP. Därefter väntar kval och race klockan 17.00 både på lördag och söndag.
Brasiliens GP brukar vara väldigt spännande, det är en förhållandevis kort bana och vädret är väldigt oförutsägbart. Ni minns väl dramatiken i regnet när Lewis Hamilton vann sin första VM-titel 2008 och Felipe Massa faktiskt var världsmästare när han gick i mål, men blev av med titeln när Hamilton körde om Timo Glock i den sista kurvan.

•••
Precis som vanligt på fredagarna får du Pirellis tankar kring deras däckval:
” Till Brasiliens GP som körs i helgen har Pirelli nominerat sina F1-däck P Zero i gummiblandningarna medium/vit och mjuk/gul. Detta är den mest använda kombinationen under säsongen och används nu för nionde och sista gången i år. Varvet runt Interlagosbanan utanför Sao Paolo är ett av säsongens kortaste och mest intensiva, banan körs också motsols vilket är ovanligt i Formel 1. Både förare och däck får jobba hårt och tävlingarna här kan också bli komplicerade på grund av varierande väder. Förra året noterades säsongens högsta bantemperatur under Brasiliens GP medan rikligt regn förekommit tidigare. Om helgen bjuder på torrt väder är det en perfekt bana för de mångsidiga slicksdäcken i gummiblandningarna medium och mjuk.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Interlagos är en historisk bana där Formel 1-historia skapats, så det är ett nöje att få komma hit och återigen uppleva den unika atmosfären och möta passionen hos de lokala fansen. Tävlingen avslutar den amerikanska trippeln med race i USA, Mexiko och nu Brasilien. Sydamerika och speciellt Brasilien är en av Pirellis största marknader, så detta är en väldigt viktig tävling för oss. Ny asfalt förra året förändrade däckens uppträdande och det ska bli intressant att se hur det påverkar däckanvändningen i år. Traditionellt är Interlagos en bana som ger relativt hög energi genom däcken, så vi förväntar oss två eller tre depåstopp för majoriteten av de tävlande. Som vanligt kan vi dock ha en riktig bild av situationen först efter friträningarna på fredag.”

Största utmaningarna för däcken

Den nya asfalten från förra året med förändrad strävhet hos underlaget medförde nya förutsättningar och det är också möjligt att det finns delar av banan där ytterligare ny asfalt lagts under 2015. Andra förbättringar av anläggningen är en ny depåbyggnad.
Banan körs motsols vilket ger mest påfrestningar på höger bakdäck, detta gäller också nästa race som är finalen i Abu Dhabi.
Interlagos utsätter däcken för olika krafter samtidigt, både längsgående och sidledes, detta ökar temperaturen i gummiblandningen. Graden av downforce är relativt hög med jämvikt mellan mekaniskt och aerodynamiskt grepp.

Förra årets strategier och hur racet vanns
Tävlingen 2014 kördes i ovanligt hög värme, vilket inte brukar vara vanligt. Nico Rosberg vann för Mercedes efter att ha använt en trestoppstrategi. Han startade på det mjuka däcket och bytte till medium på varv 7, 26 och 50. Högst placerade tvåstoppare, Kimi Räikkönen, slutade sjua.

Väntad tidsskillnad mellan gummiblandningarna: 0,9 sekunder/varv.”

•••
Här kan du se Lewis Hamilton berätta om Brasiliens GP.

Hamilton var för övrigt inblandad i en trafikolycka i Monaco klockn 03.30 på tisdagens morgon. Enligt uppgift så körde han på tre parkerade bilar med sin Pagani Zonda ( värd ungefär 20 miljoner kronor). Samtliga bilar fick skador, men inga personer skadades. Hamilton ska ha testats för rattonykterhet, men han hade varken alkohol eller droger i blodet.
Britten var snabbast på denf örsta träningen i Brasilien, Nico Rosberg var tvåa. Marcus Ericsson hade den 18:e bästa tiden.
•••
Enligt Autosport tar Lance Stroll över rollen som test och utvecklingsförare hos Willians. 17-åringen är just nu en del av Ferraris juniorprogram och kör EM i F3, den serie som Felix Rosenqvist dominerade. Stroll kommer att köra den serien även nästa år.
Han är son till Lawrence Stroll som är en mångmiljonär från Kanada. Stroll har tidigare visat intresse för att köpa delar av F1 och även för att köpa Sauber. Det sägs att han har betalat över en miljard kronor för att hans son ska få en plats hos Williams.
•••
Fernando Alonso har erkänner att teamets usla säsong gör att han har svårt att motivera sig. Materialet är för dåligt.
– Det är klart att det hjälper om du kör i toppen och har mer motivation. Nu ligger jag i standby, ekonomi-modus, säger han.
– Jag måste absolut förbättra mig till nästa år. VI har haft väldigt många frustrerande lopp i år, förhoppningsvis kan vi förbereda oss bättre på 2016.
•••
Daniel Ricciardo, Red Bull, ska testa den nya motorn från Renault i Brasilien, Dessutom meddelar stallchefen Christian Horner att teamet ska köra F1 2016, men däremot kan han inte säga vem som ska leverera motorerna nästa år. Det ska man offentliggöra vid säsongsfinalen – men det lutar åt en ny deal med Renault….
•••
Polisen spärrade av Lotus garage inför helgens tävling, men nu har man lånat pengar från Bernie Ecclestone och FOM för att betala sina skulder så att polisen släpper in medarbetarna till deras jobb. Det sägs att det handlar om ungefär tre miljoner kronor som Bernie Ecclestone kommer att ta tillbaka när säsongspremierna betalas ut vid årsskiftet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB