Startsida / Inlägg

Ericssons chef: Blir tufft att ta poäng

av Anna Andersson

2015 kan Sauber sluta som åtta i märkes-VM, den placeringen och de hittills 36 poängen är en stor framgång för teamet som inte tog en enda poäng förra året.
– Överlag är jag nöjd med säsongen eftersom vi har tagit oss dit där vi hör hemma, säger stallchefen Monisha Kaltenborn till motorsporttotal.
Men nästa år lär det bli betydligt tuffare att ta poäng.
– Manor får nya möjligheter med nya samarbetspartners och dessutom kommer det ett nytt team som dessutom har ett starkt samarbete med ett annat stall, säger hon och tänker på Haas som arbetar tillsammans med Ferrari.
– Det kommer att bli rätt tufft. Om man vill ta poäng måste man göra det av egen kraft, för att det krävs att det händer ganska mycket för att man ska kunna vara på rätt plats och lyckas ta en poäng när andra faller bort.
•••
Ferrari satsar stort mot 2016.
Här kan du läsa om deras tankar inför 2016 då man vill vinna titeln igen.
•••
Force India satsar vidare på talanger fårn Mexiko. 19-årige Alfonso Celis är ny utvecklingsförare och tar över bilen från sin landsman Sergio Perez redan i Abu Dhabi om en vecka där han kör den första träningen.

•••
Vad händer med Lotus 2016? Än är det ingen som vet. Det har ju länge pratats om att det är Renault som tar över teamet och kommer tillbaka som fabriksteam, den 28 oktober skrev man papper på att Renault har för avsikt att köpa Lotus – men än är inget köpeavtal undertecknat.
Det har inte hänt någonting och det har gått en månad.
Vad är det som händer och hur ska Lotus kunna utveckla bilen till nästa år? Med vilken motor ska man köra, Mercedes som man har haft i år eller med Renault? Just nu saknas pengar för att satsa mot nästa år, teamet har haft svårt att betala sina räkningar och man har fått förskott på prispengarna för 2016. Händer ingenting snart lär Lotus hamna efter i utvekclingen av bilen och även ramla längre ner i resultatlistan 2016 – om man nu finns med på startlinjen.
•••
Vädret var en katastrof när USA:GP avgjordes i Austin, Texas. Folk stannade hemma. Dessutom fick tävlingen konkurrens från Mexikos GP vilket gjorde att många fans valde att se det loppet istället.
Ekonomiskt var tävlingen ingen succé och dessutom har guvernören i Texas bestämt sig för att minska sina bidrag från 25 miljoner dollar till 19 och än så länge har man inte kunnat betala Bernie Ecclestone och F1 för årets tävling.
– Vi har sagt att de kan betala senare i år. De ska få pengar från staten och det kommer senare, alltså betalar de senare, säger Ecclestone.
Men enligt VD:n för Circuit of The Americas så finns det just nu inga pengar:
– Det är okej om vi betalas efter loppet, men om de inte ger oss tillräckligt med pengar så kan vi inte betala då heller, säger Bobby Epstein.
Ecclestone vill ha de pengar man var överens om, men han har tydligen redan börjat titta efter andra banor i USA där man skulle kunna köra F1. Han är intresserad av både Laguna Seca och Sonoma.
•••
Missa inte Felix Rosenqvists framfart i Macau. Svensken kör världsfinalen och han inledde med att vara snabbast i det första kvalet.
Här kan du läsa snacket med Felix Rosenqvist inför tävlingen.
Här är artikeln efter kvalet.

Du kommer att kunna följa hans framfart i Macau på motor.sportbladet.se och självklart på Sportblatde Motors FB-sida. Gilla den så får du nyheterna och snackisarna direkt i ditt flöde.
•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB