Startsida / Inlägg

Räikkönen förvirrad efter träningen

av Anna Andersson

Mercedes dominerade den första träningsdagen i Brasilien. Lewis Hamilton var snabbast under det första passet och Nico Rosberg under det andra. Därefter jagar Ferraris Sebastian Vettel. Eftersom kampen om VM-titeln redan är avgjord får vi koncentrera oss på kampen om andraplatsen. Just nu har Nico Rosberg Mercedes ett övertag på 21 poäng, men det är 50 poäng kvar att slåss om.
I helgen avgörs Brasiliens GP, Vettel har vunnit två gånger på Interlagos, men det var Rosberg som vann där för ett år sedan.
– Det var en bra dag i dag, säger Nico Rosberg efter det första träningspasset.
– Vi hade möjligheten att testa ett par saker under den första träningen, men eftermiddagens tider stämmer inte med sanninge eftersom Lewis hade en annan inställning på motorn än vad jag hade. Han var också väldigt snabb i dag och det ser ut som om det blir en härlig fajt i morgon. Dessutom var vi tvugna att lära känna banan igen eftersom det har gjort ett antal större förändringar, framförallt när det gäller kantstenarna, sedan förra året.
Ferrari, som låg närmast efter Mercedes hade en rätt tuff dag under fredagen.
– Överlag var det en svår dag för oss. Vi hade inte den bästa tajmingen under våra varv , det måste vi analysera. Jag hoppas att vi kan ta ett steg framåt imorgon och förbättra bilen ytterligare. I dag hade alla problem med däcken, de verkar vara lite svårare att få kontroll på dem här i år jämfört med förra året och jag tror att det var rätt halt för alla förare i dag. Jag försökte att göra mitt bästa, men jag var inte tillräckligt snabb. Bilen gled omkring rätt mycket och jag hoppas att vi är i bättre form i morgon, säger Sebastian Vettel som får medhåll av teamkollegan Kimi Räikkönen.
– Båda passen var rätt förvirrande, det hände väldigt mycket och jag tycker inte att vi fick någon riktigt bra bild av det. I morse testade vi aerodynamik under en halvtimme, sedan hade vi problem med inställningarna och jag snurrade av. Under eftermiddagen hände det massor med olika saker varje gång vi var på banan. Vi fick väl till några rätt bra varv, men det var rätt rörigt allting. Jag vet inte hur det gick för de andra när de körde sina longruns, för oss var det rätt okej även om vi hade vissa problem. Nu måste vi analysera det vi gjorde dag och fixa vissa saker till morgondagen, vi har absolut jobb att göra ikväll.

Här har du resultaten:
1 Nico Rosberg Mercedes 1m12.385s – 42
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m12.843s 0.458s 39
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m13.345s 0.960s 41
4 Kimi Räikkonen Ferrari 1m13.500s 1.115s 43
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m13.585s 1.200s 39
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m13.603s 1.218s 37
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m13.634s 1.249s 45
8 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m13.710s 1.325s 43
9 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m13.848s 1.463s 40
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m13.870s 1.485s 42
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m14.056s 1.671s 34
12 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m14.124s 1.739s 42
13 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m14.134s 1.749s 44
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m14.226s 1.841s 35
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m14.326s 1.941s 45
16 Jenson Button McLaren/Honda 1m14.644s 2.259s 37
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m14.772s 2.387s 38
18 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m15.129s 2.744s 10
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m16.501s 4.116s 35
20 Alexander Rossi Marussia/Ferrari 1m16.787s 4.402s 35

Marcus Ericsson var 18:e man på det första passet och 17:e på det andra.
– Det var en rätt bra fredag, det var första gången som jag körde på denhär banan och under förmiddagen körde jag så mycket jag kunde. VI testade olika inställningar och gjorde rätt förändringar till det andra passet, säger Marcus Ericsson.
– Under det andra passet hade jag bättre koll på bilen, både när jag körde med mycket och när jag körde med lite bensin och samtidigt körde med mediumdäcken. Däremot är jag inte lika nöjd med när jag hade de mjuka däcken och lite bränsle i bilen. Det var en rödflagg och det gjorde att vi fick göra ändringar i vårt program och körde med lite bränsle och de mjuka däcken i slutet av passen, då var däcken inte helt fräscha längre eftersom jag redan hade kört med dem. Med andra ord finns det mycket jobb kvar med de mjuka däcken, men däremot var det ett bra pass med den hårdare gummiblandningen.

•••
Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tio placeringar i starten. Anledningen är att han har bytt motor.
•••
Intressant fakta från Williams:

•••
Detta är dagens andra inlägg, efter den andra träningen. Efter den första lade jag ut ett där Pirelli förklarade sina tankar med däckvalet, där du kunde höra och se Lewis Hamilton berätta om sina tankar inför loppet och banan, samt det sista varvet från GP-racet 2008 när Hamilton vann sin första titel.
Det finns också information om Hamiltons trafikolycka, som han själv säger orsakades av att han festat för mycket och sovit för lite.
Det hittar du här.

Vill du däremot ha mer fakta och statistik inför helgen kollar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB