Startsida / Inlägg

Red Bull har säkrat ny motor

av Anna Andersson

Snart är säsongen över. Det känns som en evighet sedan den starade i Melbourne, men fort har det gått.
Vill du veta vad Marcus Ericsson tänker inför avslutningen läser du det här.

I gårdagens blogginlägg hittade du en massa fakta kring banan inför det sista racet och Lewis Hamilton presenterade Abu Dhabis GP. Det kan du läsa här.
•••
Red Bull har hittat en motorleverantör, man har valt att återförenas med Renault. Detaljerna är inte kända och det ska bekräftas:
– Nästa år har vi ett mellanår, säger Christian Horner.
– Vi har ett avtal om en motor för nästa år och förhoppningsvis kan vi presentera samarbetet inom de närmsta dagarna. Ironiskt nog kommer den nya vägen att vara den som vi ville kliva in på redan för ett år sedan.
Därefter hoppas Horner på att det kommer en oberoende motortillverkare till F1.
– Tillverkarna har press på sig och måste presentera en motor som också går att betala fram till den 15 januari. Händer det ingenting så tror jag att det kommer en oberoende tillverkare. Vi väntar alltså med spänning på vad som händer den 15 januari.
•••
Bernie Ecclestone har öppnat plånboken. Återigen är det Lotus som har haft räkningar som inte har betalats och F1-gurun har plockat fram pengar så att teamet kunde köra dagens träningar
•••
Här är Pirellis tankar inför helgens race:

banans släta asfalt har man valt de två mjukaste däcken i sortimentet: mjuk och supermjuk, som också används på säsongens långsammaste bana i Monaco. Abu Dhabi Grand Prix startar sent på eftermiddagen och går i mål på kvällen, något som medför att bantemperaturerna minskar under racets gång. Detta gör att däcken uppträder något annorlunda jämfört med normalt, ännu en faktor att ta hänsyn till i teamens redan komplicerade strategiuträkningar.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är otroligt att säsongen 2015 redan är över, det känns som det är mindre än ett år sedan vi var här i Abu Dhabi för finalracet 2014. Eftersom mästerskapet redan är avgjort kan teamen nu köra för fullt och utnyttja materialet till max. Vårt däckval ger dem en intressant utmaning: asfalten här är mycket slät men banans layout gör att påfrestningarna på däcken ändå är rätt höga. Det kommer alltså bli viktigt att kunna ta hand om sina däck, speciellt i bansektionerna med hårda accelerationer där man lätt får hjulspinn. Vi använder samma däckkombination som förra året och kan alltså förvänta oss ett tvåstoppsrace, men bantemperaturerna kan variera en hel del när solen går ner och detta kan förstås påverka däcken och strategierna. Bara två dagar efter det att målflaggan fallit för säsongen 2015 påbörjar vi testerna inför nästa år. På tisdag den 1 december arrangerar Pirelli en däcktest mellan 9 på morgonen och 9 på kvällen då alla team kör med en bil för att prova 2016 års däckkonstruktioner och det nya ultramjuka däcket med lila dekor, som kommer att användas nästa år.”

De största utmaningarna för däcken

De fallande ban- och lufttemperaturerna under tävlingen – som startar kl. 17.00 lokal tid – innebär att banan blir snabbare allteftersom racet pågår, ett fenomen som förstärks av att bränslemängden minskar.
Precis som i förra tävlingen på Interlagos körs banan i Abu Dhabi motsols vilket är relativt ovanligt, detta kan ibland påverka förarna fysiskt.
Första delen av banan består av en serie kurvor som värmer upp däcken, gummiblandningen får sedan en chans att svalna på den långa raksträckan där bilarna körs på full gas i ca 15 sekunder med ett aerodynamiskt tryck på bilarna motsvarande 800 kg.

Förra årets race och hur det vanns:
En tvåstoppsstrategi var det vinnande konceptet för Lewis Hamilton 2014. Han startade den 55 varv långa tävlingen på de supermjuka däcken och bytte till mjuk gummiblandning på varv 10 och 31. 24 varv senare var han 2014 års världsmästare!

Förväntad tidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 1,0 – 1,2 sekunder/varv.
•••
Efter den andra träningen hittar du en text, antingen på bloggen eller på Sportbladet Motors hemsida. Precis som vanligt.
•••
För övrigt är det nu klart att två svenskar testar Gp2 nästa vecka, Jimmy Eriksson och Felix Rosenqvist. Mer om det på sportbladet.motor inom kort.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB