Startsida / Inlägg

Rosberg mot tredje segern.

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann VM-titeln – då vaknade Nico Rosberg
Han har tagit sex pole positions i rad nu och han har vunnit två lopp i rad. Nu har han goda chanser att ta ännu en seger i morgon, det är en viktig start inför 2016 och efter Hamiltons titel skrev Rosberg i sin kolumn i Bild Zeitung att han ville avsluta säsongen med tre segrar för att ha en positiv känsla inför 2016. Tidigare under året har han överkört bilen, haft svårt att hantera pressen och varit den som klivit undan när det har varit tajta kamper med teamkollegan. Nu stiger han fram.
Vad tror du att det beror på ?
Har Hamilton släppt efter eller har Rosberg hittat formen och varför i så fall?
Jag tror nog att Hamilton kommer att satsa allt för att vinna i morgon. Jag har svårt att tänka mig att han inte ger allt för att avsluta med en seger och med tanke på hur han har försökt ändra strategierna till sin fördel under de senaste loppen så lär det bli en rejäl fajt mellan Mercedes båda förare i morgon.
Mer om kvalet läser du här:

Mercedes körde för övrigt med supersogft i kvalet, det tillhör inte vanligheterna. Anledningen var att man ville spara på den hårdare däckblandningen.
– Soft är bättre under racet här, säger Nico Rosberg.
– Därför ville vi spara ett set soft till loppet.
•••
Kimi Räikkönen var trea i kvalet. Han plockade ur allt ur bilen. Samtidigt så gjorde hans kollega Sebastian Vettel en missbedömning och åkte ut nästan direkt.Han sa efteråt att han och teamet trodde att tiden de hade i Q1 skulle räcka. Det gjorde den inte. Han var 16:e man.
•••
Marcus Ericsson hade problem med bilen och försvann i Q1. Det gjorde två världsmästare också, Fernando Alonso och Sebastian Vettel. Alonso drabbades av en punktering medan Vettel gjorde en missbedömning.
– Jag hade något problem på andra setet däck och var tvungen att avbryta kvalet när banan och däcken var som bäst, säger Marcus till Viasat Motor.
– Mitt bästa varv var det första varvet på däcken och tog mig inte vidare.
Vill du läsa mer om kvalet och Marcus tankar gör du det här.
•••
Will Stevens flyttas tillbaka fem platser i starten, men det känns inte som om det betyder så mycket. Han lär starta i sista led i alla fall.
Även Romain Grosjean flyttas tillbaka fem platser i starten. Han har bytt växellåda.
•••
Pirelli tror på följande strategi i morgon, start på supersoft, sedan depåstopp med byte till soft på varv 10 och 32. Tre stopp är också möjligt, start på supersoft sedan byte till soft vid varv 7, 23 och 39, men den som väljer tre stopp måste ha en bil som han kan köra om med.
•••
Om McLaren-Honda inte är bättre 2016 kan det hända att Fernando tar ett sabbatsår.
Det har Ron Dennis bekräftat för motorsporttotal.
– Fernando kommer att avsluta sin karriär hos McLaren-Honda. När vi fattar ett beslut gör vi det tillsammans. Nästa år kör Han och Jenson Button för McLaren-Honda.
•••
Mercedes och Ferrari bråkar. Mercedes vill nu veta vad som egentigen har hänt i Maranello och man vill veta exakt vilka regler som gäller för tester i vindtunneln. Tyskarna misstänker att Ferrari, med hjälp av det nya teamet Haas har tillbringat mer tid i vindtunneln än vad som är tillåtet. Haas genomför sina tester i Maranello hos Ferrari vilket är helt okej, men tyskarna misstänker att de båda teamen inte alls arbetar med olika saker utan att Ferrari använder Haas tid i vintunneln för att förbättra den egna bilen. Eftersom Haas får flera delar av Ferrari så är det en situation där båda teamen är vinnare.
Nu arbetar stewardsen Garry Connelly, Steve Stringwell, Khaled Bin Shaiban och den tidigare föraren Derek Warwick med frågan. Ett besked ska komma före racet i morgon.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB