Startsida / Inlägg

Nya skyddet som förändrar bilen

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo Red Bull körde snabbast under den första dagens tester av regndäck (1:08.713 ), McLarens Stoffel Vandoorne var en halv sekund efter och Ferraris Kimi Räikkönen nio tiondelar långsammare.
Resultatet är i och för sig inte så intressant.
Mer spännande är det faktum att det spolades ut ungefär tre miljoner liter återanvänt regnvatten på banan för att få till bästa möjliga förutsättningar. Samtliga team kör med fjolårets bilar och där får det inte testas några nyheter alls, vilka däck som de tre olika bilarna körde med vet bara däcktillverkaren Pirelli om, företaget har med sig ett urval av olika typer som ska provas ut inför årets säsong.
– Vi hade samma däck som vi körde med förra året och ett nytt däck, jag föredrar däcket från förra året, men det är lite tidigt för att göra en rättvis bedömning, säger Kimi Räikkönen enligt motorsportmagazin.
– Det var bra förutsättningar hela tiden. vi hjälper Pirelli och det är också bra för oss. Därför var det ett okej test.
Han lämnar över bilen till Sebastian Vettel i dag och för Red Bull kör Daniil Kvyat, Vandoorne fortsätter att testa för McLaren.

Här är resultaten från dag 1:
Daniel Ricciardo Red Bull 1:08.713 99 varv
Stoffel Vandoorne McLaren 1:09.131 87
Kimi Räikkönen Ferrari 1:09.637 99

•••
Enligt Motorsportmagazin vill motortillverkarna (Mercedes, Ferrari, Honda och Renault) att varje bil i framtiden bara få använda max två power units per säsong detta för att sänka kostnaderna. Dessutom ska man inte använda sig av fler än sex växellådor under en säsong.
Red Bull sägs inte vara så imponerade av det nya förslaget eftersom man inte tillverkar några egna motorer och det tidigare mästarteamet är rädd för att det som kund inte får samma prestanda som fabriksteamet.
•••
Förarföreningen (GPDA) vill ha ett nytt skydd på F1-bilarna som skyddar cockpit. Här är en bild på hur det kan se ut.

– Vi ska träffa den stora tekniska arbetsgruppen på fredag och jag hoppas att det inte finns några invändningar utan att det bara blir en formalitet och införa Halo 2017, säger GPDA:s president Alexander Wurz.
Mercedes har utvecklats skyddet som ska se till att förarens huvud inte träffas av flygande objekt. Om det inträffar en olycka ska förarens huvud i den skadade bilen vara skyddat, men inte heller föraren i en förbipasserande bil ska kunna träffas av något flygande objekt.
– Detta handlar inte om en sluten cockpit, med andra ord är det lättare att få ut föraren om det börjar brinna, säger Wurz som själv kört F1 och var nära att träffas av David Coulthards Red Bull under VM-loppet i Australien 2007.
– Jämfört med andra aktuella varianter har denna ingen nackdel.
Han menar att balken som håller upp skyddet bara är 30 mm brett medan det är ungefär 80 mm mellan ögonen och därför skyms inte förarens sikt på något sätt.
– Det är klart att det kan vara irriterande i början, men man vänjer sig.
•••
Nu dementerar Honda uppgifterna om att man hade hittat 223 extra hästkrafter till sin motor.
Vi får väl se vad som händer under testerna.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB