Startsida / Inlägg

Konkurrenten: Därför skämtar vi om henne

av Anna Andersson

I går gick den danske testföraren Marco Sörensen till attack mot Carmen Jorda, testföraren som plåtas så ofta i paddock. Han hävdade att hon inte fått jobbet på prestationer eftersom hon var 12 sekunder efter honom i simulatorn.
Nu svarar hon med nästa attack.
Och hävdar att hon var inom samma sekund som Romain Grosjean på ett enda varv.

Tolv sekudner snabbare? Jag har skrattat de senaste 12 timmarna, svarar Jorda. Men hon fick hon också svar från en annan konkurrent som hon mötte under sin tid i GP3:

De är en ganska infekterad debatt. Carmen Jorda är en av de testförarna som syns absolut mest i olika medier, både de sociala medierna och de traditionella medierna och det gillar hennes team. Sedan kan man diskutera om
det är därför man har testförare, eller om de har någon annan uppgift.
Det kanske är så att vissa sponsorer gillar att synas i de sammanhangen och sponsorerna har rätt mycket att säga till om. Susie Wolff hade enormt många uppdrag för Martini, huvudsponsor för Williams, men hon körde i alla fall några träningspass här och var. Hon hade dessutom kört DTM i flera år innan dess. Carmen Jorda har vad jag vet aldrig suttit i en F1-bil och hade inga framgångar i GP3.
I år ska hon köra någon serie igen, vi får väl se vad hon presterar.
Samtidigt är F1 en sport där det är nästa är viktigare att ta med sig sponsorer och uppmuntra de företag som lähgger miljoner på teamet som finns än att prestera i de lägre klasserna. Se på Felix Rosenqvist.
Killen har vunnit allt han kan vinna i F3, slagit rekord på rekord – men det räcker inte ens för en förarplats i GP2.Inte ens för det dteam som han vunnit alla titlar åt. Han får inte heller någon plats i Mercedes DTM-team trots att han stöttats av biltillverkaren under många år.
•••
Pascal Wehrlein presenterades som förare för Manor i går. Han anses vara en lika stor talang som Michael Schumacher och Sebastian Vettel. Han är inte mer än 20 år och han vann DTM förra året, han slog förare som Mattias Ekström och Timo Glock.
Mercedes placerar honom där efter hans DTM-titel och ger hans plats till Esteban Ocon, även han en av Mercedes juniorförare son nu vid sidan av DTM är testförare för Renault.
När Ferrari levererade motorer till Manor-Marussia så placerade man Jules Bianchi i en av bilarna. Nu väljer Mercedes att göra samma sak, man levererar motorer till Manor och en del av dealen är att låta deras juniorförare köra in sig i F1. Ni får våra motorer lite billigare om ni låter vår flrare köra en av bilarna – typ.
•••
Helmut Marko är sällan tyst, Red Bulls frispråkige motorkonsulent kritiserar nu förarlönerna.
– I grund och botten är dagens förare överbetalda, säger han.
– Bilarna är betydligt enklare att köra i dag. Förarna behöver inte alls prestera lika mycket som tidigare. Unga förare som Verstappen eller Wehrlein kan säkert köra 100 varv utan att tappa andan. Till och med Sebastian Vettel var tvungen att ta en paus när han kom upp eftersom han inte var van vid G-krafterna.
Lewis Hamilton tjänar kring 264 miljoner kronor om året, Marcus Ericsson kring fyra miljoner per säsong. Mer om lönerna kan du läsa här – om du har PLUS.

Har Marko rätt? Vad tycker du?
•••
Faran är inte över. Det är inte säkert att det blir något Italiens GP på Monza framöver. Något nytt kontrakt är inte undertecknat.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB