Startsida / Inlägg

Tre sekunder snabbare – per varv

av Anna Andersson

Det är fredag, lite helgkänsla och jag väljer att sammanfatta det senaste snacket kring F1. I veckan har Renault presenterat sitt nya team och du har väl knappast undgått Kevin Magnussen är tillbaka. Han ersätter Pastor Maldonado, vars sponsorer inte kunnat betala det som stod i deras kontrakt.

Esteban Ocon som vann GP3 förra året ska köra vissa fredagsträningar. Teamet behåller också Carmen Jorda, en av paddocks mest fotograferade 2015. Hon är utvecklingsförare i teamet och ska även tävla under säsongen. Var är inte klart, 2014 körde hon GP3 utan någon större framgång.
•••
Teknikcheferna inom F1 stöder förslaget om att införa det skydd som kallas för Halo och som ska skydda förarnas huvud mot kringflygande objekt på banan.

•••
Renault lovar Red Bull att det inte ska vara någon skillnad på den motor som fabriksteamet Renault får och den som Red Bull har. Red Bull och Renault har arbetat tillsammans under en lång period och även vunnit VM ihop, men efter regeländringen 2014 har Renault inte riktigt kunnat konkurrera med Mercedes motorer och under förra säsongen så bröts samarbetet – för att sedan återupptas efter säsongen.
•••
Chris Dyer som arbetade för Ferrari och tillsammans med Michael Schumacher har anslutit till Renault. Dyer lämnade inte Ferrari frivilligt.
•••
Det omdiskuterade och enormt svårbegripliga tokensystemet ska plockas bort. Från och med 2017 är det historia och då får motorerna utvecklas i den takt som tillverkaren tillåter.
– VI har bestämt oss för att sluta förvirra folk med straffsystem och regler kring token, säger Cyril Abiteboul, VD för Renault Sport
– Vi bestämde oss helt enkelt för att ta bort det.

•••
Toro Rosso har också klarat krocktestet

•••
I veckan har också däcktillverkaren Pirelli haft ett möte med flera förare, respresentanter för stallen och Bernie Ecclestne. Inför 2017 blir det en ny regeländring och målsättnignen är att bilarna ska bli snabbare.
Det pratas om upp till tre skunder per varv.
Var den tiden ska hämtas är väl inte klart, men det pratas om bredare däck och en förändrad aerodynamik. Pirelli vill ha tydligare regler, vill kunna testa med bilar som är representativa för F1 (och inte med gamla bilar som i dag) och man vill veta exakt vilka krav som ställs på dem. Hur länge ska däcken hålla?
Ska man bygga det bästa däcket man kan?
Vad vill uppdragsgivaren?

Pirelli har bara ett år på sig att lösa det och tiden börjar bli knapp. Förarna vill ha däck som håller längre, Bernie Ecclestone däremot vill inte att däckenska vara för bra eftersom då blir det för få depåstopp och får lite spänning på banan.
Ett intressant problem att lösa.
Lewis Hamilton, de två senaste årens världsmästare, var inte med på mötet. Det var bland annat hans teamkollega nIco Rosberg och Sebastian Vettel, som har fyra Vm-titlar , och Kimi Räikkönen som har en.

Men det finns ytterligare en däckleverantör som är intresserad av F1. Michelin vill gärna komma tillbaka och leverera däck som är större än de som används idag ( 18 tum).
•••
Ha en trevlig fredag. I morgon blir det F1 i papperstidningen igen – där är det motor varje lördag.
Och det hela året om.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB