Startsida / Inlägg

Nya regeln oroar Hamilton

av Anna Andersson

2016 ska föraren köra bilen.
Inte gänget i depån.
Det kan låta märkligt, men det blir en förändring i reglementet när det gäller radiokontakten mellan föraren och teamet. Numera är det helt förbjudet med förarcoaching. Teamet får inte ens säga till föraren vilka däck han får vid nästa depåstopp utan föraren får antingen själv vara tydlig och påpeka vilka han vill ha eller helt enkelt vänta och se vilket set han får på bilen. Det är inte heller tillåtet att informera föraren om bränsleförbrukningen eller motormodus. Förarna måste själva se till att de inte använder för mycket bränsle och åker på soppatorsk. Förarna måste nu bestämma själva vilken inställning de har på motorn, ingenjörerna får bara kliva in och säga till om det är någon for av fara för föraren.
– Vi har förändrat vår display på ratten, säger Toro Rossos James Key till motorsport-Magazin.
– Detta för att förarna ska veta vad de måste veta och hur det fungerar på ett säkert och tillförlitligt sätt. Det kommer att vara helt okej i Barcelona med så långa rakor, men i Monaco blir det betydligt svårare.
För förarna betyder det att det blir en omställning.
– Vi jobbar nu med att försöka förstå vad förbudet betyder, säger världsmästaren Lewis Hamilton.
– Det är en stor förändring och det gör det betyder svårare. Du måste ha fler saker i huvudet och det är många processer som vi går igenom. Vi måste hitta vägar att verkligen komma ihåg allt.
•••
Mark Smnith skulle rädda Sauber. Bara ett par dagar innan premiären har han redan lämnat teamet.
Det sägs att det handlar om familjeskäl, men det måste vara någonting annat som ligger bakom att han lämnar efter mindre än ett år. Har han valt att sluta eller är det så att han fått lov att sluta? Den frågan lär vi får vänta med att besvara.
Mark Smith värvades till Sauber i somras. Han skulle vara länken som fick de olika avdelningarna att samarbeta och det såg ut som en riktigt bra värvning, men det är naturligtvis inte bra att en av de tongivande männen bakom årets bil lämnar teamet dagar före premiären.
•••
20-årige kanadensaren Nicholas Latifi är ny reservförare hos Renault. Han ska köra GP2 med DAMS och samtidigt arbeta med Renault, teamet har redan Esteban Ocon som testförare (som betalas av Mercedes där han också kör DTM ) och nu blir det konkurrens om de tillgängliga fredagsträningarna.
•••
Här är en annan nyhet för 2016 – däcken.
Pirelli förklarar rätt bra här:

•••

Williams har förhoppningar inför säsongen och båda förarna Felipe Massa och Valtteri Bottas såg jämna och snabba ut. Bilen är en utveckling av fjolårets version och man har arbetat hårt med att förbättra den på de långsamma partierna på banan och det har gett resultat.
Men trots framstegen tror teamet inte på några se segrar, inte av egen kraft i alla fall.
– Mercedes har naturligtvis en fördel, säger teknikchefen Pat Symonds till Motor Sport.
– Även om man utgår att de har haft en minimal utveckling när det gäller aerodynamiken så vet man att de är snabbast. Sedan kommer Ferrari och därefter blir det svårare. Jag gror att Williams kan vara trea, men det blir jämnt med både Toro Rosso och Red Bull, även Force India kan ha en plats där.
Han är osäker på om Williams kan vinna race i år.
– Ser vi till 2014 var det tre race som Mercedes inte kunde vinna, det gjorde Red Bull. När man tittar på de loppen så vann inte Red Bull för att de var bättre utan för att Mercedes hade problem, de var på rätt plats vid rätt tidpunkt, säger Symonds.
Förra året var det Ferrari som var före Mercedes i mål vid tre tillfällen, frågan är om det är något team som kan lyckas med det i år. Många, färibland Fernando Alonso, är oroliga över att Mercedes är ännu mer dominanta 2016 än 2015.
– Vi har förbättrat vår pace och vi är något närmare Mercedes än tidigare, men de är fortfarande några sekunder före oss, säger Symonds.
– De är snabbare på rakorna.
•••
Hur blir vädret i helgen?
Jo, det finns risk för regn och åska under fredagen. Temperaturen ska ligga kring 18 grader och vinden blåser från sydväst.
Under lördag eftermiddag kan det också regna och det är mellan 30 och 40 procents risk för ett blött kval ( det avgörs klockan 07.00 på lördag). Däremot ska det vara sol och 21 grader i luften under söndagens lopp.
•••

Här är för övrigt en läcker video där du får se hur det är att sitta inne i bilen under ett varv. Här visar Williams ett varv i Jerez:

Marcus Ericsson sa till mig en gång att:
– Du ser inte mer än toppen av dina däck. Folk har ingen aning om hur lite vi ser egentligen. Det går inte att jämföra med annan bilkörning på något sätt.
•••

På återhörande

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB