Startsida / Inlägg

Därför tar Ferrari risken

av Anna Andersson

Lewis Hamilton trivs i Ryssland. Det visste vi redan tidigare. Han har vunnit två av två lopp.
Nu bevisade han återigen att han gillar den speciella banan med den krävande asfalten och han var klart snabbast på den andra träningen.
Han var mer än sex tiondelar före Ferraris Sebastian Vettel och mer än åtta tiondelar före sin teamkollega Nico Rosberg.

Nico Ryssland04f1rus-hz3727.jpg__0x430_q85_crop-smart_mask-0 3px 0 3px_subject_location-2740,2173
Foto: Mercedes.

Rosberg hade inga problem alls med bilen, men han fick inte till något bra varv under det andra passet och vips känns skillnaden enorm.
– Det har varit en godkänd start på  helgen, säger Rosberg som var snabbast under det första passet och trea på det andra.
– Det är svårt att göra allt perfekt på den här banan eftersom det bara är ett lite smalt fönster där däcken jobbar perfekt och det finns väldigt många ställen på banan där det är lätt att göra små misstag. Jag lyckades inte få till ett perfekt snabbt varv med de supermjuka däcken under det andra passet, men bortsett från det var det en bra dag. Bilen ländes bra redan på det första snabba varvet i morse och den var även bra under våra longruns på eftermiddagen. Det känns upplyftande.
Med andra ord har vi ett spännande kval framför oss i morgon.

MArcus Ryssland
Foto: Sauber

Hamilton är övertygad om att han är snabbare än Rosberg. Varför läser du här:
•••
För Marcus Ericsson var det återigen en tuff dag. Han var 19:e man med 22 varv på förmiddagen och 29 varv, men sist av de 22 förarna på eftermiddagen.
– Det var ingen perfekt fredag för mig. Men jag hann i alla fall köra många varv och fick mycket information att bearbeta. Den här banan har en unik asfalt och det är en stor utmaning att få däcken att fungera här. Förra året såg vi att det var många som hade problem och jag hade svårt att få in däcken i rätt fönster i dag också, säger Marcus Ericsson.
– Vi har testat flera olika inställningar, men vi har inte hittat rätt än. Vi måste titta på den data vi har samlat in och se vad vi kan förbättra under resten av helgen.
Hans teamkollega Felipe Nasr som fick ett nytt chassi inför helgen verkar trivas bättre i bilen nu.

NAsr Rysslamd
Foto: Sauber

Han var snabbare än Marcus under båda träningarna.
– Vi körde bra med kilometer och det är viktigt för att vi ska förstå hur däcken fungerar nu jämfört med i höstas. Bilen känns mer följsam nu än tidigare i år och jag är nöjd med den pace vi har på de mjuka däcken, däremot måste vi jobba hårdare med de supermjuka däcken. DE fungerade inte alls som vi ville. Vi ska analysera detta och jag tror att det finns utrymme för att vi ska kunna förbättra oss.
•••
Trots elektronikproblem är Sebastian Vettel positiv inför kvalet:
– Den andra sidan av garaget gjorde hemläxan och ser vi till de andra så borde detta vara tillräckligt. Vi har en rätt bra koll på vad vi kan förvänta oss och det ser inte så illa ut, säger han till motorsporttotal.
– Det verkade som om Lewis fick bra fart i dag och den som vill ha pole position i morgon måste slå Mercedes. Balansen känns bra och banan passar oss också, men vi är inte favoriter.
•••
Valtteri Bottas longruns imponerade i Ryssland. Kan han överraska på söndag?
•••
Notera att Sebastian Vettel har en tredje motor redan nu – till lopp fyra. Det är tillåtet att amvända fem på en säsong, 21 lopp.
– Vi har hela tiden planerat att göra en uppdatering nu, säger Vettel.

Så för att komma i kapp Mercedes satsar Ferrari allt man kan. Man tar risken att tvinga flytta tillbaka Vettel framöver. Enligt förhandstips från teamet ska det bara skilja en tiondel per varv nu….

•••

Du har väl inte missat att Jimmy Eriksson är klar för GP2? Det betyder att vi har två svenskar i den hägsta serien under F1. Stort.

Mer läser du här:
•••
Jag kommer inte att uppdatera bloggen efter kvalet i morgon. Jag är nämligen ledig. Mannen i mitt liv är sysselsätter sig med att mota bollar och spelar semifinal i tyska cupen precis samtidigt och eftersom jag valde F1-loppet i Barcelona före hans finalhelg förra året fick valet bli ett annat i år.
Men en text från kvalet ska finnas som vanligt på webben direkt efter kvalet  och i tidningen hittar ni som vanligt min motorsida på lördagen, sedan finns det självklart ett rejält och exklusivt reportage inför Rysslands GP i pappersversionen på söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB