Startsida / Inlägg

Den onda kurvan

av Anna Andersson

Det goda och det onda.
Det är tankarna bakom den bana som F1-förarna tar sig an i kinesiska Shanghai i helgen. Marcus Ericsson blev överraskad när han för första gången körde på banan som innehåller en kurva som aldrig tar slut.
– Det är den onda kurvan, har banarkitekten Hermann Tilke berättat för mig.
Vill du läsa knäcket om kurvan och den evighetslånga kurvan gör du det här. Det publicerades för ett år sedan, men eftersom det handlar om banan är det lika aktuellt inför årets race:

Annars har du väl koll på att F1-kvalet har ändrats – igen. Nu till helgens lopp så är kvalformatet från 2015 tillbaka. Mer om det läser du här:

•••pirelli
En annan spännande detalj inför helgens lopp är däcken. Precis som under alla race utanför Europa måste teamen bestämma sig för vilka däck de väljer 15 veckor innan tävlingen ska köras. I Kina väljer teamen och förarna mellan supersoft, soft och medium, och hos Ferrari har både Sebastian Vettel och Kimi Räikkkönen vals tre medium, fyra soft och sex set av supersoft.
Hos Mercedes däremot så har förarna, precis som i Australien, olika strategier. Både Nico Rosberg och Lewis Hamilton har valt fem set av de supermjuka däcken, sedan har Hamilton fyra set mjuka däck medan Rosberg har fem set mjuka däck. Rosberg har tre set hårda däck och Hamilton fyra.
Teamen lämnar sedan tillbaka det första setet däck redan under den första träningen och därefter kontinuerligt till och med racet så det bör vara ungefär samma läge mellan Hamilton och Rosberg till racet.
Marcus Ericsson har valt fyra supermjuka, fyra mjuka och fem hårda set däck, Felipe Nasr har exakt samma uppdelning. Sauber har gjort det mest konservativa valet av samtliga team.
Pirelli KIna
•••
Fernando Alonso är i Kina, men han vet ännu inte om han får köra eller inte. McLaren har Stoffel Vandoorne, som tog årets första poäng för teamet i Bahrain, på plats.
Alonso själv säger att det är till 99 procent säkert att han kör.
•••
För övrigt är Williams irriterat för att Ferrari får en betydligt högre bonus. Bonusen från Bernie Ecclestone delas ut efter två olika kriterier, dels efter den plats teamet tog i VM förra året (det handlar om en stege på 47 miljoner amerikanska dollar som tian Manor fick till 97 miljoner dollar för världsmästaren Mercedes) och dels efter den bonus som teamen själva förhandlat sig till med Bernie Ecclestone. Den andra bonusen har inte alla team utan den har Mercedes, Red Bull, McLaren Williams och Ferrari och den är bunden av ett kontrakt till 2020. Ferrari är det team som får den högsta bonusen, förra året var det 105 miljoner dollar utöver de 87 miljoner man fick för prestationen i VM, Mercedes och Red Bull får 74 miljoner dollar var medan McLaren fick 32 miljoner dollar och Williams 10 miljoner dollar extra. Detta har Force India och Sauber protesterat mot och även Williams tycker att det är orättvist.
– Jag har inga problem med att Ferrari som det äldsta teamet för en traditionell bonus, men den bör inte vara så stor, säger Claire Williams till Autosport.
Hon påpekar att man inte kan göra någonting åt det nu eftersom de alla har skrivit på kontraktet, men vill ta tag i diskussionen innan kontrakten ska förhandlas om till 2020.
– Jag tror på att sporten måste vila på en rättvis grund för att den ska vara framgångsrik, säger hon.
•••
De första väderprognoserna inför helgens race talar om regn och åska under både fredag och lördag, vilket kan ge oss ett blött kval. Däremot ska det vara molnigt, men uppehåll under loppet på söndag.

När det gäller tiderna som gäller är det återigen dags att ställa klockan.
Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 06.00.
Kval kl 09.00
Söndag:
Kinas GP kl 09.00

I morgon lägger jag in ett matigt fakta paket inför Kinas GP. Då hörs vi igen.

Må gott

A

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB