Startsida / Inlägg

Förarna är klumpiga och Bernie har rätt

av Anna Andersson

Efter Kinas GP har jag återigen lånat ut tangentbordet till Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.
Här skriver han om varför Nico Rosberg leder VM stort, varför förarna är klumpiga och varför han anse att Bernie Ecclestone gör rätt som motarbetar en demokrati. Här är hans inlägg:

lovissss
Det är mycket som är ovisst med F1 i framtiden

Alla har synpunkter och åsikter om allt som är fel, och nu har även förarna hoppat in i diskussionen och skrivit ett öppet brev till Bernie Ecclestone. De har också träffats på en middag för att försöka visa att de är enade.
Men ärligt talat, varför?
Jag tycker att det var ett rätt klumpigt sätt att försöka få uppmärksamhet. Det verkar som om alla är beroende av att synas i sociala medier och media i allmänhet, men allt sådant borde lösas bakom stängda dörrar för i slutändan är det faktiskt så att förarna inte betyder någonting. De är där för att köra bilarna. De ska låta sina teamchefer och de som styr sporten att ta de beslut som måste tas, vare sig besluten är rätt eller fel. Så har det alltid varit och kommer alltid att bli. Föraren är utbytbar medan teamen alltid överlever sina förare, oavsett hur bra förarna än är.
spd118efSå var det med Ayrton Senna och så var det med vår egen Ronnie och med många andra.
Personligen har jag har störst problem med sättet som förarna agerade på, att de skickade ett öppet brev, som i princip inte sa mer än det som är självklart, istället för att kontakta Bernie och Jean Todt direkt. Därför fick förarna också det svaret som de fick. Ecclestone påpekade att han höll med men att det är bättre att ha en lösning innan man diskuterar för mycket och ifrågasatte om de stavat fel och använt sig av dålig grammatik med flit – för vem tar ett brev fyllt av felstavningar på allvar?
Däremot tycker jag det väldigt trevligt att de träffas och äter middag tillsammans. Det borde de göra oftare, sitta ner tillsammans och ha roligt ihop, precis som killarna i Indyvar gör efter nästan varenda stort race – men det är ingen som bryr sig om vad de har att säga.

Bakgrunden till det hela var självklart det galna beslutet att ändra kvalsystemet någon vecka innan första racet i Australien. Som jag ser det vardet ett politiskt utspel av Bernie för att skaka om strategigruppen. De ska ha ett nytt möte och ta beslut om framtidens regler före den 30 april. De skulle ha fattat ett beslut redan för en månad sedan, men kom inte fram till någonting annat än att de skulle skjuta mötet på framtiden. Jag är rätt övertygad om att det kommer att vara samma sak den här gången också. Det enda som den där startegigruppen någonsin kommit fram till är att förarna inte får ändra färgen på sina hjälmar under säsongen. I den här gruppen finns teamen representerade och hur ska de kunna komma överens om någonting när alla som kommer till mötet är misstänksamma mot varandra och sätter sina egna intressen först?
Jag anser att Bernie Ecclestone har rätt när han säger att F1 inte fungerar som demokrati för det blir ingenting gjort. Man måste gå tillbaka till att det blir en eller möjligen två personer som tar besluten och sedan får de som vill vara med rätta sig efter det. Demokrati har aldrig och kommer aldrig att fungera inom racingen. Just nu är alla lägen låsta eftersom Mercedes arbetar för sina intressen, Ferrari för sina och Honda för sina, dessutom vill de små privatteamen att deras intressen ska tas hänsyn till. Det kan aldrig fungera.

d_reinhard_bah_16_582-2Det största misstaget den där gruppen gjort var att tro att 20 racerbilar som kör 5-6 timmar runt en racer bana var 14:e dag skall rädda världen med sina miljövänliga motorer. Racingen handlar inte om det och kommer aldrig att handla om det. Det finns massor med andra initiativ från både bilfabrikanter och annan industri som har både mer resurser och mer avancerad teknologi än F1 för det syftet. Spiralen neråt i F1 började med introduktionen av dessa motorer, kostnaderna har skjutit i himlen, fansen förstår inte teknologin, bilarna låter inte spännande och allt har blivit dubbelt så komplicerat.
Racingen har alltid byggt på iden att det är unga djärva hjältar som tyglar ett ”odjur” och visar vem som är snabbast med högljudda, starka motorer och bilar som måste hanteras med en perfekt balans av hand- och fotkoordination, inte av ett oändligt antal knappar och reglage på ratten. Det ska vara en upplevelse för alla sinnen när man tittar på det. Hur man kommer ur den situationen som man har skapat det vet jag inte. Jag vet inte ens om det är möjligt. Jag kallar det för Engineering Porn, det har blivit ett race mellan professorer inom aerodynamik och motorer.
För fyra år sedan fanns ljudet där, det fanns sponsorer som hade pengar, men sedan dess har det nya motorreglementet kommit, kostnaderna har skjutit i höjden samtidigt som intresset har svalnat eftersom det inte är någon som förstår sporten längre. F1 är för komplicerat, det handlar om så mycket annat än om vilken förare och vilken bil som är snabbast. Dessutom begär alla team att besluten ska fattas så att just de får fördelar.

Jag tycker nog att Haas är ett av få team som gjort väldigt rätt, man har ett litet team och köper så mycket reglerna tillåter från Ferrari för att dra ner kostnaderna men framför allt för att förenkla hela processen med att bygga bilen. Varför gör inte Sauber eller Force India samma sak? Varför går det prestige i att ha 300 mer personer anställda för att göra saker som man kan köpa billigare bara för att man ska vara en konstruktör? De 50 miljonerna dollar man får av FOM måste väl räcka för ett team som bara vill vara med och köra i serien, men vill man däremot vinna så måste man naturligtvis jaga egna sponsorer eller finansiärer. Om någon vill köpa ett F1-team i dag så skulle jag be honom att göra en undersökning av hjärnan först. Det går inte att gå med vinst längre.

Nej plocka ner det i det allra enklaste beståndsdelarna igen. Racingen ska vara spännande, förarna ska ligga på gränsen och de skall synas att de får kämpa med bilen. Det behöver inte vara någon superavancerad teknologi där varje liten detalj på bilen kostar en förmögenhet, speciellt inte när fansen ändå inte ser någon skillnad på dem. Om alla bilarna i dagens fält målades vita så lovar jag att 90% av alla som följer F1 inte skulle veta vilken bil är vilken, mig själv inkluderad.

Nu får vi se vad det där mötet kan ge – men mitt tips är att det inte ger ett skvatt eftersom alla sätter signa egna intressen först och inte vill samarbeta med någon.

F12016GP01AUS_JK1851334(1)Nu går vi vidare till själva racingen. Tävlingshelgen i Kina var egentligen precis som vanligt, bortsett från kaoset i starten då som utmynnade i ett par rejäla ordväxlingar inför tv-kamerorna. Sebastian Vettel var irriterad på Daniil Kvyat och Romain Grosjean på Marcus Ericsson, men om känslorna blir lite höga och man skriker på det sättet så är man ofta lite skyldig själv. Marcus gjorde ingenting fel. Alla dyker till höger och vänster i starten, det gäller och ta den lucka som finns och Marcus råkade köra över hans framvinge. Det var inte så att han körde in i baken på honom direkt. Den som är först väljer alltid spår och Marcus fick väja för att inte köra in i dem framför. Det var en raceincident. Det är sådant som händer när det är trångt och många bilar och så är det ofta längre bak i fältet. Det är ingen som ska skylla på Marcus.

I toppen har Nico Rosberg haft riktigt flyt. Han har tre segrar den här säsongen på tre möjliga och sex segrar i rad. Det är så det går i racingen och de senaste två åren är det Hamilton som har haft det flytet. Då har det varit Rosberg som gjort något litet misstag eller haft något problem med bilen. Det är så små marginaler ibland är man i zonen och hittills har det varit Rosberg som haft en fördel, men det är 18 lopp kvar, säsongen har knappt börjat. Det kan hända massor.

Hamilton gör ingenting annorlunda än vad han har gjort tidigare, han har haft pole position två gånger men missat något i starten och sist hade han problem med motorn under kvalet och blev sen påkörd i starten eftersom han fick starta sist. Man måste titta på omständigheterna till varför Rosberg har 75 poäng och han betydligt färre.

Nu snackar alla om Rosberg och hävdar att han dominerar. Det gör han ju inte. Det är små detaljer som gör att skillnaden är så stor som den är just nu. Det handlar inte om att Hamilton är omotiverad, hade han varit det hade han aldrig haft pole position två race i rad. Måste titta på omständigheterna. Det som skrivs är typiskt journalistiskt skitsnack. Det handlar om att man ska ha någonting att skriva om, någonting att snacka om på tv. Det går inte att skriva av en världsmästare som haft två pole positions på tre lopp. Är du bland de fem bästa på tidsträningen så vill du vinna, alla racerförare vill vinna och har man den nivån så har man den mentala styrkan som krävs också. Dessa killar är proffs och det kan vända otroligt fort, den här starten gör inte att Hamilton kör varken sämre eller bättre utan allt har att göra med hur loppet och helgen flyter, det är ingenting som han kan påverka.
När det gäller Marcus och hans säsongsinledning så tycker jag att han har gjort ett mycket bra jobb. Han är bättre i år än någonsin i min uppfattning och har utklassat Felipe Nasr som sitter i samma bil och anses vara en stor talang. Jag vet inte så mycket om detaljerna kring Saubers ekonomi, men det är alltid sorgligt när det blir så. Jag har varit i den situationen själv också flera gånger och det är jobbigt.
Det enda Marcus kan göra är att fortsätta på samma sätt som han inlett säsongen, med att utklassa sin teamkollega och bara göra det bästa han kan med de omständigheter han har.

 

Stefan

Samtliga foton: TT

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB