Startsida / Inlägg

Hamiltons problem identifierat

av Anna Andersson

I Kina var det gamla kvalet från 2015 tillbaka och plötsligt var det fler bilar på banan och ett betydligt mer händelserikt kval. Pole position avgjordes i det sista varvet och det är så det ska vara under ett kval.
Jag hoppas att de som bestämmer också har insett det.
d_reinhard_china_16_1727Annars var det ett positivt kval för Sauber båda bilarna gick vidare till Q2, men där tog det stopp. Rödflaggen efter det att Nico Hülkenberg tappat hjulet i slutet av Q2 gjorde att varken Marcus Ericsson eller Felipe Nasr fick chansen att göra ett sista försök för att ta sig vidare till Q3. Ericsson var ändå nöjd och han hoppas på poäng i morgondagens race. Ericsson påpekade att de måste slå McLaren i morgon och ta upp fajten med Romain Grosjean och Haas.
– Jag är glad över att vi kör med samma kval som vi gjorde 2015. Vi ska också vara nöjda över att vi fick in båda bilarna i Q2, säger svensken som var en placering före sin teamkollega.
– Jag körde väldigt bra i Q1 där jag var 13:e man och jag tror att vi har bra chanser att slåss o en poäng eller två i morgondagens race eftersom de longrunsen vi gjorde i fredags såg lovande ut.
Förra året tog båda Saubers bilar poäng i Kina.
Mer om kvalet läser du här:
•••
Nico Rosberg tog pole position, hans första i år och nu har han en god chans att ta sin tredje seger för året. Bakom honom startar Daniel Ricciardo, Red Bull och Kimi Räikkönen, Ferrari. Tre tillverkare på de tre första platserna, det var ett bra tag sedan det var en sådan spridning i toppen av gridden. Ricciardo såg riktigt stark ut, det blir spännande att se om han kan utmana däremot hade Ferrari säkerligen större förhoppningar än startposition tre och fyra för Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel.
•••
Fernando Alonso missade Bahrains GP men är nu tillbaka i bilen. Fysiskt mådde bra efter kvalet, även om han var otroligt frustrerad over at han inte tig sig vidare dit på grund av rödflaggen.
– Jag hade sparat däck och bästa motormodus, säger spanjoren till Viasat Motor.
Alonso påpekar också att han inte tar några smärtstillande medel, att han känner av kroppen när underlaget är ojämnt, men med lite Asperin i kroppen så kommer det att gå fint.
•••
Q1 flaggades rött och avbröts sedan Pascal Wehrlein kört av på start och målrakan, även i Q2 var det en olycklig rödflagg sedan Nico Hülkenberg tappat ett hjul. Domarna har straffat Hülkenberg som nu flyttas tillbaka tre platser i starten.
•••
Lewis Kina 2För Lewis Hamilton var det ett katastrofalt kval. Han fick problem med motorn (MGU-H) under det första varvet i Q1 fick parkera i depån utan någon tid. Han flyttas dessutom ner fem placeringar eftersom Mercedes var tvungen att byta hans växellåda som skadades i Bahrain. En växellåda måste hålla sex lopp, gör den inte det straffas föraren och Mercedes anser att Kinas GP körs på den bana som det är lättast att köra om och därför väljer man att ta det straffet nu.
– Jag fick problem direkt när jag körde ut ur garaget, säger Hamilton till motorsportmagazin.
– Det är otur och detta sätter oss naturligtvis på prov. Det bästa jag kan göra är att lära mig någonting av det. Jag är övertygad om att alla killarna i garaget är lika besvikna som jag, vi vinner tillsammans och förlorar tillsammans.
Detta betyder att Lewis Hamilton startar sist i Kinas GP. Har jag räknat rätt har han haft pole position i Kina fem gånger tidigare och han har fyra vinster i Shanghai – detta öppnar verkligen upp för racet i morgon.
– Man kan verkligen köra om här, problemet är att däcken inte håller så bra. Därför är det inte lika enkelt som det har varit, säger Hamilton.
Mercedes byter Hamiltons power unit till i morgon, vilket betyder att han redan han sin andra PU för säsongen. Den trasiga skickas tillbaka till England för analys.
– Det ger oss tid att ta med motorn tillbaka till fabriken och analysera vad som har hänt. Sedan kan bestämma oss för vilka delar av den power uniten som vi kan återanvända framöver, säger Mercedes presstalesman Bradley Lord.
Hamilton meddelar också att han inte kommer att starta från depån utan från sista startposition eftersom han anser att det ger honom bäst förutsättnignar när han nu vill köra upp sig till poängplats.
•••
Banan i Shanghai är speciell, här kan du läsa Marcus Ericssons tankar om banan.
•••
Kinas GP 2006. Det är tio år sedan nu. Där tog Michael Schumacher sin 91:a och sista F1-seger. Han körde då för Ferrari. Under sina tre säsonger i Mercedes tog han som bäst en tredjeplats. Det var i spanska Valencia 2012.
•••
Racestart kl 08.00 i morgon söndag. Ställ klockan!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB