Startsida / Inlägg

Mot Ryssland – kör som Hamilton

av Anna Andersson

Inför F1-racet i Ryssland på söndag får du här möjligheten att följa med Lewis Hamilton i bilen. Han förklarar sin körstil.

Sedan kommer som vanligt en rejäl faktagenomgång inför helgens race:

Sotji International Street Circuit
Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Avstånd till första kurvan: 240 m
Debut: 2014
Segrar från Pole position: 1 ( Lewis Hamilton har vunnit  båda loppen på banan, en från pole position och en från startposition 2)
Däck: Medium, soft och supersoft.
Snabbaste varvet: Sebastian Vettel, Ferrari, 2015, 1.40,071.
Topp 8 i kvalet:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Sergio Perez, Force India
8. Romain Grosjean, Lotus

Foto: Mercedes
Foto: Mercedes

2015
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Sergio Perez, Force India
4. Felipe Massa, Williams
5. Daniil Kwjat, Red Bull
6. Felipe Nasr, Sauber
7. Pastor Maldonado, Lotus
8. Kimi Räikkönen, Ferrari
Marcus Ericsson, Sauber, bröt efter en olycka på det första varvet.
•••
Så skriver däcktillverkaren Pirelli inför racet:
•Även om banan är tre år gammal utvecklas asfalten fortfarande och den är annorlunda jämfört med andra banor.
•Det är ett enormt lågt slitage på däcken, med andra ord få depåstopp.
•Den mest utmanande kurvan är kurva , den påminner om den kända kurva 8 i Istanbul.
•1,7 km av banan körs på gator som annars används av vanlig trafik. Banan är 5,8 km lång.
•Banan lär utvecklas under helgen eftersom den annars inte används så frekvent.
•Lewis Hamilton vann från pole position 2015 Han startade på soft och bytte till supersoft på varv 32. Den bästa alternativa strategin var Sergio Perez som nyttjade säkerhetsbilen och bytte till soft på varv 12 och körde sedan med de däcken in i mål. Han körde 41 varv på soft.
•Bara två bilar gjorde två depåstoppa. Alla andra bytte däck en gång.

 


Motorsportchef Paul Hembery:
– Det är bara ett halvår sedan vi var i Ryssland senast, nu är dety vår och vi kan förvänta oss andra förhållanden än i höstas. Detta är en av de banorna som sliter minst på däcken och vi kan förvänta oss långa stinter på de supermjuka däcken.

Russia
•••
Det ryktas om att Rysslands GP kan bli ett kvällslopp från och med 2017.

•••
Enligt väderleksprognosen ska det bli övervägande soligt i helgen och  runt 20 grader. Risken för regn är mycket, liten.
•••
Ferrari har med sig en uppdaterad motor till Ryssland och enligt teamchefen så saknas det bara en tiodel per varv jämfört med Mercedes. För Sebastian Vettel är det dock den tredje nya motorn för året – på fyra lopp. Efter fem motorer så straffas föraren och flyttas tillbaka i startuppställningen vilket betyder att  det kan bli en tuff säsongsavslutning för Vettel.
•••
Öppna ögonen under det första träningspasset på fredag. Det kan hända att Red Bull testar en helt ny grej inför 2017. Ferrari testade det där Haloskyddet under försäsongstesterna. Det ska skydda föraren från att träffas av flygande föremål på banan. Nu funderar Red Bull på att testa sin version, det är en slags vindruta. Möjligen får vi alltså se den testas på fredag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB