Startsida / Inlägg

Mot VM-titeln

av Anna Andersson

Nico Rosberg har nu tre segrar i rad. I år. I Kina körde han kontrollerat och tackade Mercedes för den mest välbalanserade bilen någonsin (men vilken bil är inte perfekt när den får kryssa längst fram utan motstånd nästan ett helt race? ) och såg till att han utökade sitt grepp om VM.
Lägger man till de tre tävlingar som han vann under avslutningen av förra säsongen så är det sex vinster i rad. Statistiskt sett gör det honom till en världsmästare, men vem vågar tippa det när det återstår 18 lopp av säsongen?
Jag och fotograf Jimmy Wixström hade förmånen att få träffa Rosberg inför säsongen och då berättade han om sin inställning och hur han ska göra för att äntligen vinna den där efterlängtade VM-titeln.
Du läser texten här.

Än så länge har tysken gjort allt rätt, men han har också haft hjälp av att Mercedes bil är så otroligt överlägsen och hans teamkollega Lewis Hamilton inte alls har nått upp till den nivå han har haft tidigare. Han har gjort två usla starter och i Kina gick motorn sönder under kvalet vilket ledde till att han fick starta sist. Därefter var Hamilton och inne i depå tre gånger på åtta varv. Dels för att han skadade framvingen redan på det första varvet och dels för att teamet ville bli av med de supermjuka däcken när säkerhetsbilen var ute på banan. Därefter började hans jakt på poäng för de två senaste årens världsmästare, men eftersom han hade en bil med skador på bargebords och underrede så saknade han så mycket downforce slutade det till slut på plats. Hamilton tappade 19 poäng på Rosberg i Kina.
Här har du texten om racet.

•••
Ferrari kom med stora förhoppningar till Kina, men fick en otroligt tuff start på racet när deras bilar kolliderade. Situationen efter starten, in mot den omtalade första kurvkombiationen, var rörig och Sebastian Vettel blev omkörd på insidan av en hårt satsande Daniil Kvyati, Red Bull. Tysken vek av för att undvika en kollision med Kvyat och körde då in i teamkollegan Kimi Räikkönen. Både de röda bilarna skadades.
– Red Bullbilen kom som en galning på innern, jag kunde ingenting göra, ropade Vettel över radion.
Nu slutade det med en andraplats för Vettel som gjorde en stark avslutning på racet. Daniil Kvyat tog tredjeplatsen.
Vill du läsa mer om Vettels utbrott efter racet så gör du det här.
•••
Det nya teamet Haas som imponerat i de två inledande loppen hade en betydligt jobbigare helg i Kina.
•••
För Marcus Ericsson var det en ganska tuff helg. Alla bilar tog sig i mål. Han var 16:e. Det är väl det som man kan förvänta sig med den nuvarande bilen. Han hade inga större förhoppningar inför tävlingen i Ryssland heller.
– Jag tror inte att vi får några uppdateringar dit utan får hoppas att det händer lite andra grejer hos de andra bilarna, säger Ericsson till Viasat.
•••
Det var ett race som jag kommer att minnas för sina omkörningar. Det var enormt många fajter på banan, omkörningar och förare som kom tillbaka och tog revansch. Efter tre lopp känns det som det nya reglementet där förarna får välja mellan tre olika sorters gummiblandningar öppnar upp för olika strategival och spännande fajter.
Om detta berättade Pirellis Mario Isola när vi träffades inför säsongen.
•••
För övrigt har Kimi Räikkönen och Ferrari inte inlett några förhandlingar om 2017. Finländarens kontrakt med det italienska teamet går ut efter årets säsong.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB