Startsida / Inlägg

Räikkönen i topp

av Anna Andersson

Efter fredagens träningspass handlade rubrikerna om de mystiska skadorna på däcken som Williams draggats av. Felipe Massas däck löste sig från fälgen efter 18 minuter av den första träningen och han gick in i depå för att reparera bilen. När han kom ut på banan hände samma sak igen.
Efter 50 minuter av passet exploderade sedan väster bakdäck på Kevin Magnussens Renault och efter tre skador på vänster bakdäck stoppades träningspasset. Banan rensades och efter 20 minuter kunde förarna köra igen.
Enligt Pirelli är det inget fel på däcken och enligt Williams reservförare Paul di Resta lägger teamet inte heller skulden på däcktillverkaren utan det var ett problem med inställningarna som orsakade däckexplotionen.

– Det var en jobbig morgon för oss eftersom vi hade problem med Felipes bil. Vi prioriterar förarnas säkerhet och var tvungna at lösa problemet mellan de två träningspassen, säger Williams Rob Smedley.
När det gäller Kevin Magnussen så var det ett fel på hjulupphängningen som orsakade skadan på däcket.
•••
Ser vi till det sportsliga så har Ferrari varit snabbast i Kina. Under de sista 90 träningsminuterna tidigare i morse så var hade Kimi Räikkönen den snabbaste varvtiden på den 5,451 km långa Shanghai International Circuit.
– De var en rätt tuff dag, jag hade problem att få till ett bra fäste. Det kan dock ha berott på vinden. Jag gled omkring på banan och det var ingen skön känsla. När jag satte på de supermjuka däcken så kändes det bättre, jag fick bättre fäste och det hjälpte mig att få till ett rätt bra varv.
Han körde ett varv på 1:36.896 medan teamkollegan Sebastian Vettel var något långsammare ( 0,109 sekunder). Mercedes Nico Rosberg som vunnit de två senaste loppen var 0,237 sekunder långsammare på plats tre. Rosberg var en tiondel före Lewis Hamilton, även han Mercedes.
– Vi tog ett stort steg framåt med bilen i dag också, även om det första passet avbröts av en rödflagg hann vi testa lite olika saker och de fungerade bra, säger Rosberg.
– Samtidigt verkar Ferrari vara snabba här och vi har mycket jobb att göra i natt. Jag är glad över att vi har fått tillbaka det gamla kvalsystemet och jag ser verkligen fram emot kvalet.
Marcus Ericssons Sauber har fortfarande problem att hänga med svensken var 18:e man, mer än tre sekunder efter täten, men han slog sin teamkollega Felipe Nasr som var över fyra sekunder efter Räikkönen.
– Det var en rätt okej dag i Shanghai. Jag körde igenom det planerade programmet och gjorde många varv på både medium och de mjuka däcken. Vi fick ut bra med information, men vi måste hitta ännu bättre fart. Vi får se hur det går på de supermjuka däcken i morgon, säger Ericsson.
– Nu måste vi kika på vilka inställningar vi ska välja och se till att bilen kan konkurrera under kvalet.

Här är tiderna från den andra träningen:
1 Kimi Räikkonen Ferrari 1m36.896s – 35
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m37.005s 0.109s 33
3 Nico Rosberg Mercedes 1m37.133s 0.237s 33
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m37.329s 0.433s 33
5 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m38.143s 1.247s 31
6 Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1m38.268s 1.372s 28
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m38.527s 1.631s 31
8 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m38.542s 1.646s 32
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m38.569s 1.673s 31
10 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m38.723s 1.827s 34
11 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m38.728s 1.832s 31
12 Jenson Button McLaren/Honda 1m38.828s 1.932s 28
13 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m39.178s 2.282s 31
14 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m39.214s 2.318s 34
15 Jolyon Palmer Renault 1m39.774s 2.878s 32
16 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m39.890s 2.994s 22
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m39.941s 3.045s 36
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.979s 3.083s 35
19 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m40.550s 3.654s 33
20 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m41.066s 4.170s 32
21 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m42.954s 6.058s 4

•••
Här är dagens tidningsknäck:
Bläddrar du tillbaka i bloggen hittar du fakta och statistik inför Kinas GP.

•••
Sebastian Vettel har fått en helt ny motor. Hans förra gick sönder under formationsvarvet i Bahrain, men i Kina är det full fart framåt igen.
•••
Marcus Ericsson och Sauber ligger långt efter sina konkurrenter och har inte tagit några poäng i år. För ett år sedan kvalade båda bilarna in till Q3 i Kina och båda bilarna tog poäng.
– Jag tycker jag har gjort ett bra jobb i början på säsongen och fått ut maximalt av materialet vi har. Det känns positivt att komma till Kina. Vi hade en väldigt bra helg här förra året då båda bilarna var i Q3 och på poäng på söndagen. Jag hoppas vi kan vara lite mer konkurrenskraftiga än vi varit under de första racen på säsongen, säger han till Viasat Sport.
– På ren fart blir det tufft att sig in på poängplatser för oss. Vi behöver folk som får problem. Krascher… väderomslag eller något liknande för att ta poäng. Vi behöver också uppdatera bilen för att bli mer konkurrenskraftiga, men det är saker som man inte kan påverka.
•••
Fernando Alonso får köra Kinas GP. Han har fått klartecken från läkarna. Så han kör, även om han fortfarande har ont.
•••
Det finns en risk att kvalet avgörs i regn i morgon. Enligt väderprognosen är det 80 procents regnrisk. Kvalet starar klockan 09.00 svensk tid.
Glöm inte bort att Lewis Hamilton har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten.
•••
För övrigt är det många F1-banor i Europa som har svårt att förlänga kontrakten. Det kostar för mycket.
Men nu är det klart att Ungerns GP stannar till i alla fall 2026. Ett nytt kontrakt har undertecknats.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB