Startsida / Inlägg

Teambyte hos Mercedes

av Anna Andersson
sne11393
Foto: Mercedes F1

Medan F1 diskuterar hur sporten ska bli mer attraktiv i framtiden så utspelar sig faktiskt de mest spännande sakerna – på banan.
I kinesiska Shanghai senast var det 128 omkörningar. Det är ett nytt rekord och det är rekord med råge. Det gamla rekordet, 112 sattes i Sao Paolo, Brasilien, 2012.
Nu väntar Rysslands GP. En bana på OS-området i Sotji som har används till F1 två gånger tidigare, båda gångerna har Lewis Hamilton, Mercedes, vunnit och med andra ord kan vi få se en silverpil högst upp på prispallen för tionde loppet i rad. Inget annat bilmärke har vunnit sedan loppet i Singapore i höstas då Sebastian Vettel vann.
De senaste sex segrarna har Nico Rosberg kört in.

SEX segrar i rad, det har tidigare bara världsmästare som Alberto Ascari, Michael Schumacher och Sebastian Vettel lyckats med. Nu har tysken 36 poängs försprång på Lewis Hamilton
– Men det är otroligt hur bra Hamilton har tacklat den senaste tidens otur och motgångar. han kommer tillbaka, säger Mercedes motorsportchef Toto Wolff enligt Blick.
I vintras bytte Mercedes team kring de båda förarna, Lewis Hamiltons mekaniker och depåteam fick flytta till Nico Rosberg och tvärt om, men sedan det bytet verkar det som om otursgubben flyttat med in i Hamiltons bil. Kanske är det perfekt för honom att helgens race går på en bana där han varit i ledningen i 100 av de 106 varven som någonsin körts på banan.
Nu väntar i alla fall det race som är absolut snällast mot däcken.

d_reinhard_china_16_2706
Foto: Sauber F1

– Däcken slits inte alls, det blir helt andra förutsättningar, säger Marcus Ericsson
– Banan i den gamla OS-byn är väldigt slät och sliter lite på däcken. Banlayouten är intressant, framförallt den superlånga kurva 3 som aldrig tar slut och du kör med full gas genom hela kurvan, sedan är den sista sektorn teknisk och långsam. En behaglig bana, men det blir annorlunda körning eftersom den är så snäll mot däcken.
Där körde Felipe Nasr in en Sauber på poängplats i fjol, han var sexa. Ericsson bröt.

VIll du läsa fler tankar inför helgen gör du det här:
Vill du ha mer fakta om banan hittar du det här:
•••
Felipe Nasr har gnällt över sitt chassi under inledningen av säsongen och till Rysslands GP har Sauber kunnat leverera ett nytt.

När det gäller Sauber har teamet förlorat ytterligare personal, efter Giampaolo Dall’Ara och Mark Smith sägs nu även ingenjören Timothy Malyon lämna teamet. Detta är dock inte bekräftat än.

Malyon kom till teamet inför säsongen, han ersatte Dall´Ara som arbetat för teamet i väldigt många år, men han stannade inte alls lika länge. Britten som tidiagre arbetat för Red Bull lämnar efter bara tre race.

Annars ryktas det om att Mark Smith är på väg att skriva på för Renault.
•••
Emanuelle Pirro är förarrepresentant hos domarna i helgen.

•••

Ferrari har en uppdatering av motorn till Rysslands GP, det skrev jag om i går. Det är nämligen Vettels tredje motor och efter fem så straffas föraren i starten.
Ferrari kommer också med en ny framvinge till helgens race. Attack med andra ord.
Enligt stallchefen ligger man nu bara en tiondel efter Mercedes på ett varv.

•••

Nico Hülkenberg kör sitt 100:e F1-lopp i helgen. Tysken som kör för Force India har fortfarande itne stått på prispallen. Hans bästa reusltat är fyra.

•••

Indonesiens Rio Haryanto kör sin första F1-säsong för Manor, men han har inte betalat de sponsorspengar som han förbundit sig att göra och nu är han skyldig teametmer än 40 miljoner kronor. För att lösa krisen har han öppnat en SMS-fond. Varje SMS kostar omräknat  tre till fyra kronor och den insamlingen är tänkt att säkra hans framtid.Nu får fansen skicka runt 12 miljoner SMS för att hjälpa sin hjälte och den indonesiska regeringen uppmanar fansen och rösta:

– Gör som med medicinen, tre gånger om dagen.

•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB