Startsida / Inlägg

Barcelonas GP – racet som hade allt

av Anna Andersson

Jag kan se Toto Wolff slita sin mörka kalufs och Niki Lauda kasta sin röda keps.
Dessutom lär det komma en svärm med tyska svordomar. Spaniens GP var ett brutalt uppvaknande för det team som dominerat de senaste åren och en krasch mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg på det första varvet är en katastrof för Mercedes.
Det får inte hända och sedan USA:s GP i höstas, då Hamilton vann VM-titeln, så har stämningen mellan de båda förarna varit ganska lugn. Vi har inte sett så mycket av stjärnornas krig – men i Spaniens GP tog den freden slut.

Mercedes drivers Lewis Hamilton of Britain, left, and Nico Rosberg of Germany enter the first curve during the Spanish Formula One Grand Prix at the Barcelona Catalunya racetrack in Montmelo, just outside Barcelona, Spain, Sunday, May 15, 2016. (AP Photo/Manu Fernandez)
(AP Photo/Manu Fernandez)

Om du missade starten var det så att Lewis Hamilton tog starten från pole position, men Nico Rosberg körde om honom och in mot kurvkombinationen tre och fyra satsade Lewis Hamilton allt på ett kort. Nico Rosberg stängde luckan, men han gjorde det ganska sent. Därför krockade Hamilton med Rosberg och båda bilarna bröt racet.
Niki Lauda, som är styrelseordförande hos Mercedes och har en icke operativ roll, var vansinnig på Lewis Hamilton.
– Lewis försökte trycka sig förbi Nico med våld. Det är helt idiotiskt att ens försöka det under den andra kurvan av ett lopp.  Det är det ultimata fiaskot, säger den trefaldige världsmästaren.
– Den som är först försvarar sig och kommer aldrig att lämna plats frivilligt. Det är helt oacceptabelt.
Toto Wolff, stallchef, var betydligt mer balanserad.
– Vi låter våra förare tävla mot varandra och då kan en sådan sak hända. Så är det.  Vi kommer inte att ändra vår inställning, det är vi skyldiga fansen och det är vi skyldiga F1. Vi avvaktar domen från domarna, men som vi ser det är det en racingincident.
Detta är en situation som kommer att analyseras många gånger, den kommer att påverka situationen inom Mercedes och det kommer att krävas en enormt tydlig ledning av teamet framöver.  Precis så som det var efter smällen i Belgien 2014.

•••
Racet då? Jo det var ett underbart race med många spännande fajter ( på något sätt var det befriande att Mercedes inte var med, det öppnade verkligen upp racingen). Det blev en spännande kamp mellan Red Bulls Max Verstappen och Ferraris Kimi Räikkönen. Verstappen, som körde sitt första race för Red Bull efter flytten från Toro Rosso, visade vilken kunskap han besitter och han imponerade stort. Han valde en alternativ strategi med två stopp  jämfört med Daniel Ricciardo, Red Bull och Sebastian Vettel, Ferrari,  som valde tre stopp och den gav honom en fördel. Han hanterade sedan däcken på ett perfekt sätt och tog sin första seger.
Killen vann i sin debut för Red Bull.
Han är 18 år gammal.
Det är otroligt imponerande.
Snacka om att Red Bull tog rätt beslut när man flyttade upp honom från Toro Rosso redan i år. Red Bull hade sina fyra bilar på poängplats.

För övrigt var Verstappen bara tre år gammal när Kimi Räikkönen debuterade i F1…..
•••
Marcus Ericsson gjorde ett riktigt bra race och slutade på plats 12. Han har fortsatt övertag på sin teamkollega och han levererade precis det han skulle. Mer om racet läser du här.
Han har naturligtvis också börjat kika på vad som är nästa steg. Hans mål är att bli accepterad i F1 och klättra vidare steg för steg. Det är i alla fall tre mycket rutinerade förare vars kontrakt går ut efter säsongen.
Här pratar Marcus Ericsson om sina tankar och två tidigare världsmästare berättar också om sina tankar inför framtiden.
•••
Felipe Massa kvalade in som 18:e man efter en missberäkning under kvalet, men i racet körde han upp sig och slutade på plats åtta.

•••
Det har pratats en hel del och Maurizio Arrivabenes framtid i Ferrari, men enligt den högste chefen Sergio Marchionne finns det absolut ingen diskussion inom teamet och han menar att Ferrari som team har en väldigt bra grund att stå på.
Däremot var han besviken över lördagens kval som gav Ferrari startplats fem för Kimi Räikkönen och plats sex för Sebastian Vettel.
– Vi blev av med all tur, det gick åt fanders, säger president Sergio Marchionne enligt motorsport-magazin och han hävdar att det var däckstemperaturen som ställde till det för teamet.
– Jag hade en intressant diskussion med Dieter Zetsche ( Mercedes högste chef) och Mercedes hade samma problem i Singapore förra året. Det finns ett speciellt fönster där däcken fungerar och har rätt temperatur, men vi var inte beredda på att temperaturen skulle öka i går. Vi blev överraskade och båda förarna kände av det.
Nu slutade det ändå på plats två och tre. Med tanke på förutsättnignarna så måste Ferrari ändå vara rätt nöjda.
•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB