Startsida / Inlägg

Ericsson avslöjar Saubers nyheter

av Anna Andersson

Aktuella tabellplaceringar i F1


Efter Rysslands GP har Nico Rosberg nu vunnit sju F1-lopp i rad. Sju.
Tur det inte är under en säsong. Då hade VM redan varit i stort sett avgjort.
Nu har han fyra segrar i rad i år och det är som han själv hade sagt:
– Mega.
Undrar om det är läge att räkna hur ofta han säger mega när han pratar tyska egentligen. Det är i alla fall betydligt fler än de race han har vunnit.

För övrigt är det bara Rosberg, Alberto Ascari, Michael Schumacher och Sebastian Vettel som vunnit sju lopp, eller fler, i rad. Vettel är värst med nio i rad.

Nico Ryssl
Nico Rosberg med bucklan. Foto: Mercedes.

Den största snackisen efter loppet var i alla fall Daniil Kvyats körning och dubbla påkörning av Sebastian Vettel. Den här gången förstörde han racet för fyra personer. Sebastian Vettel var vansinnig, Niki Lauda hävdade att han hade dödat Kvyatt om han hade blivit påkörd två gånger och även hos Red Bull är kritiken hård.
– Det var helt oacceptabelt, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko.
– Det är ju synd att han inte bara förstör Vettels och Ricciardos lopp. Han förstör även sitt eget.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Foto: Sauber

För Marcus Ericsson var helgen i Ryssland ännu en besvikelse, även om det förvisso såg bättre ut än vad det gjort tidigare under säsongen. Bilen är inte tillräckligt bra, han slutade på plats 14 och teamet väntar fortfarande på årets första poäng. Vid samma tidpunkt för ett år sedan hade stallet redan tagit 19 poäng och under resten av säsongen samlade man in 17 till.  Racet i Ryssland var extra tungt eftersom McLaren plockade nio poäng till i Ryssland och är uppe på tio pinnar nu, samtidigt som Renault spräckte sin nolla. Nu är det bara Sauber och MRT som står kvar med sina nollor och det handlar om enormt många viktiga miljoner i prispengar.
Enligt svensken håller man på att utveckla en ny framvinge, en ny bakvinge och ett nytt underrede till bilen.
– Men frågan är när vi får det till banan. Det ekonomiska läget är inte jättestarkt just nu och därför måste vi vänta, säger Ericsson till motorsporttotal.
– Jag hör positiva tongångar från fabriken, det är verkligen ett steg framåt, men frågan är när vi får det. Då kan vi förhoppningsvis göra ta ett större steg framåt och kunna konkurrera igen.
Det gäller bara att den uppdateringen kommer innan konkurrenterna kommit ännu längre i sin utveckling.
•••
Har du hört hur mycket Mercedes lade på att rädda Lewis Hamiltons ära i Ryssland?
Närmare bestämt 43 000 dollar – men då är inte tullen medräknad. Den löste nämligen Bernie Ecclestone….
Mercedes behövde flyga in ett nytt bränslesystem till Hamiltons bil och hela dramat inträffade efter kvalet. Teamet ville till varje pris undvika att Hamilton fick starta från depårakan och då behövde man flyga in denhär speciella delen och man behövde en medarbetare som flög med i privatflyget.  Turligt nog hade en av de 800 medarbetarna som inte fanns på plats i Sotji ett visum i passet och kunde lösa den detaljen, men då återstod ett problem – tullen.
– Det löste Bernie, säger stallchefen Toto Wolff till motorsporttotal.
– Men jag vill inte ens veta hur han gjorde.
Teamet hade sedan fem timmar på sig att bygga in det nya bränslesystemet i bilen, men redan efter två timmar var allt klart och Hamilton kunde starta – och köra in en andraplats i Rysslands GP.
•••
Om du inte läste vad Stefan Johansson vill se för förändringar inom F1-sporten så kan du göra det här.
Hans tankar är verkligen intressanta.

•••
Nico Rosberg tar med Felipe Massa, David Coulthard, Nico Hülkenberg, Max Verstappen, Jenson Button och några till på privatflyget hem till Monaco och här kan du också hänga med….

•••
Det ryktas om att Pastor Maldonado blir nu testförare för Pirelli.

•••
Red Bull tror att man kan vara i kapp Ferrari till Kanadas GP.
Tja, då gäller det att Kvyat undviker att köra in i Vettel….

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB