Startsida / Inlägg

Lill-Lövis: Han blir en av de största

av Anna Andersson
Efter Spaniens GP har jag återigen låtit den förre F1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson dela med sig av sina åsikter kring racet, berätta vad han tycker om kollisionen mellan Mercedes förare och om Max Verstappen. Här nedanför läser du hans analys av Spaniens GP. Jag återkommer i morgon med det senaste snacket, skvaller och nyheter.
lovissss•Spaniens GP.
Det blev ett intressant race och det finns en hel del att snacka om. Jag tänkte ta upp två saker i dag, de två som i stort sett hela världen snackat om efter racet.
Vi börjar med Mercedes och den omdiskuterade kraschen som tog båda deras bilar ur racet
Mitt första intrycket varatt Lewis Hamilton var mest skyldig till kollisionen. Han såg lite väl ivrig ut där in i kurva fyra, men när man nu har all fakta så är det en annan sak.  Nu vet vi att Nico Rosberg hade en annan motorinställning vilket gjorde att han tappade kraft ut ur kurva tre och vilket betydde att Hamilton var mycket snabbare i utgången ochh därför säger jag att det helt enkelt är en racingincident. Hamilton hade kanske en tiondels sekund på sig att bestämma sig för om han skulle gå på insidan eller utsidan och valde då den naturliga vägen  – vilket var insidan.
Nästan samtidigt valde Nico att stänga dörren på insidan för du som förare kan inte lämna så mycket plats där det sitter i ryggmärgen. Du måste stänga. Någon expert sa att han hade gjort det för sent, men det förstår jag itne alls. Det går naturligtvis inte att täppa till nästa kurva innan han är ute ur svängen innan. I en sådan situation händer allt så otroligt fort och när man väl inlett en manöver och bestämt sig för att genomföra den så går det inte att ändra.
Därför är det bara att skriva av Mercedes kollision som en racingincident.
Det går inte att lägga skulden på någon av förarna och Mercedes hanterade situationen väldigt bra. Toto Wolff var tydlig med att det var en racingsituation och att det är sådant som händer när man låter två förare köra mot varandra. Det hände nu och det kommer att hända igen.
När man har två stallkompisar som slåss mot varandra i likadana bilar och de är så otroligt jämna så går det inte att undvika att den typen av situationer uppstår ibland. Det handlar om racing och även om det  väl är den mest utslitna av alla fraser så är det just vad det är. RACING.

Samtidigt så var det just den situationen som öppnade upp loppet. Spaniens GP är en tävling som oftast vunnits från pole position, men som årets lopp utvecklade sig var det riktigt roligt. De var upplagt för en kamp om segern mellan Sebastian Vettel’s Ferrari och Daniel Ricciardo’s Red Bull. Båda valde tre depåstopp, vilket brukar vara framgångsrikt i Barcelona, och de två skulle ha varit snabbast i respektive team.

image_proxy_largeMen i år var ingenting som vanligt och det var den alternativa strategin som var mest framgångsrik. Max Verstappen som bara är 18 år gammal, vann och han gjorde det på ett strålande vis. Vilken debut han gjorde för Red Bull. Han gjorde faktiskt inte ett enda fel på hela helgen. Det var mycket  imponerande.
Nu har han tagit en seger och på ett enda lopp ändrades alla förutsättningar psykologiskt. Nu är han helt plötsligt ett hot för VM-titeln, eftersom både han och teamet vet han kan leverera när bilen och strategin är rätt.

 

Red Bull har en fördel i och med att teamet faktiskt har lyxen att äga två team och därmed ha fyra bilar till sitt förfogande, man har Toro Rosso som B-team och kan flytta om mellan förarna. Jag vet inte hela bakgrunden till varför man bytte ut Daniil Kvjat, men det lär inte bara ha handlat om misstagen i Ryssland utan även om andra saker. Man har bytt en del ingenjörer också och i slutändan var det ett helt rätt beslut.

När det gäller Max Verstapen är det svårt tat hitta ord. Han har haft en kometkarriär även om han inte har kört F1 i mer än ett år så har han tävlat i racing sedan han bara var några år gammal. Han har mycket racecraft redan och det i mobination med att han säkert har suttit i hundratals timmar och kört i simulatorn gör att han har skaffat sig enormt mycket erfarenheter, erfarenheter som är omöjliga att skaffa sig på annat sätt i dag. Jag tror att det är det som är den stora skillnaden på Verstappen jämfört med andra snabba förare. Genom tiderna har det alltid funnits många killar som är väldigt snabba, men väldigt få som kan utföra ett helt race utan misstag eller på annat vis klanta till det så resultatet aldrig reflekterar hur snabba som egentligen var. Ta Kvjat till exempel, han är alltid snabb, men han har gång på gång visat att hans bedömning inte är den bästa och det visar också hans poängskörd. Verstappens styrka har under hela hans F1-karriär varit att han alltid lyckas ta ut maximalt ur bilen och plocka det antal poäng som är möjligt på just den banan. Det är det som är skillnaden mellan en medioker förare och dom riktigt bästa.

Som jag ser det är framtiden hans och han kommer säkerligen att bli en av de riktigt stora förarna under de kommande tio till femton åren. Den här vinsten kan mycket väl vara starten på någonting riktigt stort, för med en vinst kommer ett helt annat självförtroende. Det kan låta märkligt, men det gör en otroligt stor skillnad. Jag tror att han kan lyfta hela teamet, Daniel Ricciardo får en bättre stallkompis och det kommer att lyfta honom också. Glöm inte att detta racet var egentligen Ricciardos till dess att  teamet valde fel strategi för honom. Jag tror att de kommer att komma närmare Mercedes också, även om det bara har avgjorts ett lopp i Europa så verkar Ferrari har tappat något jämfört med Mercedes. Red Bull verkar däremot ha haft rätt med sina uppdateringar och sedan kommer det en motoruppdatering till Kanadas GP och det är en bana som verkligen kräver starka motorer. Jag tror att vi har ett par intressanta race framför oss.

JFX2453När det gäller Marcus Ericsson så kan han inte göra så mycket mer än vad han har gjort hittills. Jag har förstått att han satsar på att klättra vidare på sin väg mot toppen och faktum är att det är flera erfarna förare som inte har något kontrakt till nästa säsong. Varken Jenson Button, Kimi Räikkönen eller Felipe Massa har något avtal för nästa år och därför gör Marcus rätt som har målsättningen att klättra upp om och när det börjar röra på sig på förar marknaden. En sak är väl ganska säker, att det inte räcker att åka för Sauber ett år till om inte ett underverk händer. Teamet går bakåt hela tiden, vilket är sorgligt att se.

Problemet är väl bara att det inte finns några förare bakom som kan ta de där förarplatserna hos de stora teamen, Max Verstappen är säkrad hos Red Bull och de andra tre gör alla ett bra jobb, det finns ingen anledning för något av dom stallen att byta ut de förare dom har, förutsatt att dom har den budget förarna kräver. Annars kanske det är värt att ta en chans med en yngre förare som inte kostar lika mycket men också är oprövad när det verkligen gäller. I slutändan ser jag inga förare från mitten och neråt som skulle göra ett bättre jobb än dom killarna som är aktuella för nya kontrakt. Skall det hända något måste man nästan komma in som Verstappen gjorde, med en big bang. Stoffel Vandoorne gjorde likadant när han fick chansen hos McLaren när Fernando Alonso skadade sig. Det gäller att ta de få chanser man får och verkligen skapa något som får folk att snacka.

F1 är inte för folk med svagt hjärta..

På återhörande

Stefan

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB