Startsida / Inlägg

Monaco – all fakta inför

av Anna Andersson

I morgon drar vi igång träningarna inför Monacos GP.  Monaco handlar om så mycket mer än F1. De är glitter,  glamour,  snygga  båtar, mäkliga glasspapper och millimetrar.

Flera förare som jag har pratat med under åren säger att i Monaco händer allt det som aldrig händer någon annanstans.

– Ett jäkla glasspapper fastnar plötlsigt i bilen och förstör allt. Ett glasspapper, säger Stefan ”LillLövis” Johansson.

Tiderna som gäller är:

Torsdag:

Träning 1 kl 10.00

Träning 2 kl 14.00

Fredag: Ledigt (PR-arbete och återhämtning efter festerna på torsdagen, typ)

 

Lördag:

Träning 3 kl 11.00

Kval kl 14.00

Söndag: Race kl 14.00

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Här är en artikel jag skrev inför förra årets race, men den håller lika bra i år. Det är Lill – Lövis som berättar om hur det är att köra Monacos GP:

Myten gör Monacos GP till motorsportens mest omtalade lopp.
För publiken är det en fantastisk upplevelse.
För förarna en smärre katastrof.
– Där händer plötsligt grejer som egentligen inte kan hända, säger den förre F1-föraren Stefan Johansson.
När han körde på gatorna i Monaco tävlade han mot förare som Ayrton Senna (totalt sex segrar), Alain Prost (fyra segrar) och Niki Lauda (två segrar).
– Det spelade ingen roll att det var Monaco eller var det var, det var den tuffaste förargenerationen någonsin. När jag debuterade var det åtta före detta världsmästare på startlinjen, säger Johansson till Sportbladet.
– Det var jävligt snabba, de gamla rävarna. Det gällde att lära sig alla tricks i boken väldigt fort.
Det gjorde han, även om just Monaco aldrig var Johanssons favoritbana stod han för en imponerande upphämtning där 1988, i en underlägsen Ligier. På en bana som anses vara omöjlig att köra om på tog han sig förbi tio bilar på de första varven.
”Satsade utav helvete”
– Bilen var en katastrof och vi kvalade in sist så jag insåg att jag var tvungen att lägga om strategin. Jag måste överraska, minns han.
– På de första varven var det lite rörigt, folk kände sig för och det var bilar överallt. Jag tänkte att jag skulle satsa utav helvete och jag kastade mig in i alla luckor som fanns och hoppades att ingen skulle täppa igen dem. Det var väl både tur och skicklighet som höll mig från muren. Jag drog om på innern och på yttern och det bara flöt. Sedan tror jag motorn pajade och jag bröt, men det var otroligt roligt att köra om när folk inte förväntade sig det.

ARKIV 1987-05-31 Den svenske racerföraren Stefan "Lill-Lövis" Johansson kör sin McLaren racerbil i Monacos Grand Prix formel 1-lopp 31:a maj 1987. Lill-Lövis bröt loppet efter det 57:e varvet pga motorhaveri. Foto: Leif R Jansson / TT / Kod: 50020
Lill-Lövis kör i Monaco för McLaren 1987. Foto: TT

För att lyckas i Monaco krävs det ett bra kval, eller flera rejäla krascher. Bilarna kör på gatorna i det lilla furstendömet och i och med att det är vita markeringar på banan är det väldigt halt. Landet klättrar längst Medelhavskusten uppför berget, det är rejäla stigningar, trånga svängar och branta backar ner mot havet. Förarna växlar 50 gånger per varv, det ger 3 900 växlingar under de 78 varven på den lite mer än tre kilometer långa banan. Den tidigare världsmästaren Nelson Piquet jämförde en gång Monacos GP med att flyga helikopter i ett vardagsrum.
Millimetermarginal
– Jo, det är väldigt trångt. Det ska inte gå att köra racerbil där, du har en marginal på någon millimeter till muren och varje misstag straffar dig direkt. Du ska köra på gränsen, en procent över och du kraschar, säger Stefan Johansson.
– I ett stadslopp sitter sedan publiken nära, på de moderna banorna sitter de en halv kilometer från banan. Här kan ett glasspapper, en plastpåse eller läskburk flyga ut på banan och fastna i bilen. Skräpet sätter sig i kylarintaget, motorn överhettar och du måste in i depå. En sådan skitsak kan förstöra ett helt lopp, fortsätter ”Lill-Lövis”.

•••••••••••••••••••••••••

Här är lite snabbfakta om Monacos GP:

Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 höger, 11 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Däck: Soft, supersoft, ultrasoft. De flesta förarna har valt supersoft, det däcket håller för en rätt lång stint i Monaco. Det nya ultrasoft däremot kommer mest att användas i kvalet och under kortare delar av racet.

 

MOnaco
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
VInnande strategi 2014: 1 depåstopp.
Banans debut: 1950, samma år F1 startade.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 28.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Nico Rosberg und Prinz Albert von Monaco
Prinsmöte i Monaco, Nico Rosberg och Prins Albert. Foto: Mercedes.

Flest segrar i Monaco:
Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Nico Rosberg (3)
Jackie Stewart (3)
Stirling Moss (3)
Juan Manuel Fangio (2)
Niki Lauda (2)
Maurice Trintignant (2)
Topp 8 i kvalet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Daniil Kvjat, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sergio Perez, Force India
8. Pastor Maldonado, Lotus

Topp 8 i racet 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Daniil Kvjat, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sergio Perez, Force India
8. Jenson Button, McLaren
13. Marcus Ericsson, Sauber.
Nico Rosberg vann racet, han startade på supersoft, bytte till soft på varv 37 och 66. Lewis Hamilton var tvåa med sina två depåstopp. Han hade ledningen när han gick in i depå och tog supersoft när säkerhetsbilen var ute i slutet av loppet. Där förlorade han segern och efteråt erkände han att det stoppet var ett misstag. Flera förare gjorde bara ett depåstopp, en av dem var Carlos Sainz som startade sist, men körde upp sig till plats 10.

•••

Här ett TV-inslag från Sky, år 2012, där de lägger Lewis Hamilton, då i McLaren, bredvid Ayrton Senna och du kan följa båda bilarna ( från 1990 och 2010) samtidigt under ett varv i Monaco och Lewis Hamilton kommenterar det också. Rätt bra kaffeundehållning.

 

••••

2014 gjorde Marcus Ericsson ett riktigt bra lopp. Han var elva i sin Caterham. Svensken alskar stadslopp och detta säger han om banan:

– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana att man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal, kanske också under den andra. Då har man kanske tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Det är väldigt viktigt att bygga upp det steg för steg och göra allt perfekt, berättar han för Sportbladet.
– Det är omöjligt att köra om, men det kan möjligen finnas en chans i kurva tio efter tunneln, men killen framför måste göra ett misstag för att det ska lyckas. Loppet är lite som leken ”följa John” och kvalet är avgörande.

•••
Enligt väderprognosen finns det en risk för regn under söndag eftermiddag. Däremot eka det, enlgit dagens prognos, vara uppehåll under kvalet på lördag.
•••

 

I gr var det fotboll i Monaco – alla har olika stil:

•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB