Startsida / Inlägg

Sanningen bakom Hamiltons problem

av Anna Andersson

Stadsbanan i Monaco är allt annat än enkel.  Kör du perfekt tar du pole position – som Daniel Ricciardo.
Gör du ett misstag och sitter du i muren.
– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana där man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal. Det kanske man också har under den andra. Det handlar om tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Då finns det inga marginaler, säger Marcus Ericsson.
Just det hände fick Max Verstappen som vann Spaniens GP. Han kraschade bilen i utgången av chikanen vid swimmingpoolen. Han gjorde ett litet misstag, snuddade muren, hjulupphängningen brast och han var bara passagerare när bilen slog i muren. Därför står den unge holländaren nu i sista startled.

– Jag svängde in för tidigt och plötsligt var allt över, säger Red Bulls Verstappen  enligt motorsportmagazin.


Hans teamkollega Daniel Ricciardo  körde däremot perfekt, ett varv på 1.13,662.

Red Bull har en uppdatering av motorn till den här helgen och dessutom ett chassi som fungerar riktigt bra i Monaco.

Ricciardo kommer att starta loppet på supersoft, till skillnad från sina konkurrenter. Det betyder att han bör kunna gå i depå senare än förarna från Mercedes och Ferrari.
Mer om det läser du här.

Vill du läsa om svårigheterna för en förare att köra GP-loppet i Monaco gör du det här. Där berättar den förre F1-föraren  Stefan Johansson om vad som krävs för att lyckas.

d_reinhard_mc_16_0381
Foto: Sauber

För Saubers del började kvalet tungt när Felipe Nasrs drabbades av motorhaveri redan efter ett par minuter av Q1. Marcus Ericsson kämpade länge med Renaults Kevin Magnussen, men var fyra hundradelar långsammare än dansken. Det gjorde att svensken inte gick vidare från Q1.
– Jag tycker att det var ett bra kval. Det var lite stökigt med rödflagg och så vidare, men jag är väldigt nöjd med mitt varv. Jag tycker att jag satsade allt och var så nära muren som man kan vara i de flesta kurvorna, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
Och mer om kvalet och hans tankar läser du i texten.
Här samlar jag lite kortare nyheter från Monaco.

Det var bränsletrycket som ställde till det för Lewis Hamilton i Q3, Nico Rosberg hade samma problem i Q3 meddelar Mercedes.
– Lewis valde sedan att hoppa över det första försöket för att komma i fas med de andra förarna, slippa trafik på banan och sedan satsa allt på det sista försöket, hälsar Mercedes presstalesman Bradley Lord.
•••
– Daniel var snabb i dag, vi får se om vi kan hitta någonting lösning när det gäller strategin i morgon, säger Nico Rosberg.
Han startar från ruta två och han har tre saka segrar i Monaco. Han kan den banan utantill, F1-banan är nämligen hans gamla skolväg….
•••
Kimi Räikkönen har tvingats byta växellåda på sin Ferrari vilket gör att han flyttas tillbaka fem platser i starten. När vi ändå är inne på Räikkönen kan vi konstatera att Sebastian Vettel anser att Ferrari bör förlänga kontraktet med finländaren:
– Vi passar bra i hop. Det finns ingen teamkollega som är så okomplicerad och bryr sig så lite om politik som vad han gör. Vi respekterar varandra, han är lugn och jag skulle väldigt gärna fortsätta att arbeta med honom.
•••
Esteban Gutierrez, Haas, var tre tiondelar före sin teamkollega Romain Grosjean. Det lär fransmannen inte vara nöjd med.
•••
Kevin Magnussen körde mot rött ut ur depån och väntar på en bestraffning.

•••
För övrigt snackas det allt mer om att Jenson Button är på väg att lämna McLaren. Han har kopplats ihop med Williams. Det sägs att Ron Dennis vill testa Stoffel Vandoorne, som gjorde en fin debut och tog poäng när han ersatte Fernando Alonso i säsongens andra lopp.
•••
Halo.

Det är det nya cockpitskyddet som teamcheferna har bestämt sig för att använda med från och med 2017. Jag skrev en artikel om det när det testades tidigare i år. Du kan läsa artikeln här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB