Startsida / Inlägg

Sauberchefens tuffa kritik mot förarna

av Anna Andersson

En dag efter Saubers kollision i Monaco är det fortfarande det som är den stora snackisen.
Teamchefen Monisha Kaltenborn är vansinnigt irriterad och har haft samtal med båda förarna, både mellan fyra ögon och med båda förarna på en gång.
– Ett oacceptabelt beteende från dem båda, säger hon i ett pressmeddelande.
– Marcus och Felipe vet båda hur mycket jobb vi lägger ner varje racehelg. De har ansvar att vara kvar på banan till slutet av racet. Vi analyserade all data och det var viktigt att låta den snabbaste bilen komma framåt så snabbt som möjligt för att vi skulle kunna ta de chanser som dök upp under loppet. Vi tog vårt beslut sedan vi tittat på data från båda bilarna. Efter det hände har vi pratat ut internt, och båda förarna är medvetna om deras ansvar i det här. En sådan här olycka kommer inte hända igen.

Nasr och Ericsson har inte dragit jämnt på flera år och enligt rykten så pratar de inte längre med varandra.
– Däremot finns det ingen relation mellan förarna som kan påverkas, deras relation har varit urusel sedan de var 15 år gamla och där är ingen av dem bättre än den andra. Nu är det upp till teamet att lösa detta, säger Eje Elgh.
Mer om rådgivarens tankar läser du här.
Det sägs också att Nasr är irriterad över att de få nyheter som tas fram, lämnas till Ericssons bil. En källa från Schweiz hävdar att detta beror på att Ericssons sponsorer ser till att teamet kan betala sina medarbetare och eftersom det är viktigt att hålla de sponsorerna glada så att medarbetarna får betalt så får Ericsson en fördel.
Men märk väl, det är rykten och inga bekräftade uppgifter.
Mer om bråket läser du här.

Notera att Ericsson flyttas tillbaka tre platser i starten till Kanadas GP och att han dessutom fick två extra straffpoäng.
•••
Daniel Ricciardo förlorade segern i Monaco på grund av ett kommunikationsfel:
– Vi såg att Hamilton valde ultrasoft, men vi tyckte att det var en lite väl riskabel chansning i slutet av loppet, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till speedcafe.com.
– Därför valde vi att ge Daniel den hårdare gummiblandningen och det beslutet togs efter en diskussion mellan teamledningen och de som är ansvariga för däcken, men vi hade inte klart för oss vilka däck som fanns i garaget just då och det blev ett missförstånd.
•••
Lewis Hamilton tackade Nico Rosberg för att han var en gentleman under racet och släppte förbi honom efter teamordern. Hamilton var snabbare medan Rosberg hade problem att få däcken i rätt temperatur.
– Teamet gav mig en varning, försök att håll tempot, men jag klarade inte a det. Nästa steg var att släppa förbi Lewis och det slutresultatet för teamet gjorde att det var värt det för annars hade Lewis inte vunnit, säger Rosberg.
– Det gjorde naturligtvis ont att göra det, men det var ett lätt beslut att ta. Jag tänker inte på mästerskapet nu, idag är jag besviken över att jag inte vann i Monaco. Jag ville vinna på hemmaplan, det är årets mest spännande lopp och jag var där för att vinna, men lyckades inte.
•••
För övrigt är Felipe Massa den enda förare som tagit poäng i varje lopp 2016.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB