Startsida / Inlägg

Österrikes GP – det du behöver veta inför racet

av Anna Andersson

Vi vänder blickarna mot Österrike.

Mot en bana som också är känd för Jean Tods ingripande år 2001 ”Rubens, Let Michael pass or the championship”. Om du missade det kan du se det här:

 

 

Spielberg har varit borta från VM ett par säsonger och  gjorde comeback för två år sedan. Det är Red Bulls hemmabana, men det är Mercedes och Nico Rosberg som har dominerat sedan dess.
De första två sektorerna på banan är väldigt snabba medan den avslutande sektorn är klart långsammare och mer tekniskt. Vissa delar är väldigt ojämna och bilarna hoppar en del, vissa bromszoner befinner sig i uppförsbackar och banan har den kortaste varvtiden – det är bara nio kurvor på ett varv.
Dessutom är det sällan varmt i luften, i år väntas det vara molnigt med en del regnskurar under helgen, och det gör att det är väldigt lite slitage på däcken.
– Österrikes GP avgörs på en av de banor som är mest precis under året. Banan är speciell och det gäller att vara exakt i sitt agerande. Det krävs ett mekaniskt grepp och bra prestanda och det är därför som de flesta väljer de ultramjuka däcken, säger Pirellis chef Paul Hembery.
– Det gör att vi misstänker att det blir många som gör två depåstopp i år, även om fjolårets lopp vanns med bara ett depåstopp. Samtidigt så är det ett lopp som är väldigt oförutsägbart, förra året var säkerhetsbilen ute på banan i början av loppet och enligt väderprognosen kan vi både få uppleva regn och sol. Det ultramjuka däcket bör passa bra i Österrike och jag tror att vi får se ett nytt banrekord.
Österrikej-l-ktdjilt-yhuibkiu-y
Värt att notera är att man har lagt ny asfalt på hela banan, men Pirelli förväntar sig att däckslitaget är det samma som förra året.
Annars kan vi notera att Ferrari och Red Bull har det mest aggressiva däckvalet, med nio set av de ultramjuka däcken.
Däremot har Rosberg och Hamilton olika däckval.

Här är tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1kl  10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag
Lopp kl 14.00

•••
Här hänger du med Daniel Ricciardo på ett varv på Spielberg, Red Bull Ring. Han kommenterar hela varvet, vilket ger en bra bild av varvet inifrån cockpit.

Fakta om Spielberg – Red Bull Ring
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 185 m
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Vinnande strategi 2015: 1 depåstopp ( dock valde flest förare 2 stopp)
Segrar från pole position: 0
Topp 8 kvalet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Felipe Massa, Williams
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Max Verstappen, Toro Rosso
8. Felipe Nasr, Sauber

Topp 8 racet 2015:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Felipe Massa, Williams
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Pastor Maldonado, Lotus
8. Max Verstappen, Toro Rosso
13. Marcus Ericsson, Sauber.

Förare med flest segrar: Nico Rosberg, 2014 och 2015.

•••

d_reinhard_china_16_2706(1)
Foto: Sauber

När det gäller Sauber var tävlingen i Baku ett ljus i mörkret för Felipe Nasr som slutade 12:a, för Marcus Ericsson var det däremot tungt. Inte heller till helgens lopp väntas några nyheter till bilen, men till nästa veckas tävling i  Storbritannien kommer årets första uppdatering.

Det blir enormt svårt för Sauber att ta poäng av egen kraft, men målsätntingen är att ligga på före Renault och Manor. Framförallt är det enormt viktigt att slå Manor, det kan betyda många miljoner i slutet av säsongen och det är bara de två teamen som än är helt utan poäng inför säsongens nionde deltävling.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB