Startsida / Inlägg

Räikkönen hyllar Ferrari

av Anna Andersson

Efter Monacos GP och inför Kanadas GP finns det en hel del att diskutera. Dels hur hanterar Saubers båda förre situationen denna gång?
I Monaco vägrade den ene följa order och den andra förlorade tålamodet vilket ledde till en kollision – i kampen om plats 15.
d_reinhard_mc_16_1192Naturligtvis något som teamchef Monisha Kaltenborn var vansinnig över.
– Naturligtvis är det omöjligt att acceptera en sådan kollision. Det har vi diskuterat och klargjort både internt och externt. Vi har haft enskilda samtal med förarna och även diskuterat tillsammans.
– Det ger ingenting att ge någon skulden. Att inte följa teamorder, ja det går inte. Men det går inte heller att ta sådana risker och försöka köra om på ett sådant ställe.
Teamet har stora ekonomiska problem, återigen betalas lönerna ut sent och det finns inga nyheter till bilarna och så länge bilarna inte uppdateras så tappar de mer och mer jämfört med sina konkurrenter. Felipe Nasr låter inte allt för positiv när han säger:
– Vi kan inte slåss om poäng innan vi utvecklar bilen och kan prestera på en helt annan nivå. Just nu har vi inte den möjligheten.
Just nu har man en hård kamp mot Manor och det handlar om enormt mycket pengar. Team tio får betydligt mer prispengar än team elva.
Det kan vara skillnaden mellan att överleva och dö.
Manor väljer att fortsätta satsa på bilen för 2016, komma med nya delar och försöka ta poäng för att ta den där viktiga tiondeplatsen och besegra Sauber.
– Vi är skyldiga att ge våra förare den bästa bilen vi kan ge dem, ingen vill bara sitta kvar och vänta in nästa år. Om man bara väntar så händer det ingenting, säger tävlingsdirektören Dave Ryan till Autosport.
– Vi arbetar redan med bilen för 2017, men vi jobbar också hårt med årets bil för att plocka ut max ur den.
Till Kanada kommer teamet med ett par nyheter och DTM-mästaren Pascal Wehrlein hoppas på att kunna slå Sauber.
– Vi är bland de snabbaste när det gäller toppfarten, men vi har kanske inte tillräckigt mycket downfoce. Vi skulle gärna ha mer, men det är som det är och därför kan vi inte konkurrera på banor som kräver downforce, som Monaco och Barcelona, säger Wehrlein till motorsportmagazin.
– Vi har återigen ett par uppdateringar med oss till bilen och med tanke på att vi är ett sådant litet team är det helt klart imponerande.

•••

•••
Många experter tror på Red Bull i Kanada, teamet har en ny motor på denna bana som kräver mycket av motorn, det vann i Spanien och Daniel Ricciardo hade vunnit i Monaco också om inte killarna i depån tagit fram fel däck när han skulle byta dem.
Men Sebastian Vettel förstår ingenting.
– Jag tror inte att läget är så dramatiskt som det framställs. Jag förstår inte alltid vad som skrivs i media, säger tysken som kör för Ferrari till motorsporttotal.
Han anser att det är tekniska problem som gjort att Ferrari inte riktigt hängt med Mercedes.
– Ser vi till resultatet är det så, men till prestandan? Jag måste inte upprepa allt, men vi är tillräckligt bra för att vara det första teamet som jagar Mercedes.

Här ser du Vettel berätta om banan som de ska tävla på i helgen.

Vill du ha mer fakta om banan läser du det här.

•••

Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter säsongen, men han  skulle gärna förlänga kontraktet med Ferrari:

– Jag haralltid sagt att jag trivs här och jag hoppas att jag kan hjälpa Ferrari även i framtiden så att vi gemensamt kan nå våra mål.

Även Sebastian Vettel har sagt att han gärna vill att Räikkönen ska vara kvar hos Ferrari.

•••

Red Bull har med sig en ny mjukvara för att undvika att man gör ännu en sådan blunder som man gjorde i Monaco. Då var däcken inte redo när man kallat in Daniel Ricciardo till depåstoppet. Han fick vänta i 14 sekunder på sina nya däck och förlorade loppet.

Nu har man en ny mjukvara för att undvika att man kastar bort ännu en seger.

•••
McLaren kommer med en ny turbo  och ett nytt bränsle till Kanada.
– Vi kunde inte riktigt konkurrera i Monaco, men strategin var bra, framförallt var strategin för den andra bilen bra, säger Jenson Button som hoppas på poäng även i helgen.
– Det är många som tror att vi får problem med de långa rakorna, men vår bil är väldigt effektiv. Vi bör inte vara dåliga här, jag ser fram emot helgen.
Han fortsätter:
– Turbon gör att vi kan återvinna energin på ett bättre sätt och den nya bensinen ger oss säkerligen en tiondel per varv och det är väldigt mycket när det handlar om bränsle.
•••
Romain Grosjean drömmer om att testa NASCAR med sitt team Haas, men det kan inte bli verklighet före 2017.
•••
Fernando Alonso drömmer om Le Mans och om att vinna det klassiska 24-timmarsloppet.
– Just nu njuter jag fortfarande av att köra F1, det är mitt liv och det enda som jag verkligen kan. Men om bilarna inte är roliga att köra efter nästa säsong då det sker en regeländig så kommer jag att byta tävlingsform. Mitt mål är att en gång i mitt liv vinna Le Mans 24-timmarslopp, säger han till Sport Bild.
– 2017 blir ett enormt viktigt år. Inte bara för McLaren och för mig ytan för hela sporten. F1 har tagit emot enormt mycket kritik de senaste åren, vi ändare motorerna, det blev tystare. VI ändrade TV-avtalen och gick till betal-tv vilket har gjort att vi har färre som ser våra race. Därför är det viktigt att de nya aerodynamikreglerna tas emot på ett positivt sätt. Men även för mig är 2017 ett viktigt år. Jag har kontrakt med McLaren och vill se hur bilarna är att köra, hur attraktivt det är för oss förare. Först när jag har testat kommer jag att se vilka möjligheter som finns och bestämma mig för om jag ska stanna i F1 eller testa en ny utmaning.
•••
Missa inte tiderna i helgen:
Kvalet är kl 19.00 i morgon lördag och racet kl 20.00 på söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB