Startsida / Inlägg

Hamilton överlägsen – igen

av Anna Andersson

Nico Rosberg hade chansen. Han tog den absolut inte.
Han var inte ens i närheten att ta den.
Istället så tappade han tre placeringar redan i starten.
Han jagade i kapp Red Bulls båda bilar, men sedan straffade domarna honom för att han var för tuff i kampen mot Max Verstappen.
Vad tycker ni om det? …
Var det Max Verstappen som bytte bana i inbromsningen eller var Rosberg för tuff och tryckte ut sin motståndare?
Oavsett vad så lär Rosberg sova riktigt illa i natt. Han hade chansen att hålla jämna steg med Lewis Hamilton inför sommaruppehållet, men tog den inte.

Großer Preis von Deutschland 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Nu har Hamilton vunnit sex av de senaste sju loppen, han har vunnit fyra lopp i rad och han har ett drömläge att nå sin fjärde VM-titel. Den tredje titeln på lika många år.
Han har faktiskt inte vunnit fyra lopp i rad sedan hösten 2014 och är oerhört stark just nu. Faktum är att sedan han vann i Monaco i slutet av maj har han vunnit alla lopp utom ett.
Nu väntar F1:s sommarlov, det betyder att fabrikerna stänger och de anställda inte får jobba, de får inte ens skicka mejl. De enda som får jobba är underleverantörerna och det har redan ryktats om att Honda kommer att lägga in extra skift för att komma ikapp sina konkurrenter. Det är ett kryphål som FIA inte har täppt till, vi får se hur det blir till nästa år.
Ni vet, F1 och gråzoner.

•••

För övrigt tog Nico Rosbergs straff i depån inte fem sekunder utan åtta. Anledningen var att Mercedes tidtagarur var trasigt.

•••
Vill du läsa mer om racet gör du det här:

Här är resultatet från Tysklands GP på Hockenheimring:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1.30.44,200s
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 6.996s
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 13.413s
4 Nico Rosberg Mercedes 15.845s
5 Sebastian Vettel Ferrari 32.570s
6 Kimi Räikkonen Ferrari 37.023s
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m10.049s
8 Jenson Button McLaren/Honda 1 varv
9 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1 varv
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 varv
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1 varv
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1 varv
13 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1 varv
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1 varv
15 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1 varv
16 Kevin Magnussen Renault 1 varv
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 2 varv
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2 varv
19 Jolyon Palmer Renault 2 varv
20 Rio Haryanto Manor/Mercedes 2 varv
– Felipe Nasr Sauber/Ferrari bröt
– Felipe Massa Williams/Mercedes bröt
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson var besviken efter loppet. Han gjorde vad han kunde, körde upp sig från plats 22 till plats 18 och gjorde det han kunde med det material han har.

– Med tanke på att vi startade längst bak så var det ett godkänt lopp. Jag fick en bra start och jag kunde köra om ett par bilar i den första kurvan, men sedan bromsade bilen framför mig vilket tvingade mig att bromsa också. Då föll jag ner i fältet och var sist igen, säger Ericsson.

– Jag blev besviken på det eftersom starten var bra. Jag är absolut inte nöjd med att jag gick i mål som 18:e man, men vi visste att det skulle bli svårt och vi gjorde allt vi kunde.

 

 

Det är bara att inse att Sauber inte är bättre – och hoppas att de kan producera uppdaterignar som kan ge dem lite fart under hösten. Just nu är Sauber det enda teamet som inte har tagit en enda poäng i år.

Det är varken Ericsson, Nasr eller deras arbetsgivare nöjda med.

•••
Detta var första gången som Red Bull hade två bilar på prispallen i år. Teamet gick dessutom om Ferrari i märkes-VM och det är en snygg avslutning av den första halvan på säsongen. Red Bull som hela tiden hävdar att man är Mercedes hack i häl var mindre än sju sekunder efter i mål. Det betyder att Mercedes måste hålla i tempot även efter sommaruppehållet.
För övrigt tog Max Verstappen en fjärde pallplats på åtta race med Red Bull.

HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 31: Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing celebrates 2nd place on the podium with his racing boot during the Formula One Grand Prix of Germany at Hockenheimring on July 31, 2016 in Hockenheim, Germany. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull

Daniel Ricciardo stod på pallen för andra helgen i rad och han firade sitt 100:e GP med en andraplats.
•••
Läget hos Ferrari är pressat. Var det panik inför Tysklands GP så lär det inte direkt vara bättre nu. Teamets bilar var femma och sexa i Tyskland och dessutom gick Red Bull om Ferrari, upp på andra plats i kampen om märkes-VM.
Den tekniske chefen James Allison har redan lämnat teamet, Sebastian Vettel är besviken och Kimi Räikkönen likaså.
– Vår prestation är en besvikelse, vi behöver mer downforce för att kunna köra snabbare, säger Kimi Räikkönen till motorsportmagazin.

•••
Mick Schumacher, son till den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher, var på plats på Hockenheim.
– Jag var i varje depå för att kolla in bilarna, säger han till tyska journalister.
– Jag har aldrig sett det tidigare, bara på tv.
•••
Nu loggar jag ur för ett par veckor. När F1-fabrikerna stänger är det också läge för mig att ta semester. Datorn måste in för reparation och dessutom kommer det inte att finnas plats för så mycket annat än OS de kommande veckorna. Till och med lördagssidan Annas Motor har uppehåll till dess att F1 startar om igen efter spelen i Rio.
Så vi hörs i slutet av augusti – hoppas jag.
Vill du ändå hålla koll på motorsport under F1-uppehållet så kan jag rekommendera följande:
7.8 VM i rallycross i Kanada
7.8 WTCC i Argentina
14.8 MotoGP i Österrike
19-21.8 Tysklands VM-rally
21.8 MotoGP i Tjeckien
21.8 DTM i Ryssland

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB