Startsida / Inlägg

Inför Ungerns GP – FIA skärper reglerna

av Anna Andersson

Mercedes hjälpte Nico Rosberg på Silverstone.
Han straffades med ett tidstillägg på tio sekunder – men nu skärper FIA reglerna. Inför Ungerns GP så meddelar det internationella bilsportförbundet att om en förare har så pass stora problem att han kan tvingas bryta loppet kan han få hjälp av teamet via radio.
Teamet får informera föraren om problemet, men man måste styra mot depån och väl där kan teamet hjälpa honom att antingen lösa problemet eller också bryta loppet.
En annan viktig förändring inför helgens deltävling är att FIA elektroniskt kommer att övervaka om förarna går utanför banbegränsningen.
Det handlar om området kring kurva 4, 6 och 7 samt kurva 11.
– På de nämnda ställena har vi installerat elektroniska sensorer 1,6 meter från banan och de ger oss signaler när en bil är på fel sida med alla fyra hjulen, meddelar Charlie Whiting.
•••
d_reinhard_china_16_0120Marcus Ericsson var på den internationella presskonferensen idag. Där fick han ett par frågor och den nya ägaren, dess kopplingar till Sverige och hans eget stöd som enligt uppgifter från väldigt många håll kommer från familjen Rausing som äger Tetra Pak.
– Det är klart att jag bryr mig om sådana saker, men jag vet inte vilka dessa människor är. Det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att köra bil snabbt och lösa problemen tillsammans med mina ingenjörer, säger han.
Han ville inte heller bekräfta att pengarna kommer från familjen Rausing och Tetra Pak.
– Jag är inte inblandad i sådana saker, jag hoppas att det går framåt för Sauber nu.
Han sa också:
– Det är goda nyheter får teamet, det är ju ingen hemlighet att Sauber har haft ekonomiska problem under en längre tid. Jag vet inte alls vad framtiden bär med sig, men jag ser mig också om efter andra alternativ.
Konkurrenten Manor, som till skillnad från Sauber har tagit VM-poäng i år, har en ny VD. Han heter Thomas Mayer och har tidigare arbetat för Renault Sport F1 (Lotus).
•••
Sedan kan vi notera att….
…Ross Brawn meddelar att han inte är aktuell för Ferrari och inte heller för någon F1-comeback .
…väderprognosen har ändrat sig, det lär inte regna i Budapest i helgen.
…Alexander Rossi, som vann Indy 500, mycket väl kan köra F1 nästa år. Manor är intresserade.
…Lotus gjorde en förlust på 68 miljoner euro förra året.
…Fernando Alonso vill ha roligt när han kör F1, annars anser han att han lika gärna kan lägga av efter 2017
– Vi kan aldrig köra bilarna på gränsen, säger han till Autosprint.
– Vi kan aldrig attackera så som vi vill, däcken tillåter inte det. Trycker man på för mycket tappar de fästet och drar man upp motorn för mycket så förbrukar den för mycket bränsle. Hemligheten med att vara snabb i dagens F1 är att inte attackera, men det går emot en förares instinkt. Förr behövde man en massage på två timmer när man kört tio varv, nu kan man gå i mål utan att ens ha svettats så väldigt mycket.
Han funderar över om han i så fall ska lämna F1 för LeMans eller kanske Indycar.

•••
Jag vet att jag skrev att det inte blir någon uppdatering, det blev det i alla fall – tiden tillät det och dessutom var det för många intressanta grejer för att jag bara skulle låta dem vara.
Så kan det bli.
Får se när vi hörs igen. Det är dumt att lova saker jag ändå inte kan hålla….

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB