Startsida / Inlägg

Lill-Lövis: Är det viktigare att köra F1 med en skitbil än att ha kul på banan?

av Anna Andersson

Vi har närmat oss halva F1-säsongen och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson gör återigen ett nedslag i bloggen. Han har själv kört närmare 80 F1-lopp för bland annat Ferrari och McLaren och ger nu sin bild av Mercedes stallkamp, Ferraris kräftgång och han funderar lite över Marcus Ericssons framtid. Vilka alternativ har den svenske F1-föraren och hur ska han gå vidare?
Här skriver Stefan Johansson om sina tankar efter Storbritanniens GP:

lovissss

Efter tio av 21 lopp skiljer det plötsligt bara en poäng mellan Mercedes båda förare. Jag tror aldrig någonsin att vi i F1-historien har haft en situation där vi har två likvärdiga förare som dominerar på det sättet som Mercedes gör nu. De har slagits om segern i nästan varje lopp under tre år och det gör naturligtvis att det är extra fokus på dem. Hade de kämpat om exempelvis en femteplats hade de självklart inte varit lika utsatts, dels hade det inte fått samma mediala uppmärksamhet och dels är det så att när en racerförare känner lukten av seger så gör han allt som går för att vinna. Då gör man kanske saker som man inte gör om man slåss om en femte plats. Sedan gokart ålder är vi alla programmerade för att vinna, så är det.

Till det kan vi lägga att detta är två otroligt duktiga och kompetenta förare som slåss på samma nivå, skillnaden är kanske att Hamilton aldrig viker undan vilket leder till att det antingen blir kontakt mellan dem eller måste Rosberg ge sig. De gånger som han har svarat emot blir det alltid lite fel och det ser nästan lite klumpigt ut, även om det mestadels beror på att Lewis helt enkelt vägrar ge upp kurvan. Det handlar om så ytterst små marginaler, en halvmeter åt fel håll in ingång till kurvan, en par meter under bromsing, men det räcker för att allt ska bli fel. Anledningen till det är att det blir så här är att avåkningszonerna är så stora, bangränsen är inte längre där banan slutar utan det går att hålla fullt även om man är utanför den vita linjen som ju normalt är gränsen på banan.
Det var det som hände i Österrike, hade det varit en bana där gränsen var vid vita linjen hade Lewis aldrig försökt den manövern – och även om hade gjort det hade aldrig kommit förbi.

Går vi tillbaka i historien är väl teamkampen mellan Alain Prost och Ayrton Senna den som mest påminner om det som Mercedes upplever i dag, men det fanns en mycket viktig skillnad. Den stavas DRS (Drag Reduction System)
Grejen är ju att Lewis hade under normala omständigheter aldrig haft en chans att komma upp jämte Nico som han gjorde på sista varvet i Österrike, men eftersom han plötsligt, via en knapptryckning, fick en toppfart på typ 20-30 km/timmen snabbare än sin kollega så har Rosberg ingen chans. Han blir stående på samma position och kan inte försvara sig. 

Ärligt talat så hatar jag DRS; det är den dummaste av alla dumma idéer som F1 har hittat på under de senaste åren.
Hade DRS funnits när Prost och Senna slogs som värst hade det säkerligen varit ännu fler incidenter mellan dem också.
DRS gör att konsten av racingen nästan har försvunnit helt. Numera behöver du inte studera föraren framför, se var han är svag eller stark, för att planera din attack. Det räcker med att du trycker på en knapp på rakan och så drar du förbi, killen framför har inte ens en chans att försvara sig, man är en “sitting duck” helt enkelt. Då är det bättre som man har i USA och Indycar, ett system som kallas för ”push to pass” (P2P), där får man en liten boost genom att trycka på en knapp igen, varje förare får ett visst antal gånger per race beroende på hur långt racet är, men det brukar ligga på 10 gånger. Skillnaden är att du kan använda den när du vill, både som försvar och attack, vilket betyder att det är mycket mer taktik i hur och när man använder den under loppet. Kommentatorerna kan följa det på TV skärmen och kan informera tittarna hur många P2P varje förare har kvar.

Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland steers his car during the first free practice at the Silverstone racetrack, Silverstone, England, Friday, July 8, 2016. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday July 10. (AP Photo/Luca Bruno)
Kimi Räikkönen, Ferrari. Foto: TT

När det gäller Mercedes konkurrenter är Ferrari en stor besvikelse i år. Man har inte tagit tillvara på de chanser man har fått speciellt i början på säsongen, gjort misstag i strategin, dragit på sig onödiga straff och inte alls lyckas få ut den fulla potentialen. Ferrari har helt enkelt slarvat bort för många poäng.

Däremot tycker jag att det är helt rätt att förlänga kontraktet med Kimi Räikönnen.Ge mig namnet på en förare av den kvalitén som finns ledig inom F1 idag!
 Det finns ingen.
 Kimi ligger trea i VM och om du ger honom en bil som kan vinna så kommer han också att vinna. F1 är en materialsport och en förare är aldrig bättre än materialet.

Red Bull har till skillnad från Ferrari tagit ett steg framåt i år, och Max Verstappen? Vad ska jag säga? Det är bara att lyfta på hatten. Jag var som många andra lite tveksam och trodde att han skulle få problem efter segern, men han är stark mentalt.

NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 10: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer on track during the Formula One Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 10, 2016 in Northampton, England.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull

Han är tuffare än vad jag trodde. Han har en enorm racecraft och även om han inte har kört F1 innan så har han tävlat sedan han var tre år och det märks. Det dyker upp en sådan förare i varje generation och med tanke på hur gammal han är så kommer han säkert att slå varje rekord som finns.

 När det gäller Marcus Ericsson så ser det däremot mörkt ut för hans team. Jag vet inte hur alla detaljer ser ut med sponsorer och liknande, men problemet är att de inte får ut max av någonting just nu. Force India har ungefär samma ekonomi men kör in bra resultat. Bland de mindre teamen handlar det oftast om vem som får till bilen rätt just det året, oftast mer genom tur än skicklighet. Eftersom de inte har samma resurser de större teamen har måste de chansa och gå åt ett håll i sin designfilosofi och det är ju uppenbart att Sauber måste ha gått åt fel håll i år. De har inte tagit en poäng på de senaste 13 loppen, tre i fjol och 10 i år. Det känns som om allt har rasat sedan Peter Sauber lämnade teamet.
Det känns som om svackan blir djupare för varje år som går.

Vad ska då Marcus Ericsson göra till nästa år?

 

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Foto: Sauber

Jag vet inte tillräckligt mycket om vad hans resurser är men det mest logiska är väl att försöka välja ett team någonstans i mitten av F1 och hoppas att han väljer rätt, det finns team som kan ta någon poäng här och någon poäng där annars måste han fundera över vad han vill göra. Renault kommer säkert att förbättra sig markant, om det finns en chans att komma in där tror jag det kan bli en bra lösning. Han är en mycket kompetent förare, det har han visat i många klasser och jag tror definitivt att han har erbjudanden att fortsätta köra F1. Han dominerar Felipe Nasr, och det är i princip allt han kan göra i år, men hjälper det tillräckligt när han är fast i en skitbil?

Vid ett visst skede i ens karriär måste man också ställa sig frågan om det är så att F1 är det viktigaste i livet eller om han vill ha glädje i racingen igen och köra om segrar. Det är ett beslut som Marcus måste ta. Killen kan köra racerbil, han gör ett bra jobb, men hur länge är det värt att kämpa bara för att få köra F1 med en dålig bil?
Av egen erfarenhet vet jag att det inte är kul att åka till en tävlingshelg och veta att du kan kvala in på 16.e plats som bäst och med en enorm bondtur kanske nå en poäng. Det är inte det mest motiverande som finns. Är det viktigare att köra i F1 än att ha roligt på racerbanan? Det är en svår fråga och den kan bara Marcus svara på. Det finns många riktigt bra serier både i USA eller med sportvagn. I USA är det riktig racing, den är tuff, utmanande och rolig med många enormt duktiga förare. Likadant är det inom sportvagn.
Men Sauber? Just nu är det bara att sticka gaffeln i teamet, It´s done som vi säger i USA.
Det stallet är inte det enda som har gett upp, F1 är otroligt tufft och det är bara de bästa och starkaste som överlever.
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB