Startsida / Inlägg

Nya regler till helgens race

av Anna Andersson

Det blir inget Halo 2017. Om det blir något 2018 är inte bestämt än.
Men strategigruppen som hade möte i  dag kom inte fram till att införa cockpitskyddet redan 2017.
– Vi måste titta vidare på detaljerna, säger Bernie Ecclestone till BBC.
– Det fanns de som röstade för och de som röstade mot, vi hade inget riktigt positivt att säga om det. Vi lärde oss många saker om hur vi ska gå vidare och vi ska titta vidare på det.
I strategigruppen sitter de sex större teamen, samt FIA:s president Jean Todt och Bernie Ecclestone. Nu kan det tidigast bli så att Halo, eller en liknande variant, införs 2018.
– Jag är lite överraskad över det, därför jag tror att 90 eller 95 procent röstar för det, sa Sebastian Vettel på FIA:s presskonferens.
– Vi tycker inte om hur det ser ut…, men det finns ingenting som rättfärdigar döden. Vi har alltid lärt oss något när det är för sent. Vi har alltid försökt att förbättra oss och detta vore första gången i människans historia som vi hade lärt oss något, men inte ändrat det. Det är upp till oss att se till att det händer, annars är vi rätt dumma.
Som det ser ut nu kommer F1 att köra utan något övre skydd kring cockpit 2017, men det finns en lucka i reglementet. Om det handlar om säkerhetsfrågor lan FIA göra ändringar utan att fråga strategigruppen.
•••
En annan förändring som gjordes under mötet var att man lättade på regeln om den förbjudna förarcoahingen, nu får man snacka som man vill över radion igen – så länge man är tyst under formationsvarvet. I starten ska förarna minsann inte få någon hjälp med inställningarna.  Dessutom blir det inga straff om man kör utanför banbegränsningen, Track-limits.

Strategigruppen bestämde sig också för att det blir stående start även om det regnar. Från och med 2017 blir det ingen start bakom säkerhetsbilen, så som det var i Monaco och på Silverstone. Efter ett par uppvärmningsvarv bakom säkerhetsbilen genomförs starten stående. Dessutom får man inte jobba med bilarna under pausen inför en omstart
•••
Mercedes tog med Nico Hülkenberg, Nico Rosberg och Pascal Wehrlein till Hockenheim för en filmdag tidigare i år. Det regnade och en av förarna imponerade mer på ingenjörerna än någon annan – Nico Hülkenberg som körde en W25 från 1934. De hävdade att han var den bästa föraren som någonsin kört den skönheten för första gången och dessutom klarade han av det i regnet.

 

Hulk som han kallas rankas rätt högt bland F1.förarna, men han har inga större sponsorer och ska troligen köra för Force India även nästa år.

•••
Sedan ombyggnaden av Hockenheimring 2002 har två tredjedelar av tävlingarna vunnits från pole position, Michael Schumacher (2002 & 2004), Juan Pablo Montoya (2003), Lewis Hamilton (2008), Fernando Alonso (2012) och Nico Rosberg (2014).
•••
Emerson Fittipaldi  vann 14 F1-lopp, två VM-titlar, mästartiteln Champcar och Indy 500 under sin karriär. I helgen hjälper han domarna under Tysklands GP.

•••

Det blev ett sent inlägg i dag – allt beroende på det sena beskeden från Schweiz.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB