Startsida / Inlägg

Tysklands GP – det du behöver veta

av Anna Andersson

Tysklands GP. Det är bara att andas in doften av tända grillar, brända korvar, öl, rök och motorsport. F1 i Tyskland är en folksport. Folk campar, folk tältar, sover i bilar och grillar fläskkarré eller korv.
Så är det.
Så har det alltid varit och så kommer det förmodligen alltid att vara. I år avgörs tävlingen på Hockenheimring, det senaste F1-loppet på den banan avgjordes 2014. Förra året var det inget lopp i Tyskland eftersom Nürburgring hade problem med eknomin och inte kunde genomföra loppet.
Alla de tyska F1-förarna har sina personliga minnen från Hockenheim Vettel har antagligen flest eftersom han är uppvuxen mindre än fem mil därifrån, på Bergstrasse i Hessen, längs samma motorväg som du kör på när du kör från Frankfurt am Main ner till Hockenheim. Där ligger ett antal pittoreska byar, där hittar du Tysklands bästa handbollslag just nu, Rhein-Neckar Löwen (med tre svenskar) och där hittar du den underbara staden Heidelberg med sitt fina slott och en härlig bergbana.
Men för Sebastian Vettel är inte hemmabana synonymt med framgång. Han har vunnit 42 F1-lopp, men inte ett enda på banan som inte ens ligger liten bit från hans hemstad, Heppenheim.

När han vann Tysklands GP 2013 avgjordes det på Nürburgring.  Här ger han sin syn på Tysklands GP.

Tysklands GP – det du behöver veta:
Hockenheimring
Banlängd: 4,574 km (67 varv)
Kurvor 11 höger 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim:      2 (T2, T6)
Över 250 km/tim:      2 (T5, T7)
Avstånd till kurva 1: 420 m.
Maxfart utan DRS: 310 km/timmen
Genomsnittsfart: 210 km/timmen.
Längsta passage med maxfart: 15 sek /1100 m.
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp, vilket också var den vanligaste strategin.
Första vinnaren:  1970: Jochen Rindt, Lotus
Första pole position: 1970: Jacky Ickx, Ferrari
Segrar från pole position: 18.
Seger från högsta startposition: År 2000 vann Rubens Barrichello från startposition 18.

Kvalet topp 8 2014:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Felipe Massa, Williams
4. Kevin Magnussen, McLaren
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Sebastian Vettel, Red Bull
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Daniil Kwjat, Toro Rosso

Racet topp 8 2014:
2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Red Bull
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Jenson Button, McLaren

Senaste segrarna:
2014: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Fernando Alonso, Ferrari
2010: Fernando Alonso, Ferrari
2008: Lewis Hamilton, McLaren
2006: Michael Schumacher, Ferrari

Kvalrekorden:
Absolut: 1:13.306 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2014: 1:16.540 (Nico Rosberg, Mercedes)
2012: 1:40.621 (Fernando Alonso, Ferrari)
2010: 1:13.791 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2008: 1:15.666 (Lewis Hamilton, McLaren)
2006: 1:14.070 (Kimi Räikkönen, McLaren)

hockenheim-streckengrafik-514
Tre saker att tänka på enligt Sebastian Vettel:
Nordkurve: Efter start kan det bli rätt trångt här, säger Sebastian VEttel till SPort Bild.
– Man måste alltid vara beredd på att dra ut utanför banan, till vänster, för att undvika en kollision. Redan här börjar jag förarbetet för att kunna kära om i Spitskehjre, men ligger man för nära killen framför här får man problem med luften i kurvan, så kallad ”dirty air” och då tappar man lätt fästet.
Parabolica:
– Vid infarten till Parabolica finns den första omkörningsmöjligheten, men då måste man bromsa ordentligt. Men man får inte bromsa för mycket, då blir det svårt att styra in i kurvan och har du en motståndare intill dig blir det ännu trängre och jag försöker att undvika att köra om här. Jag väntar till Spitzkehre.

Spitzkehre:
– Jag stannar helst bakom min motståndare både i infarten till parabolica och i parabolica, anledningen är rätt enkel. Om jag kör om förtidigt är det som i fotboll, då åker jag på en kontring eftersom jag inte får tillräckligt mycket avstånd till min konkurrent och han kan komma tillbaka och attackera. Därför försöker jag att köra om under inbromsningen och se till att jag också avslutar omkörningen där, efteråt finns det nästan ingen chans att köra om.
Citaten kommer från Sport Bild.
•••
James Allison lämnar Ferrari. Det har ryktats om att teknikchefen går vidare, men nu är det bekräftat.
Han har haft ett tungt år privat, hans hustru avled i våras, efter en tids sjukdom, och paret har tre barn. Hustrun och familjen bodde i England medan han pendlade till Italien.
Allisons jobb tas över av Mattia Binotto.

•••

Esteban Ocon kör den första fredagsträningen för Renault. Jolyon Palmer vilar.

•••

Enligt Gazzetta dello Sport kör F1 på Monza i fyra år till.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB