Startsida / Inlägg

Saubers jakt på 35 miljoner dollar

av Anna Andersson
JFG6211
Foto: Sauber

Sauber kom med ett rejält paket med uppdateringar till Belgien. Där fanns en ny framvinge, en ny nos, nytt golv och andra saker som skulle hjälpa aerodynamiken och göra bilen snabbare. Dessutom hade Ferrari gett teamet en ny motor och i torsdags var Marcus Ericsson enormt positiv och teamet såg med tillförsikt på framtiden. Efter 15 lopp utan en poäng så bara skulle den där nollan på poängkontot bort, om inte nu i helgen så under hösten.
Känslan var att bilen hade tagit ett kliv framåt och även om uppdateringarna måste optimeras så kände man att det finns en möjlighet att ta poäng, för det krävs minst en gärna två för att gå förbi Manor som nu har den där viktiga tiondeplatsen.
Det är en plats som ger minst 35 miljoner amerikanska dollar. Det är enormt viktiga pengar för ett team.
Men efter kvalet så var Marcus Ericsson frustrerad.

För både honom och Felipe Nasr tog kvalet slut i Q1. Det var en missräkning  och  Ericsson har det varit extra tungt eftersom han trots ett extra motorbyte hade problem med just motorn under kvalet. Han hade samma problem på de långa raksträckorna under den tredje träningen också.
– Jag tycker att jag hade farten, men tyvärr hade vi problem med motorn. Vi hade problemen redan under den tredje träningen, men vi trodde att vi hade löst det till kvalet. Jag tappade farten på rakorna under båda varven, men jag vet inte varför, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det är klart att det är frustrerande när det är så jämnt mellan bilarna. Jag gjorde ett bra varv, men tyvärr hade vi problem och då går det inte.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit Spa-Francorchamps.
Foto: Sauber

Han startar nu från plats 20 – med Fernando Alonso och Lewis Hamilton bakom sig.

– Vi får se vad vi har för fart i racet. Det kommer att vara ett hårt slitage på däcken om det fortsätter att vara så varmt, så vi får se hur vårt racetrim är i morgon.
Sauber är fortfarande sist på griden, Renault hade båda sina bilar i Q2, det hade Haas också. Manor hade en bil i Q2 precis som Toro Rosso.

Mer om kvalet läser du här.
•••

Vad gör Marcus Ericsson då nästa år?

Själv säger han att de pratar med tre-fyra stall. Det bör vara Sauber, Renault, Williams och Force India.

•••
Återigen imponerar Force India. Teamet hade två bilar i Q3 och slog Williams.
•••
Max Verstappen var den ende av de fem första förarna i kvalet som valde supersoft i Q2 och därmed startar han på de däcken i racet. Hans närmsta konkurrenter kommer alla att starta på soft och detta gör att det kommer att vara olika strategier i morgon. De supermjuka däcken lär inte hålla mer än ett par varv vilket gör att de förare som startar på de mjuka däcken bör kunna vänta längre på att göra sina depåstopp än de förare som inleder loppet på de supermjuka däcken.

Däcken är ett orosmoment inför racet. De är valda efter hur förhållandena brukar vara i Belgien – runt 20 grader och eventuellt lätt regn.

I år är vädret inte alls så. Det är runt 30 grader och strålande sol. Så kommer det att vara i morgon också. Därför kommer däckslitaget antagligen att vara högt och Lewis Hamilton som startar sist är orolig.

– Jag kommer inte kunna prommenera fram i fältet utan det är möjligt att däcken är slut efter tre omkörningar. De supermjka däcken är helt värdelösa. De är slut efter två varv, säger han.

 

Här har du kvalresultatet:
1 Nico Rosberg    Mercedes    1m46.744s    –
2 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m46.893s    0.149s
3 Kimi Räikkonen    Ferrari    1m46.910s    0.166s
4 Sebastian Vettel    Ferrari    1m47.108s    0.364s
5 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m47.216s    0.472s
6 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m47.407s    0.663s
7 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m47.543s    0.799s
8 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m47.612s    0.868s
9 Jenson Button    McLaren/Honda    1m48.114s    1.370s
10 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m48.263s    1.519s
11 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m48.316s    –
12 Kevin Magnussen    Renault    1m48.485s    –
13 Jolyon Palmer    Renault    1m48.888s    –
14 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m49.038s    –
15 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m49.320s    –
16 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m48.949s    –
17 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m49.050s    –
18 Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m48.598s    –
19 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m49.058s    –
20 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m49.071s    –
21 Lewis Hamilton    Mercedes    1m50.033s    –
22 Fernando Alonso    McLaren/Honda

Det är inte det minsta konstigt att Hamilton och Alonso bara körde runt banan för att klara 107%-regeln. Båda visste redan att de skulle starta längst bak och har fokus på racet. Alonso hade någon form av tekniskt problem under kvalet, men kommer även han till start.

 

Här är startuppstllningen:

Startuppställningen Belgiens GP:

1) Nico Rosberg Mercedes
2) Max Verstappen, Red Bull
3) Kimi Räikkönen, Ferrari
4) Sebastian Vettel, Ferrari
5) Daniel Ricciardo, Red Bull
6) Sergio Perez, Force India
7) Nico Hülkenberg, Force India
8) Valtteri Bottas, Williams
9) Jenson Button, McLaren
10) Felipe Massa, Williams
11) Romain Grosjean, Haas
12) Kevin Magnussen, Renault
13) Jolyon Palmer, Renault
14) Carlos Sainz, Toro Rosso
15) Pascal Wehrlein, Manor
16) Felipe Nasr, Sauber
17) Esteban Ocon, Manor
18) Esteban Gutierrez, Haas ( fem platser tillbaka)
19) Daniil Kvjat, Toro Rosso
20) Marcus Ericsson, Sauber ( 10 platser tillbaka, motorbyte)
21) Fernando Alonso, McLaren ( 35 platser tillbaka, flera motorbyten)
22) Lewis Hamilton, Mercedes ( 55 platser tillbaka, flera motorbyten och andra förändringar)

 

 

•••
Det är en massa straff att hålla koll på och en snabb genomgång säger oss att vi har flera motorbyten vilket gör att vi har ett sista startled med Fernando Alonso, McLaren och Lewis Hamilton, Mercedes.

Alonso flyttas ner 35 platser och Hamilton 55.
Det låter löjligt, men det är ett sätt att fastställa vem som startar längst bak när det är flera som har sådana enorma straff med sig. Anledningen till att man byter mer än en motor och får sådana monsterstraff är att teamen vill ha fler motorer att spela med senare under säsongen, då har man redan tagit straffet och det gör att exempelvis Hamilton som bytt tre motorer nu startar sist i ett race istället för att starta långt bak i två. Det är med andra ord en mycket medveten strategi.
Marcus Ericsson har också bytt motor och flyttas ner tio platser.
Esteban Gutierrez, Haas, straffas med fem platsers nedflyttning sedan han varit för långsam mitt på banan under träningen. Pascal Wehrlein, Manor, fick köra ut på gräset för att undvika en kollision. Gutierrez fick också tre straffpoäng på sitt konto.
•••
Mercedes har nyttjat fem token, uppdateringspoäng, den här helgen.

•••

Racet startar kl 14.00 i morgon söndag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB