Startsida / Inlägg

Ericsson gav allt inför sitt jubileum

av Anna Andersson

Alla har pratat om Red Bull inför helgens nattlopp i Singapore, men först startar Nico Rosberg.
Hans kvalvarv var imponerande. Ruskigt imponerande. Han var mer än en halv sekund före Ricciardo som var tvåa och körde det snabbaste kvalvarvet som någonsin körts i Singapore.
Men det var ett varv det.

Formula One - F1 - Singapore Grand Prix - Marina Bay, Singapore- 17/9/16 Red Bull's Daniel Ricciardo of Australia, Mercedes' Nico Rosberg of Germany and Mercedes' Lewis Hamilton of Britain celebrate after the qualifying session. REUTERS/Edgar Su
Topp tre: Foto: Reuter

I morgon är det dags för 61 varv och nästan två timmars racing på en bana som har fler kurvor än någon annan och på en bana där säkerhetsbilen när komma ut. Det har den gjort varje år sedan 2008 och den har stannat på banan i minst fyra varv. Det kommer att bli otroligt spännande att följa strategin eftersom Red Bulls Max Verstappen och Daniel Ricciardo satte sina snabbaste varv i Q2 på den mellanhårda gummiblandningen (supersoft). Det betyder att de också måste starta loppet på den gummiblandningen. Rosberg, Lewis Hamilton och Kimi Räikkönen satte däremot sina tider i Q2 på de ultramjuka däcken och därför är det rimligt att anta att Red Bulls bilar kan vänta något längre med att gå in i depå. Med andra ord är det upplagt för en spännande strategikamp.
– Jag är inte oroad, säger Rosberg.
– Men jag kommer absolut att hålla ett öga på honom.

Großer Preis von Singapur 2016, Freitag.
Foto: Mercedes

Rosberg har nu chansen att återta VM-ledningen i sitt 200:e VM-lopp. Han ligger bara två poäng efter Hamilton och detta är en bana som bör passa Mercedes konkurrenter. Därför kan en seger för Rosberg betyda ett stort poängövertag i VM – om Red Bull och även Ferrari kan hota Hamilton.
Samma sak, men åt andra hållet blir det naturligtvis om Rosberg gör ett misstag och Hamilton avancerar.
Ja du ser. Singapores GP är ett lopp att följa – start kl 14.00.
Mer om kvalet läser du här.
•••
Haas kom med en uppdatering till Singapore och Romain Grosjean påpekade att han har haft många problem och när han sedan snurrade och slog i muren så var han tydlig med vad som hände:
– Jag fick pressa bilen långt över vad den egentligen klarar av och när jag gick på bromsen in i kurva 10 så släppte den och så var det över, säger han.

Här har du däcken som är tillgängliga under racet:

Däck SingaporeKlicka på bilden för att förstora den.
•••
Renault har uppdaterat motorn till helgen i Singapore. Dessutom har Red Bull nytt bränsle och totalt ska det ge två tiondelar per varv.
•••
För Sebastian Vettel var kvalet till Singapores GP en bedrövelse. Den bakre hjulupphängningen brast och bilen lyfte var gång han svängde. Han hade ingen möjlighet att få till vettigt varv. Han starar nu i sista led och frågan är om Ferrari nu väljer att göra något motorbyte eller liknande för att slippa bestraffningar i kommande race.
– Jag vet inte riktigt hur vi ska göra, säger Vettel till motorsporttotal.
– Vi har i alla fall ordentligt med tid på oss att fundera.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden walks at the Belgian Formula One Grand Prix circuit in Spa-Francorchamps, Belgium, Thursday, Aug. 25, 2016. The Belgium Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Foto: AP

Marcus Ericsson plockade ut max ur både sig själv och sin bil när han behövde det som mest. Han var i ett trängt läge, men när Sebastian Vettel hade problem med bilen så tog svensken ut allt han hade och körde in sig i Q2. Det var en mycket bra prestation. Han har inte varit i Q2 sedan kvalet till Kinas GP den 16 april och även om han inte hade något att hämta i den andra kvalomgången  så visade han sig enormt stark när han var i en mycket utsatt position. Det var viktigt för honom och för hans framtid. Ericsson har inte allt för många lopp på sig att visa att han är värd en plats i F1 även 2017 och med tanke på att bilen inte räcker till för att köra om placeringar långt fram i kvalet är det viktigt att ta varje chans att sticka ut.
Nu tänds också hoppet om poäng i morgon.
– Det är ett väldigt krävande lopp både för bilen och föraren och om vi kan köra ett felfritt race så finns det möjligheter att ta poäng. Det brukar alltid hände väldigt mycket under loppets gång, säger Ericsson.
Hans Sauber har ännu inte tagit någon poäng i år, men skulle behöva ta två för att avancera i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet.

För övrigt kör Ericsson sitt 50:e F1-lopp i morgon, det är bara tre svenskar som har kört fler, Ronnie Peterson, Jo Bonnier och Stefan Johansson. Nico Rosberg kör sitt 200:e och han har aldrig vunnit i Singapore.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB