Startsida / Inlägg

Ericsson omplåstrad efter krock med kyckling

av Anna Andersson

Var det varmt i Singapore?
Japp.
Men nu väntar en liknande hetta. Det är dags för Malaysias GP, en tävling som brukar köras i mars men i år har flyttats till oktober. Enligt väderprognosen väntar uppehåll, men det kommer att vara över 35 grader varmt mitt på dagen och luftfuktigheten närmar sig 75 %.

Med andra ord kan vi vänta oss en tuff helg för både människor och motorer.

Tidsschemat som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1: kl 04.00
Träning 2: kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 08.00
Kval: Kl 11.00
Söndag:
Race kl 09.00

Sepang International Circuit
F1-debut: 17 oktober 1999. Eddie Irvine vann loppet.

Längd: 5,543 km (56 varv)
Kurbvor: 10 höger, 5 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T1, T2, T9, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T3, T12, T13)
Avstånd till första kurvan: 650 m
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim.
Genomsnittshastighet: 205 km/tim.
Segrar från Pole position: 9
Däck: Soft, medium, hard.
Bromszoner: 8 ( fyra hårda)
Flest segrar: Sebastian Vettel (2010, 2011, 2013, 2015)
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp ( vilket också var den strategi som flest förare valde)
Säkerhetsbilen: Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute på banan vid ett lopp ( vid två tillfällen).
Seger från lägsta startposition: 2012: Fernando Alonso från startposition 8.

Här tar Sebastian Vettel med dig på ett varv runt banan.

Senaste fem årens segrare:
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Fernando Alonso, Ferrari
2011: Sebastian Vettel, Red Bull

Resultat – topp 8 2015:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Felipe Massa, Williams
7. Max Verstappen, Toro Rosso
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt.

Topp 8 i kvalet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Daniil Kwjat, Red Bull
6. Max Verstappen, Toro Rosso
7. Felipe Massa, Williams
8. Valtteri Bottas, Williams

Annars kan vi också konstatera att…
…Marcus Ericsson har krockat – med en kyckling.

Kycklingen sprang vidare och Ericsson fick plåstras om.

… F1-teamen är överens om nya regler till 2017.
….Robert Kubica är tillbaka. Han har körde inpå en pallplats i Renaults Sports Trophy  som avgjordes på Spa. Han förberedde sig i Renaults simulator. Kubica körde F1 för Renault när han gjorde ett inhopp i en rallytävling och skadade sig så illa att han fick avsluta F1-karriären. Nu är han alltså tillbaka inom banracingen.
– Det var första gången sedan 2010 som jag körde på en racerbana. Jag ville veta vad som fanns där och Spa-Francorchamps med en R.S 01 var nästa steg. Jag vill se om jag kan köra som ett proffs och sedan får vi se vad jag kan göra framöver.
Han funderar på att köra WEC och möjligen Le Mans.
…BMW är tillbaka i LeMans, men någon F1-comeback blir det inte.
…Felix Rosenqvist är i Spanien och kör simulator inför Formula E, i helgen ska han köra GT och nästa vecka är det dags för VM-premiär i VM för elbilar.  Redan nu kan du ge honom en extra skjuts i Hongong om lite mer än en vecka. I Formula E kan fansen rösta på sin favoritförare och de tre förare som får flest röster får också en extra boost.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB