Startsida / Inlägg

Ferrari toppar tabellen – och Ecclestone har en märklig idé

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone har slagit till igen.
I veckan hävdade han att Nico Rosberg inte är den mästare han vill ha eftersom Lewis Hamilton lockar en större publik och lever ett mer glamouröst liv.
Nu vill han bygga murar på F1-banorna.
Han vill att det ska finnas 40 cm höga murar i varje kurva för att tvinga förarna att hålla sig inom banbegränsningen – dessutom vill han se fler olyckor. Mer läser du här.
Förarna är inte alls inne på samma idé.
– Som jag ser det finns det tio andra områden som vu borde diskutera för att göra sporten mer attraktiv, säger VM-ledaren Nico Rosberg.
– Vi borde inte ta ett steg tillbaka när det gäller säkerheten.

Själv tycker jag att det låter helt vansinnigt att ens komma på idén att vilja se fler olyckor.  Tänk om och tänk lite längre. Jag kan förstå att man vill plocka bort problemet med att förarna kör över banbegränsningen, men använd avåkningszoner av grus istället, inte asfalt.

Tar det längre tid om du kör utanför gränsen så gör du helt enkelt inte det.

Jag vill  se racing, inte krascher.

För övrigt anser Bernie Ecclestone att Toto Wolff och de andra stallcheferna bryr sig för mycket om pengarna.

•••

Bernie Ecclestone, president and CEO of Formula One Managment is seen in the paddock prior to the Formula One German Grand Prix at the Nuerburgring circuit in Nuerburg, Germany, Sunday, July 24, 2011. (AP Photo/Petr David Josek)
F1-bossen Ecclestone som fyllt 86 år.Foto: TT

När vi ändå är inne på Nico Rosberg så säger han att han inte alls bryr sig om att  Bernie Ecclestones föredrar när teamkollegan blir mästare.
– Det är skitsamma, jag bryr mig inte säger Rosberg.
– Jag fokuserar på mig. Jag vill vinna mästerskapet, det är en dröm som jag har haft sedan barnsben, förstå. Nu handlar allt om att vinna i Mexiko. Jag tar ett steg i taget, och gör det jag ska göra. Det brukar fungera bra.
•••
Här kan du läsa om förarplatsen som alla förare vill ha – även Marcus Ericsson.

•••

Det tränades i Mexiko också, det som var anmärklningsvärt var däckslitaget. De supermjuka däcken klarade inte mycket mer än 15 varv innan det blev extremt mycket graining. Vad jag kunde se var Rosberg den som körde flest varv, 19, med supersoft.
Snabbast under fredagen var Sebastian Vettel, Ferrari, med 1:19.790.  Efter honom följde de båda Mercedesbilarna med Lewis Hamilton (+0,004). De två var de enda förarna under 1.20. Nico Rosberg körde på 1.20,225 och han var knappt före nästa Ferrari med Kimi Räikkönen (1.20,259) .
Är det dags för Ferrari att knapra in på det avstånd som Red Bull har skaffat sig i kampen om plats två i mästerskapet?
Det skiljer 53 poäng och är, om Mercedes vinner samtliga race dubbelt, 81 kvar att slåss om. Samtidigt såg det inte riktigt ut som om det blir en enkel seger för Mercedes i Mexiko. Det kan bli en spännande helg.
För Sauber och Marcus Ericsson räckte 1.21,997 till plats 18, han körde ändå 42 varv vilket var helt okej.

Plac.  Förare           Team           Tid                  Diff.                 Varv

1 S. Vettel Ferrari 1:19.790                  47
2 L. Hamilton Mercedes 1:19.794 0:00.004 37
3 N. Rosberg Mercedes 1:20.225 0:00.435 46
4 K. Räikkönen Ferrari 1:20.259 0:00.469 38
5 D. Ricciardo Red Bull 1:20.448 0:00.658 43
6 N. Hülkenberg Force India 1:20.574 0:00.784 43
7 M. Verstappen Red Bull 1:20.619 0:00.829 42
8 V. Bottas Williams 1:20.629 0:00.839 41
9 C. Sainz Toro Rosso 1:20.974 0:01.184 46
10 F. Alonso McLaren 1:21.003 0:01.213 25
11 D. Kwjat Toro Rosso 1:21.193 0:01.403 39
12 J. Button McLaren 1:21.198 0:01.408 39
13 F. Massa Williams 1:21.326 0:01.536 45
14 K. Magnussen Renault 1:21.442 0:01.652 39
15 S. Perez Force India 1:21.579 0:01.789 41
16 J. Palmer Renault 1:21.785 0:01.995 44
17 P. Wehrlein Manor 1:21.980 0:02.190 42
18 M. Ericsson Sauber 1:21.997 0:02.207 42
19 F. Nasr Sauber 1:22.037 0:02.247 43
20 R. Grosjean Haas 1:22.105 0:02.315 14
21 E. Ocon Manor 1:22.298 0:02.508 44
22 E. Gutierrez Haas 1:22.408 0:02.618 33

•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jumps on the podium as he celebrates after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, March 29, 2015. (AP Photo/Andy Wong)
Sp glad var Vettel när han vann i Malaysia – förra året. Foto: TT

För Ferrari har 2016 än så länge varit ett uselt år. Teamet som vann tre segrar förra året har inte vunnit någon i år och ligger efter Red Bull i kampen om andraplatsen i mästerskapet.
Men till nästa år är siktet inställt.
– Då ska vi inte nöja oss med småpengar utan sätta ribban högt, säger Sebastian Vettel enligt motorsporttotal.
– När reglerna ändras finns det utrymme för överraskningar.

Han fortsätter:
– Vi saknar inte kunskapen, men i bland vet vi inte riktigt hur vi ska binda ihop de olika punkterna med varandra. För att bli bättre måste man hitta vägar som är smartare och mer effektiva.

••••

I morgon lördag är det kval – klockan 20.00

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB