Startsida / Inlägg

Förre medarbetaren: Ferrari styrs med terror

av Anna Andersson

Diskussionen om var vintertesterna ska genomföras  går vidare. Blir det i Barcelona som vanligt eller i Bahrain?
– I Barcelona finns risken att det kan var hemska dagar där det fryser och är kallt på morgonen vilket gör att vi under hela dagen måste arbeta med att få däcken i rätt temperatur, säger Mercedes Toto Wolff som föredrar Bahrain.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain walks out of the Mercedes Lounge as he wears the traditional Arab robe and head cover ahead of the Bahrain Formula One Grand Prix at the Formula One Bahrain International Circuit, in Sakhir, Bahrain, Sunday, April 3, 2016. (AP Photo/Kamran Jebreili)
Mercedes Lewis Hamilton i Bahrain under GP-helgen 2016. Foto: TT

Men det är inte heller helt riskfritt:
– Jag kommer i håg att vi stoppades av en sandstorm när vi var där och även när vi testade där 2014 fick vi ägna de första timmarna varje dag åt att köra på ett sådant sätt att vi höll sanden borta från banan, säger Williams Pat Symods.
Ett test utanför Europa är bara tillåtet under speciella omständigheter och eftersom det sker en rejäl regeländring till 2017 är det möjligt denna gång, men reglerna tillåter inte att vissa team testar i Europa och andra i Mellanöstern.

Därför vill Wolff att FIA och däcktillverkaren Pirelli ska komma överens om vad som gäller:
– De måste bestämma sig för vilka förhållanden som krävs för att Pirelli ska kunna testa däcken ordentligt. Det beslutet behöver de ta inom ett par veckor.
Ett test i Bahrain kostar mellan tre och fem miljoner kronor och det är mycket pengar för de privata teamen, ett test i Europa är betydligt billigare. Red Bull har redan föreslagit att Pirelli borde betala hela testet i Bahrain.
– Det sämsta för F1 vore om vi kommer till Australien med däck som inte fungerar, säger Haas Teamchef Günter Steiner.
Det har han helt rätt i.
•••
Enligt Michael Schumachers tidigare ingenjör, Luca Baldisserri, är det stämningen inom Ferrari som är det stora problemet.
– Det är inget team mer, det är en grupp med rädda människor. Det är ett terrorklimat, säger italienaren som jobbat för Ferrari i 26 år till Corriere dello Sport.
– Medarbetarna hittar inte på några nyheter och de tar inga beslut eftersom de är rädda att bli bortjagade.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany celebrates his win at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore, Sunday, Sept. 20, 2015.(AP Photo/Ng Han Guan)
Vettel efter segern i Singapore 2015. Foto: AP Photo

Ferrari har inte vunnit något lopp i år, förra året vann Sebastian Vettel tre.
– Varken presidenten Sergio Marchionne eller stallchef Maurizio Arrivabene har någon erfarenhet från F1.
Luca Baldisserri påpekar också att det var en stor förlust när James Allison lämnad teamet.
– Han har gjort underverk med motorerna sedan 2014.
Ferrari har inte vunnit någon VM-titel sedan 2007. Då vann Kimi Räikkönen sedan McLarens Fernando Alonso och Lewis Hamilton lagt mer energi på att besegra varandra än på att vinna mästerskapet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB