Startsida / Inlägg

Hamilton fotskadad – missar test

av Anna Andersson
Rocberg Barca
Så såg det ut när Nico Rosberg körde i Barcelona i går.
Rosberg Barca 2
Foto: Pirelli, båda bilderna.

Nico Rosberg testade däck för Pirelli i går. Han avverkade 60 varv, men han var den ende av Mercedes båda toppförare som körde.
Lewis Hamilton lämnade återbud. Han hade ont i foten.
Därför kör Pascal Wehrlein för Pirelli i dag.
Vilken fot Hamilton skadat eller varför han skadat foten kan Mercedes inte svara på.
– Han kanske hoppade för mycket när vi firade VM-titeln på fabriken, skämtar Mercedes pressavdelning.
Antar att det inte är orsaken….
Rosberg körde 46 varv under förmiddagen när det var torrt och sedan 14 varv under eftermiddagen när det regnade.
– Tyvärr var det väldigt kallt under morgonen (17 grader) och det regnade på eftermiddagen vilket gjorde att det var svårt att få någon data som vi kan jämföra med, skriver Pirelli.
Ännu ett argument för att försäsongstesterna ska genomföras i Bahrain?
•••
För övrigt gjorde Mercedes en jätteförlust 2915. trots att man vann VM-titeln för andra gången på två år. Man gjorde en förlust på 22,3 miljoner brittiska pund förra året., 2014 var det ett minus på 76,9 miljoner pund. Det ser dock bättre ut inför 2016 eftersom den bonus som teamet fick för sin andra VM-titel 2015 betalas ut först i år.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Sauber kör med årets motor även nästa år och det verkar som om Marcus Ericsson är lite tveksam till den lösningen.
– Jag har verkligen funderat över det och undrat om det verkligen är rätt väg, citeras svensken av motorsporttotal.
– Man tittar på Toro Rosso och ser hur mycket de har tappat på att köra med fjolårsmotorn i år, men våra killar på banan och i fabriken är övertygad om att det är rätt beslut.
Sauber väljer det för att man med ett nytt reglemente ska ha en säker parameter när man bygger en ny bil. Då vet man hur motorn för nästa säsong ser ut, Ferraris motor för 2017 är långt ifrån färdig.
– Ett litet team kan koncentrera sig bättre på bilen eftersom vi vet vilket paket vi har vilken motor och vilken kylare. Det är logiskt. Jag litar på teamet och man tog inte beslutet av ekonomiska skäl utan för att man anser att det är den bästa vägen för vårt team.
teamet fick en ny ägare i somras och nu finns det också pengar att investera i teamet.
– Vi har de resurser som krävs för att kunna arbeta fram ett bra chassi och för att kunna göra det vill de så tidigt som möjligt veta vilken motor som sitter i bilen, förklarar Ericsson.
•••
Renault flirtar med Esteban Ocon, Nico Hülkenberg och Valtteri Bottas. Det gör Jan Magnussen nervös. Han är rädd för att hans son Kevin inte får någon F1-plats nästa säsong.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB