Startsida / Inlägg

Mercedes avslöjar sanningen

av Anna Andersson

Nu vet Mercedes vad det var som egentligen hände med Lewis Hamiltons bil i Malaysia.

Flames and smoke pour from the rear of Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain's car during the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Brian Ching)
Foto: AP Photo/Brian Ching

Det var ett, om jag har förstått det rätt när Mercedes presstalesman Bradley Lord förklarat, vevstakslager som gick sönder helt utan förvarning .
Det engelska ordet är big-end bearing faliure och på tyska heter det Kurbelwellenlager.

Lord förklarade för mig att oljetrycket gick ner i kurva 15 vilket ledde till att vevaxeln bröts efter 618 km.
I den här helgen kommer Lewis att köra med samma motor han hade i Singapore och Nico Rosberg kommer att köra med den motorenhet som han hade i Malaysia. Vevaxeln hade Mercedes själva tillverkat och för att undvika att det händer igen kommer ingen av de förarna som kör med motorer från Mercedes att köra med en ny motor utan samtliga utom Hamilton kommer att köra med de motorerna de använde sig av i Malaysia.
– Förra helgen var självklart en fruktansvärt stor besvikelse för mig, säger Hamilton och Nico Rosberg förstår sin teamkollega:
– Jag känner verkligen för Lewis. De är verkligen skit när man förlorar så många poäng på det sättet.

TOPSHOT - Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton reacts after dismounting from his car after it caught fire during the Formula One Malaysian Grand Prix in Sepang on October 2, 2016. Daniel Ricciardo triumphed at the Malaysian Grand Prix, but his win was overshadowed by Lewis Hamilton's claim that he was the victim of a conspiracy aimed at halting his march to a fourth world title. Hamilton was leading with 15 laps to go when the engine on his Mercedes spectacularly exploded at the Sepang International Circuit. / AFP PHOTO / C.L. DONALD LIM
Foto: AFP PHOTO

Hamilton låg 8 poäng efter Rosberg inför tävlingen.
Nu skiljer det 23 poäng.
– Tittar man på mästerskapstabellen så var förra helgen naturligtvis en fördel för mig, det är fakta och jag kan ju inte låtsas att det är på något annat sätt, säger Rosberg.
•••
Sebastian Vettel var ansvarig för startkraschen i Malaysia och han flyttas också tillbaka tre placeringar i starten av helgens deltävling i Japan.
Han får också kritik av den trefaldige världsmästaren Niki Lauda
– Hans agerande var helt onödigt, han måste ta tillbaka kontrollen över sig själv, säger Mercedes styrelseordförande till auto, motor und sport.
Det var fjärde gången i år som Vettel var inblandad i en kollision redan i starten, även om han själv inte bär ansvaret för alla.
– Han är för aggressiv och kastar bort sitt eget lopp direkt. Han sätter för hög press på sig för att få fart på Ferrarin, en fart som den bilen inte alls har.

•••

För övrigt hade Hamilton ingen lust att svara på  frågor i dag. Han lekte på snapchat istället:

 

 

Och så här:


•••
Två spännande rykten när det gäller F1-personal. Dels sägs det att James Allison som har lämnat Ferrari kan ersätta Adrian Newey hos Red Bull och dels sägs det att James Key ska jobba för Williams där han ersätter Pat Symonds som ska gå i pension.
•••
Nio av Daniel Ricciardos fans passade på att klä av sig i badbyxor efter F1-loppet i Malaysia. De stojade och drack öl ur sina skor, som en hyllning till loppets vinnare.
Nu hotas de lättklädda männen av två års fängelse.

Ricciardo har bett myndigheterna att släppa fansen.

– De har lärt sig läxan och lär inte göra om det, citeras Ricciardo av ’Sydney Daily Telegraph’ och han anser att det hela var rätt harmlöst.
•••
Sätt klockan i natt – om du vill se träningarna det vill säga.
03.00 är det dags för den första träningen.
07.00 för den andra.
På lördag är det träning kl 05.00 och kval kl 08.00.
Racet startar kl 07.00 på söndag.
Mer info om banan hittar du i gårdagens inlägg.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB