Startsida / Inlägg

Regnspioner och starter

av Anna Andersson

Kampen om VM-titeln i F1 är otroligt tuff.
Betydligt tuffare än vad den har varit de senaste åren.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - 1/10/16 Mercedes' Lewis Hamilton of Britain celebrates pole position as Mercedes' Nico Rosberg of Germany walks by. REUTERS/Edgar Su
Foto: REUTERS/Edgar Su

Nu skiljer det bara åtta poäng mellan VM-ledande Nico Rosberg och de två senaste årens världsmästare Lewis Hamilton och det återstår sex lopp. Båda kör samma bil och nu står de i första startled även i Malaysias GP. Lewis Hamilton tog sin fjärde pole position i Malaysia, men att han är snabbast i kvalet är ingen garanti för en seger. Efter sommarlovet är det Rosberg som varit bäst, och tagit fyra raka segrar  – men innan lovet var det Hamilton som hade övertaget. Nu blir det spännande att se vad som händer i starten i morgon, den lär vara avgörande för Mercedes förare. Hamilton har haft problem med sina starter och  inför loppet i Singapore talade han verkligen i klartext:
– Ser man till hela säsongen så kan jag förlora titeln på mina usla starter. Om man tänker på hur många race som jag har startat på pole position, men ändå förlorat direkt i starten.
Hela det inlägget som handlar om starterna läser du här:

Red Bull Racing's Belgian-Dutch driver Max Verstappen takes a corner during the qualifying session of the Formula One Malaysian Grand Prix in Sepang on October 1, 2016. / AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA
Foto: AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA

Annars har Red Bull imponerat i Malaysia. Under fredagen var det Max Verstappen som körde bäst på sina longruns, han låg på tider kring 1,39, medan ingen av Mercedes förare gick under 1,40. Vad betyder det för morgondagen?
– Våra longruns ser riktigt bra ut, sa Verstappen på presskonferensen efter kvalet.
– Vi har gjort några förändringar efter Singapores GP och de verkar fungera bra.
Hela texten om kvalet läser du här.
Här är resultatet:
1 Lewis Hamilton    Mercedes    1m32.850s    –
2 Nico Rosberg    Mercedes    1m33.264s    0.414s
3 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m33.420s    0.570s
4 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m33.467s    0.617s
5 Sebastian Vettel    Ferrari    1m33.584s    0.734s
6 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m33.632s    0.782s
7 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m34.319s    1.469s
8 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m34.489s    1.639s
9 Jenson Button    McLaren/Honda    1m34.518s    1.668s
10 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m34.671s    1.821s
11 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m34.577s    1.727s
12 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m35.001s    2.151s
13 Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m35.097s    2.247s
14 Kevin Magnussen    Renault    1m35.277s    2.427s
15 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m35.369s    2.519s
16 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m35.374s    2.524s
17 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m35.816s    2.966s
18 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m35.949s    3.099s
19 Jolyon Palmer    Renault    1m35.999s    3.149s
20 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m36.451s    3.601s
21 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m36.587s    3.737s
22 Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m37.155s    4.305s

•••

McLaren driver Jenson Button of Britain waves to the crowd after qualifying for the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Saturday, Oct. 1, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Foto: AP Photo/Vincent Thian

Jenson Button körde sitt 300:e F1-kval i Malaysia. Han körde in i Q3 och startar Malaysias GP från plats 9. Han har kört 16 säsonger i F1. Nästa år kommer han att vara utveckingsförare åt McLaren och även om han själv säger att det är ett sabbatsår så får vi väl se om han kommer tillbaka till F1 eller väljer någon annan typ av racing.
Det ryktas om att han är intresserad av både långlopp och rallycross.
•••
Fernando Alonso har testat en ny motor under helgen. Det ger honom en bestraffning och därför visste han redan innan kvalet att han startar han sist i morgon. Han kommer dock inte att köra med den nya motorn utan den ska teamet spara till Japans GP om en vecka.
•••
Marcus Ericsson var den av Saubers förare som var närmast Q2, men det räckte inte. Han startar från position 17 och Felipe Nasr från position 18.
– Det känns som om jag var varit nära Q2 många gånger i år, men i dag var vi det faktiskt på egen fart, säger Ericsson.
Mer om kvalet och fler uttalanden från Ericsson läser du i texten från kvalet. Du hittar den här.
•••
Kevin Magnussen var 14:e man i kvalet. Han slog sin teamkollega rejält och frågan är om han inte kör till sig en förarplats hos Renault även nästa år?
Det teamet letar efter två förare. Sergio Perez har flirtat med dem, det har Carlos Sainz också medan både Esteban Ocon och Marcus Ericsson drömmer om en plats hos det franska fabriksteamet.
Magnussen är lite missnöjd med att han inte har fått något besked än, men när han kör så som han gjort på slutet så ökar naturligtvis hans chanser att få stanna.

•••

I morgon startar Malaysias GP kl 09.00 – det kan mycket väl regna under loppet. I Malaysia kommer regnet snabbt, kanske bara i vissa kurvor.

När Sebastian Vettel körde hos Red Bull ställde teamet ut regnspioner i vissa kurvor. Man ansåg att det var bättre att lita på en utsträckt hand än på radarn och att man på så sätt kunde få informationen snabbare till förarna.

– Det är klart att vi har en radar också, men det finns ingenting som är bättre än att hålla ut en hand,  känna och se om det regnar, sa Sebastian Vettel då till Bild.

– Oftast är det ju tydligt att det regnar, men här kan det hända att det är blött från kurva fem till kurva åtta, men att resten av banan är helt torr. Vi kan alla det för en tillförlitlig mänsklig radar.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB