Startsida / Inlägg

Ericssons nya kollega?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var snabbast på den första träningen, på den andra också.

Mercedes AMG Petronas F1 Team's driver Lewis Hamilton steers his car during the first practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 25, 2016. / AFP PHOTO / Karim Sahib
Hamilton i Abu Dhabi. Foto: AFP PHOTO

Men när det gäller racepacen så verkar det vara riktigt jämnt. Hamilton var nämligen klart snabbast, medan Nico Rosberg såg ut att kunna få konkurrens av så väl Red Bull som Ferrari.
Det kan ge oss en väldigt spännande helg. I morgon är det dags för kval.
Mer om träningen läser du här.

jfg6049

Marcus Ericsson var inte nöjd efter fredagens båda träningar, han hade svårt att få de ultramjuka däcken att fungera ordentligt.
– Det gick bra på de mjuka och de supermjuka däcken, men av någon anledning hade vi problem med de ultramjuka däcken, säger Ericsson.
– När vi körde med lite bränsle under det andra passet hittade vi inte alls det greppet som vi behöver. Det blir en utmaning inför morgondagen och det finns absolut utrymme för att förbättra oss på de ultramjuka däcken.

Här är resultaten från träning 2:

1    Lewis Hamilton    Mercedes    1m40.861s    –    36
2    Nico Rosberg    Mercedes    1m40.940s    0.079s    38
3    Sebastian Vettel    Ferrari    1m41.130s    0.269s    31
4    Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m41.389s    0.528s    24
5    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m41.390s    0.529s    33
6    Kimi Räikkönen    Ferrari    1m41.464s    0.603s    34
7    Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m41.959s    1.098s    35
8    Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m42.041s    1.180s    35
9    Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m42.264s    1.403s    36
10    Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m42.268s    1.407s    36
11    Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m42.366s    1.505s    33
12    Jenson Button    McLaren/Honda    1m42.823s    1.962s    24
13    Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m43.012s    2.151s    35
14    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m43.108s    2.247s    17
15    Jolyon Palmer    Renault    1m43.272s    2.411s    33
16    Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m43.600s    2.739s    35
17    Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m43.754s    2.893s    33
18    Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m43.903s    3.042s    36
19    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m44.045s    3.184s    34
20    Kevin Magnussen    Renault    1m44.117s    3.256s    25
21    Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m44.478s    3.617s    5
22    Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m45.948s    5.087s    4
•••
Jenson Button kör sitt sista lopp för McLaren.
Men han hade ingen bra start på helgen. Efter tio varv fick han parkera sin bil.
– Vi fick parkera och byta motor, jag hoppas att vi fick lite information från den andra tärningen i alla fal, säger han.
•••
Blir det stående omstarter från och med 2017?
Enligt Auto, motor und sport har Bernie Ecclestone och teamcheferna enats om den regeländringen under ett möte i Abu Dhabi.
Därefter måste förslaget tas emot väl av strategigruppen, av F1-kommissionen och FIA:s världsråd.

•••

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
En andraplats för Vettel i Baku, men blir han utan seger 2016? Foto: TT-arkiv

Vad är det för fel på Ferrari?
Varför har teamet som tog tre segrar förra året och ville kämpa om VM-titeln i år inte vunnit ett enda lopp?
För första gången berättar Sebastian Vettel om sina tankar.
– Jämfört med våra konkurrenter saknar vi lite downforce. Vi har utvecklats sedan säsongsstarten, men är fortfarande inte där vi vill bara, säger han till motorsporttotal.
– Det är tydligt att Mercedes, framförallt under kvalet, kan ta ut mer ur sin bil än vad vi andra klarar av.
Han anser att kvalet och downforce är de två avgörande punkterna.
– Det är där vi har tappat i år och vi ska koncentrera oss på det till nästa säsong, säger han.
– Sedan har vi också vissa problem med att få däcken att jobba i det optimala fönstret. Men när an har en bil med mycket downforce så brukar det fungera bättre med däcken. De två går hans i hand.
•••
Felipe Nasr tog två viktiga poäng till Sauber för två veckor sedan, men hans tid i teamet är över. Hans stora sponsor Banco do Brasil kommer inte att fortsätta sitt samarbete med Sauber 2017.

Pascal Wehrlein (GER) Manor Racing on the drivers parade. 13.11.2016. Formula 1 World Championship, Rd 20, Brazilian Grand Prix, Sao Paulo, Brazil, Race Day. Photo credit should read: XPB/Press Association Images.
Pascal Wehrlein kör nu för Manor. Foto: XPB/Press Association Images.

Därför sägs det nu att Pascal Wehrlein  är ny kollega till Marcus Ericsson. Enligt tyska motorsporttotal är kontraktet redan undertecknat. Wehrlein stöttas av Mercedes, han vann DTM 2015 och har i år kört för Manor där han tog en poäng i Österrike. Han är 22 år och det är inte första gången han har en svensk kollega, han körde F3 tillsammans med Felix Rosenqvist.

Wehrlein själv säger dock att ingenting är undertecknat.

– Jag koncentrerar mig på årets säsong,.

Nu har Nasr bara en chans kvar att ta en plats till 2017, de är Manor. Om han inte en förarplats där kommer F1 2017 köras utan en förare från Brasilien eftersom Felipe Massa avslutar sin karriär efter söndagens lopp.
•••
För övrigt kan Fernando Alonso tänka sig att köra WEC framöver, men först vill han vinna en tredje VM-titel.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB