Startsida / Inlägg

Blir McLaren klassisk igen?

av Anna Andersson

Är McLarens bil orange 2017?
Det är den stora frågan som diskuteras just nu.
Anledningen till att diskussionen tagit fart är den här tweeten från teamet och att McLarens VD Zak Brown  har sagt att årets lack kommer att skilja sig från de senaste åren.
– Vi har visat den för våra killar och tjejer och de är väldigt spända inför vad som kommer framöver, sa han i sambans med  Autosport-Motorshow.

hulme_denis_mclaren_m7a_1969-08-01
McLaren med Denis Humle 1968.

Redan i december så antydde han att McLaren kan gå mot orange när han sa:
– Vi kan tänka oss det och jag kan tänka mig att fansen också kommer att vara nöjda, både med bilens tekniska utveckling och med lacken.
McLaren körde med en orange bil mellan 1968 och 1971, i både F1 och Can-Am och det har diskuterats om teamet skulle gå tillbaka till den färgen, men den förra teamchefen Ron Dennis var emot en sådan förändring.
– Alla frågade om vi skulle köra i orange eftersom det var McLarens gamla färg och jag svarade: Det är just det som är grejen, det var McLarens gamla färg. Varför i hela världen ska vi ta ett steg tillbaka?, sa Dennis 2015.
•••
Sauber kör med fjolårets motor från Ferrari i år och har sagt upp kontraktet efter denna säsong. Det betyder att teamet kan hitta en annan motorleverantör till 2018.
Det logiska valet vore Honda, den japanska tillverkaren letar efter ytterligare ett team att leverera motorer till och när Ron Dennis nu är ute ur bilden så är det också en möjlighet. Den tidigare teamchefen hos McLaren vägrade att låta Honda leverera motorer till andra team, vilket i efterhand känns som ett misstag eftersom Honda hade haft fler bilar att testa motorn på och då kunnat lösa sina problem snabbare.
Sauber har ingen brådska med att ta sitt beslut eftersom motortillverkarna numera måste leverera till privatteamen, det gör att Sauber kan beställa sina motorer hos Honda, Mercedes, Renault eller återgå till Ferrari nästa säsong.
•••
Nu är det klart, FIA har godkänt Liberty Media som köpare av F1.

Red Bull driver Daniel Ricciardo, of Australia, competes during the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Mercedes driver Lewis Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Rebecca Blackwell)
Riccirdo i Mexiko. Foto: AP

Ytterligare en nyhet som är viktig för fansen är att förarna får attackera mer i år. Domarna ska bara ingripa när det blir farliga manövrar, detta för att vi ska slippa den cirkus som var efter Mexikos GP då både Max Verstappen och Sebastian Vettel straffades efter loppet och Daniel Ricciardo som gick i mål som femma till slut var trea.

– Alla de omkörningsreglerna, som har skadat sporten, är borta nu. Jag är alltså positiv och tror att vi går en ny, intressant säsong till mötes, säger Mercedes Niki Lauda till Auto Bild Motorsport.

 

•••
I Tyskland fortsätter man att snacka om Mercedes förarval. De flesta både fans och experter är övertygade om att Valtteri Bottas är en övergångslösning.  Att Mercedes väntar på att Sebastian Vettel ska få nog av Ferrari och komma till det tyska teamet när kontraktet går ut 2018.

Valtteri Bottas ; Valtteri Bottas;

Då finns det två alternativ, antingen blir den fyrfaldige mästaren teamkompis med Lewis Hamilton eller om Hamilton väljer att göra någonting annat så blir Vettel teamkollega med Bottas (om denne lyckas under sitt år).
Det finns också de som tror att Fernando Alonso är en man för Mercedes 2018 när hans kontrakt med McLaren går ut och han tröttnat på att kämpa om en plats i Q3….
Anledningen till att man valde att låta Pascal Wehrlein köra i Sauber och inte i Mercedes är att man inte ville riskera en konflikt med Hamilton och att han helt enkelt är för oerfaren för att köra om en VM-titel.
•••
Pirelli får ytterligare två däcktest 2017, det handlar om regntest, totalt har FIA godkänt 25 testdagar för däcken under årets säsong och då måste minst åtta team vara med och dessutom ska man testa däcken till 2018 under två dagar efter årets säsong.

Kommentarer

  • Tjänstgörande redaktör: Joakim Magnå
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB