Startsida / Inlägg

”Det är mycket komplicerat”

av Anna Andersson

Jag väntar, du väntar. Ja, jag tror att alla som är det minsta intresserade av F1 väntar på vad Mercedes bestämmer dig för.
Vem ska ersätta Nico Rosberg.
Vem blir Lewis Hamiltons nya teamkollega?
– Det är mycket komplicerat, säger Niki Lauda till Blick och antyder att vi kom att få vänta ytterligare på ett besked.
Det mesta tyder på att Valtteri Bottas kommer att ta steget och gör han det lär Pascal Wehrlein bli Marcus Ericssons nya kollega. Det är ett sätt att testa Wehrlein ytterligare, i Manor tog han en poäng men det räcker inte för att övertyga Mercedes och de vill se honom ett år till i F1 innan de bestämmer sig för om han är värd att satsa på eller inte. Toto Wolff har redan varit tydlig med att det handlar om ett kontrakt över ett år för den förare som Mercedes väljer intill Hamilton, så 2018 kan det hända en del på förarmarknaden.

Ferrari driver Sebastian Vettel, of Germany, stands after his car broke down during the second practice session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Friday, Nov. 25, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Finns Mercedes i Vettels tankar? Foto: AP Photo

Då går Sebastian Vettels kontrakt ut med Ferrari.
Då går också Lewis Hamiltons kontrakt med Mercedes ut – och därmed kan det vara så att det finns två platser lediga hos de senaste årens dominanter.
•••
Efter fjolårets missräkning, då Ferrari inte vann ett enda lopp, tror chefen Sergio Marchionne på ett framgångsrikt 2017. Han är säker på att de nya regeländringarna passar teamet och arbetet i Maranello pågår för fullt.
– Folk arbetar utan att tröttna, de hade bara två dagar ledigt kring jul, säger han till  Corriere dello Sport.
– Bilen verkar bli bra och motorn fungerar prickfritt, men vi får inte luta oss tillbaka och lita på det. Vi måste avvakta och se vilka framsteg vi når på banan, men fram till i dag har vi lagt ner väldigt mycket jobb på motorn, aerodynamiken och de nya reglerna.
2016 var teamet VM-trea, 70 poäng efter Red Bull och hela 367 poäng efter mästarteamet Mercedes.
– Det är inte deras fel, de har gjort ett strålande bra jobb. Det är kanske inte så vi vill ha det, men sanningen är att de är bra. Nu är det upp till oss. Vi måste koncentrera oss och göra det vi kan för att slå dem.
Även Bernie Ecclestone väntar med spänning på vad som händer i det tidigare mästarteamet. Han anser att teamet inte styrs på rätt sätt.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Är bilen i form till  premiären i år? Foto: AP

Ni som läste gårdagens blogg noterade att Manor är på väg mot konkurs. Om teamet inte finns med i år krävs det att Sauber presenterar en mycket bra bil – annats blir det tufft att ta poäng och ta sig ur bottenträsket.

Som vanligt gäller det att vara med från start, de enklaste poängen tas i de fem första loppen innan de stora drakarna får igång utvecklingen av sina bilar, de har enorma resurser och det är det väldigt svårt för privatteamen att hålla samma tempo.
•••
Efter bara en enda säsong lämnar Frédéric Vasseur jobbet som teamchef hos Renault. Parterna hoppas dock på att arbeta tillsammans i någon annan form framöver. Nu har Jérôme Stoll och Cyril Abiteboula ansvar för fabriksteamet.
•••
Detta är inte F1, men det är intressant för alla svenska motorsportfans. VW kliver in med en fabrikssatsning i rallysporten och det nya dreameamet blir Petter Solberg och Johan Kristoffersson.
Vad de båda förarna säger om den nya satsningen läser du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB