Startsida / Inlägg

Så vill de nya ägarna förändra F1

av Anna Andersson

En nytändning med nya ägare?
Ja det låter som om F1 är på väg att kliva ur det stenhårda grepp som Bernie Ecclestone har haft och kliva in i en annan värld.
Dels har det kommit ett besked om att det blir nya regler som ska främja raceingen, eller nya regler – man tar helt enkelt bort en massa punkter som domarna tidigare var tvungna att hålla sig till. Du läser mer om det här.
Tanken är att racingen ska främjas, att loppen ska avgöras på banan och att förarna själva ska ta ansvar för hur de kör om placeringar. Lite mer som Niki Lauda efterträvade för ett par veckor sedan när han sa:
– Reglerna måste bort så att förarna själva tar ansvaret för att de inte skadar någon annan i sin jakt på att vinna loppen. Punkt.
Hela intervjun med Lauda finns i tyska Motorsport Magazin, i månadstidningen.

Former Formula One champion and Mercedes non-executive chairman Niki Lauda of Austria watches timing screens during the second practice session for Sunday's Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang, Malaysia, Friday, March 22, 2013. (AP Photo/Lai Seng Sin)
Lauda har tre VM-titlar och arbetar nu för Mercedes. Foto: AP

Kommer du åt en upplaga och kan tyska så är den absolut värd att läsa i sin helhet.
En annan nyhet är att Ross Brawn, som tar över en del av det jobb som Bernie Ecclestone har gjort tidigare, vill ha en helt annan fördelning av makten inom F1.
– Vi  behöver en lösning där de små teamen står på egna ben och kan utmana de etablerade stallen, säger han till Sky Sport F1.
När han säger den meningen så angriper han direkt två punkter som varit gjutna i betong under Bernie Ecclestones tid, dels handlar det om att man vill avskaffa strategigruppen och låta alla teamen vara med och bestämma reglerna och dels handlar det om att förändra den omdiskuterade bonus som vissa team får. Ferrari som har varit med från början får en enorm summa varje år (105 miljoner amerikanska dollar under 2016), men även Red Bull (74), Mercedes (74), McLaren (32) och Williams (10) får en stor bonus efter varje säsong. Ecclestone ville behålla de stora märkena i F1 för att kunna marknadsföra serien bättre, men Liberty Media tycks vara av en annan åsikt. Nu har Ecclestone inte någon makt kvar och då kan det bli en stor förändring.
– Det fungerar inte speciellt bra just nu, säger den nye VD:n Chase Carey enligt motorsporttotal.
Enligt Brawn är det framförallt för tufft för de privatägda teamen att ens överleva i F1, det senaste exemplet är Manor som letar efter en investerare för att ens kunna starta årets säsong.
– Just nu är utmaningen för dem för stor. Vi behöver ett friskt F1, från toppen till botten. Både på banan och när det gäller ekonomin, säger Brawn.
Chase Carey vill genomföra förändringen i samråd med teamen, han menat att den kommer att ta tid och han siktar på att ha ett annat Formel 1 år 2020.
– Vi har känslan av att man de senaste fem åren inte har lyckats nyttja hela den potential som finns, både när det gäller den sportsliga och den affärsmässiga delen, säger han enligt motorsporttotal.
– Vi behöver en struktur som gör att sporten kan växa…
•••

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates after winning the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack, Silverstone, England, Sunday, July 10, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Hamilton firar segern på Silverstone tillsammans med fansen Foto: AP

De nya ägarna har också klargjort att man vill behålla F1 i Europa. Att man vill se race på klassiska europeiska banor som funnits med i kalendern i många, många decennier.
– Sportens vagga är västra Europa, säger Carey till BBC.
– Många av de nya banorna är spännande och ger F1 ett mervärde, men de är med eftersom de vill vara en del av den show som omfattar banor som Silverstone, på Monza, på Hockenheimring, Spa och Nürburgring.
Liberty Media vill också ha fler F1-race i USA, i orter där folk semestrar. Gärna i L.A, New York eller Miami. Den nya VD:n pratar om en Superbowl, ungefär som i NFL.
– Vi ser vilka möjligheter det finns att göra loppen ännu större framöver.
•••
Vad tycker du om hela den här historien? Är det rätt att peta Bernie Ecclestone? Vad kan Ross Brawn och de nya ägarna göra?
Finns det en ljus framtid för F1 och tänker de rätt när de vill jämna ut mästerskapet?

Starta  gärna en diskussion här på bloggen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB