Startsida / Inlägg

Ericssons nye chef: ”Redo att överraska stort”

av Anna Andersson

I dag har det varit ett intessant möte i Geneve.
Det är teamens teknikchefer som har träffats och fört diskussioner inför framtiden.
Framförallt pratar de om de hjulupphängningar som Mercedes och Red Bull har valt. F1 är ju som ni alla vet en värld av gråzoner och det handlar om att nyttja de gråzonerna till max, utan att gå över gränsen. Enligt Auto, Motor und Sport har FIA nämligen godkänt de versioner som de två teamen lämnat in, medan Ferrari har fått avslag gång på gång vilket har fått både det italienska teamet och flera av deras motståndare att undra vad skillnaden är. Enligt tidningen har de andra teamcheferna nu bett FIA (internationella bilsportförbundet) att tvinga Mercedes och Red Bull att avslöja sin lösning, eller i alla fall förklara varför deras lösning är godkänd medan de andra teamens olika varianter inte är det.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain steers through a corner during the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 27, 2016. (AP Photo/Kamran Jebreili)
Foto:  AP Photo/Kamran Jebreili

Motståndarna är oroade för att Mercedes och Red Bull har en fördel på banan eftersom den nya upphängningen ska bidra till att bilen sänks på rakan, bryter en luftström och gör bilen snabbare.
•••
Lewis Hamiltons pappa är säker.
Han varnar Valtteri Bottas:
– Lewis kan förgöra karriärer.
Mer läser du här:

•••
Problem hos Sauber?
Enligt rykten i Tyskland kan Pascal Wehrlein missa samtliga tester inför säsongen. Han skadade nacken när han kolliderade med Felipe Massa under Race of Champions nu meddelar flera tyska medier att han är värre skadad än man först trott.

Sauber har reagerat på ryktet och twittrar:

Testerna inleds den 27 februari. I år är det två testomgångar, båda fyra dagar långa.
När vi ändå är inne på Sauber kan vi konstatera att det blåser positiva vindar i Marcus Ericssons team. Det är tio år sedan Jörg Zander lämnade Sauber och sedan dess har han bland annat arbetat med Audis framgångsrika satsning på LMP1, men nu är han tillbaka som teknisk chef och han är positiv inför årets säsong:
– De tekniska förutsättningar som finns är optimala. Vi har bra förutsättningar både när det gäller utvecklingen av bilen och produktionen. Vindtunneln är en av de bästa sett till all världens motorsport, säger han till motorsporttotal.
– Jag vill se en klar positiv trend jämfört med förra säsongen, det vill alla här. Målet är att vi ska etablera oss mitt i fältet och till skillnad mot förra året kommer vi att kunna utveckla bilen under hela året.
Han påpekar att 2017 blir ett viktigt år för teamet då man måste klara av att omsätta de förändringar man gjort inom teamets struktur.
– Jag vill ha ett team som är motiverat och etablerat i F1. Jag vill att man alltid ska veta att vi är redo för att överraska stort, säger han.
– Jag vill att teamet ska vara fyllt av tillförsikt och att det ska vara stabilt och med tanke på vad jag har sett så är jag optimistisk. Jag tror också att vi kan uppnå de målen.

•••
McLarens VD Jost Capito lämnar teamet med omedelbar verkan.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB