Startsida / Inlägg

Fler nya bilar – och schemat för första testet

av Anna Andersson

Först ut var Red Bull.
Med en bil som bär Adrian Neweys avtryck.
Mer om RB 13 läser du här.
Därefter följde systerteamet Toro Rosso som nu fått betydligt klarare färg i sin lack. De är första gången sedan Red Bull tog över Minardi 2006 som teamet inte syns i den mörkblålacken utan nu har en tydligare blå nyans med en silverfärgad tjur. Bilen har, precis som de flesta konkurrenter en fena bakom cockpit, men den har en något annan nosdesign.

Carlos Sainz of Spain and Scuderia Toro Rosso drives the STR12 in Misano, Italy on February 22, 2017
Carlos Sainz på Misano
Carlos Sainz of Spain and Scuderia Toro Rosso drives the STR12 in Misano, Italy on February 22, 2017
Foto: STR

– Alla stallen har arbetat extremt hårt för att kunna konkurrera om platser högt upp i fältet i år, säger stallchefen Franz Tost.
– Vårt chassi har byggts kring den mest konkurrenskraftiga motorn som vi någonsin har haft under hybrideran. Nu kör vi återigen med en motor från Renault.
I fjol gjorde man det valet som Sauber har gjort i år – man valde en fjolårsmotor från Ferrari.
Målsättningen inför årets säsong är att ta plats fem  i konstruktörs-VM, men det lär bli tufft. Team som McLaren, Williams, Sauber, Renault, Force India och Haas har ungefär samma målsättning.
•••
Haas ja. Teamet debuterade för ett år sedan och med Romain Grosjean och Kevin Magnussen vill det amerikanska stallet nå ännu fler poäng än vad man gjorde förra säsongen då man var åtta, klart för Renault och Sauber.

– Det är pedallådan som är samma jämfört med förra året, allt annat är nytt i år. Vi försöker alltid göra en bil som är snabbare och normalt sett betyder det också en bil som är lättare. Nu kan vi lägga in mer ballast i bilen och omfördela vikten, säger teamchefen Günter Steiner.
– Allt det vi lärde oss förra året har vi genomfört till årets bil.

I morgon startar testerna och Marcus Ericsson är först ut i sin Sauber. Den första veckan kommer att handla extremt mycket om att lära känna bilen, att se om den data man fått ur vindtunneln är den samma som man får när bilen kör på banan. Att föraren ska hitta gränserna på vad bilen klarar av, hur den reagerar, när den överstyr och när den understyr. Föraren måste lära sig hur däcken fungerar, hur snabbt de slits och hur han ska köra för att få rätt temperatur i däcken. Hur han ska få bilen och däcken att harmonisera perfekt för ett varv och för många varv.
Det är extremt mycket jobb och till det ska vi också lägga de uppdateringar som teamen arbetar med inför säsongsstarten.
Så räkna med åtta långa dagar i Barcelona.

Här är testschemat för den första veckan i Barcelona:
Mercedes     Valtteri Bottas /Lewis Hamilton     Hamilton /Bottas     Bottas /Hamilton    Hamilton / Bottas
Red Bull
Ferrari     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen
Force India     Sergio Perez     Esteban Ocon     Alfonso Celis Jr.     Perez /Ocon
Williams     Felipe Massa     Lance Stroll     Felipe Massa     Lance Stroll
McLaren     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne
Toro Rosso     Carlos Sainz jr.     Daniil Kvyat
Haas     Kevin Magnussen     Kevin Magnussen     Romain Grosjean     Romain Grosjean
Renault     Nico Hülkenberg     Jolyon Palmer     Palmer /Hülkenberg     Hülkenberg/Palmer
Sauber     Marcus Ericsson     Antonio Giovinazzi     Ericsson /Giovinazzi     Ericsson /Giovinazzi

Notera att Saubers Pascal Wehrlein inte kör det första testet. Han har fortfarande problem med ryggen, men hoppas på att kunna köra test nummer 2 som startar tisdag nästa vecka.

Notera också att Mercedes fortsätter med det  framgångsrika testschemat från förra året då Hamilton och Nico Rosberg körde halva dagar och plöjde enorma mängder av kilometer. De körde så mycket på sina halva dagar att dereas kroppar helt enkelt inte orkade mer än just en halv dag.
•••
Manor har lämnat F1. När Felipe Nasr tog två poäng för Sauber i Brasiliens GP ramlade teamet ner till elfte plats i konstruktörsmästerskapet och tappade närmare 300 miljoner kronor. Det gjorde att stallet inte överlevde ekonomiskt.

 

•••

Självklart följer F1-bloggen testerna under veckan. Här hittar du också nyheter och andra snackisar. Vill du ha ännu fler motorsportnyheter så följ Sportbladet Motor på Facebook.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB