Startsida / Inlägg

Mästarens råd, Ferraris protest och ny förare till Sauber?

av Anna Andersson

I går presenterades årets däck i Turin och i år har det skett stora förändringar.
Däcken är för det första bredare.
För det andra kommer det att gå betydligt snabbare.  Mer om det läser du här.
Hur stor är skillnaden då?
Det ser du här:

Återigen så blir det flera olika däckvarianter, men det olika varianterna kommer att ligga närmare varandra i tid jämfört med för ett år sedan. Då kunde det skilja runt 1,4 sekunder per varv mellan två däckversioner, så är det inte i år.
Eftersom man inte, av förklarliga skäl, har kunnat testa däcken med de nya bilarna än så har Pirelli redan bestämt vilka gummiblandningar som ska användas de första fem loppen, därefter har teamen mer att säga till om
Så ser det ut under de första fyra loppen:

Australien: Kval: Ultramjuka. Race: Supermjuka och mjuka.
Kina: Kval: Supermjuka. Race: Mjuka och medium.
Bahrain:  Kval: Supermjuka. Race: Mjuka och medium.
Ryssland: Kval: Ultramjuka. Race: Supermjuka och mjuka.

Enligt Pirellis chef Paul Hembrey kommer de nya däcken inte att slitas lika hårt som de däck man använda förra året, det leder till att teamen inte kommer att kunna arbeta lika mycket med däckstrategier.
– Mindre slitage ger mindre utrymme för teamen att leka med däckbytena för att på så sätt vinna någon position.
Är det dags fatt förbereda sig för ett depåstopp per team och race?
Precis som han säger i artikeln är det svår att veta riktigt vad detta betyder. Man har inte testat däcken med årets bilar och så länge man inte har gjort det så är det för många osäkra komponenter för att man ska kunna dra någon rättvis slutsats.
– De bilar vi har testat är fem sekunder långsammare än de bilar som däcken ska passa till. Det är som om man hade genomfört F1-testerna med GP2-bilar, säger Hembrey.
•••

AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP waves to the crowd after qualifying in pole position during qualifying for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2016 in Austin, United States. Lars Baron/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Överlägsen även 2017? Foto: AFP

Jag skrev om mötet i Geneve där Ferrari ville att FIA skulle avslöja för alla andra varför Mercedes och Red Bull fick sina hjulupphängningar godkända, samtidigt som Ferraris version inte godkändes.
Mercedes har, enligt flera olika uppgifter, hittat en lösning som gör att bilen sänks på rakan vilket gör att man ökar toppfarten och att den sedan höjs i kurvorna. Red Bull ska ha en liknande lösning och dessa befinner sig naturligtvis i den berömda gråzonen.
Det är inte förbjudet – men antagligen inte helt så som regelmakarna hade tänkt sig heller.
Ferrari fick dock inte som man ville och den enda möjligheten att komma på lösningen är en officiell protest i samband med premiären.
•••
Renault har gjort klart med en ny medarbetare.  Pete Machin lämnar Red Bull efter många år i teamet för att bli aerodynamikchef hos Renault. Han får starta sitt nya jobb den 3 juli och med andra ord lär han inte kunna påverka årets bil speciellt mycket utan först bilen till säsongen 2018.

•••

Pascal Wehrlein (GER) Manor Racing on the drivers parade. 13.11.2016. Formula 1 World Championship, Rd 20, Brazilian Grand Prix, Sao Paulo, Brazil, Race Day. Photo credit should read: XPB/Press Association Images.
Pascal Wehrlein . Foto:  XPB/Press Association Images.

Pascal Wehrlein skadade nacken när han slog runt under jippot Race of Champions. Det är troligt att han missar första testet och enligt italienska tidningar ersätts han av Ferraris testförare Antonio Giovinazzi som var tvåa i GP2 förra året.

Sauber, som knappast hade räknat med att ha någon tredjeförare, sitter i en lite tuff sits. Man kör med motorer från Ferrari ( låt vara att de är från 2016 och att avtalet avslutas efter årets säsong), samtidigt så betalar Mercedes för att Pascal Wehrlein ska köra i teamet.

Men om Wehrlein inte kan köra och är så pass illa skadad att han missar både tester och något av de inledande racen, vad  gör man då?

Betalar Mercedes trots att deras förare inte kör? Är det istället Ferrari som får öppna plånboken?

Med tanke på att varje poäng är viktig och det oftare är enklare att ta poängen i början än i slutet av säsongen ( Sauber 2015 är ett bra exempel) så behöver man ha en förare som kan prestera och är vän med bilen. Därför måste Sauber ta tag i problemet redan nu..
•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jumps on the podium as he celebrates after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, March 29, 2015. (AP Photo/Andy Wong)
Jubel i silver? Foto: AP

Nico Rosberg har lämnat F1, men han är kvar som ambassadör för Mercedes och rekommenderar nu teamet att satsa på en tysk förare från och med 2018
Han vill se Sebastian Vettel i en silverpil.

– Hans kontrat går ut efter årets säsong och för Mercedes vore det en vettig lösning. Jag är övertygad om att man komemr att prata om det, säger Rosberg enligt motorsporttotal.

Tyskens kontrakt med Ferrari går ut efter säsongen och Valtteri Bottas, som ersätter Rosberg, har ett kontrakt över årets säsong.
•••
Här är datumen när årets bilar presenteras – och Ericssons Sauber är först ut.

Sauber          20. februari     Online
Renault           21. februari     London
Force India       22. februari     Silverstone
Mercedes             23. februari     Silverstone
Ferrari             24. februari     Fiorano
McLaren             24. februari     Woking
Toro Rosso         26. februari     Barcelona
Red Bull              26. februari     Barcelona
Williams
Manor
Haas

Årets första tester startar i Barcelona den 27 februari och pågår i fyra dagar. Nästa testperiod pågår från 7-10 mars också det i Barcelona.

•••

Tack  för att du tog dig tid att läsa och vi hörs snart igen. Vill du ha fler nyheter i ditt flöde?

Följ Sportbladet Motor på Facebook. Där hittar du även nyheter om rally, enduro, dragracing, formula E och mycket mycket mer

 

 

Kommentarer

  • Tjänstgörande redaktör: Karolina Strömbäck Horney
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB