Startsida / Inlägg

Se nya Renaults nya R.S. 17

av Anna Andersson

Med svart och gult och ett aggressivt aerokoncept ska Renault ta F1 med storm.
Tillsammans med Jolyon Palmer och Nico Hülkenberg är målet att köra upp R.S. 17 på plats fem i konstruktörsmästerskapet.
Bilen påminner lite om den C36 som Sauber visade upp i går och de bilderna som vi sett på den nyaste bilen från Williams. Framvingen är formad som ett V, den har en liknande hajfena och sideboardsen är låga och dragna bakåt på bilen.

SR 17
Foto : Renault
SR 17.2. jpg
Foto: Renault

 

– Med tjocka däck ser bilen ut som F1-bilarna gjorde tidigare. Detta är en nystart för Formel 1, säger Renaults ambassadör, den flerfaldige världsmästaren Alain Prost i samband med presentationen.
Renault har som målsättning att, precis som Sauber, etablera sig mitt i fältet, köra in pallplatser och senast 2020 vill teamet kunna utmana i kampen om VM-titeln.
– Det är rätt enkelt. Vi vill bli femma i märkes-VM, säger sportchef Jerome Stoll och teamets VD Cyril Abiteboul  fyller på:
– Den här regeländringen gör att det är en helt ny start och för oss är det en chans att få kontakt med teamen i toppen.

SR 17.3
Foto: Renault

Nico Hülkenberg har lämnat Force India efter flera år och ska nu köra in sin första pallplats i F1. Han har tagit pole position (med Williams) och han har vunnit Le Mans 24-timmarslopp, men en plats på en F1-pall saknas. Vid sidan av honom finns Jolyon Palmer som gör sin andra säsong i F1. Hans pappa var för övrigt också racerförare.
Tredjeförare är ryssen Sergej Sirotkin, han kommer att köra ett par fredagsträningar under säsongen.
– Målet är att vi ska ta poäng under varje tävlingshelg, säger Abiteboul.
Än så länge har vi bara sett hur bilarna ser ut, det blir otroligt spännande att se hur de uppför sig på banan också. Det får vi en bättre bild av nästa vecka då det är dags för de första testerna i Barcelona. Sauber var näst sist i VM förra året med sina två poäng, men räddningsplankan Manor finns inte kvar i mästerskapet. Det gör att teamet kring Marcus Ericsson måste ta ett rejält kliv framåt, teamet har samma mål som Renault, ett team som Sauber fajtades med under förra säsongen.
Det ska bli väldigt spännande att se årets F1:or på banan.

Teststart den 27:e februari.

•••
Hela veckan är fylld av presentationer.
Sauber visade sin bil i går, mer om det läser du här.
Vad Marcus Ericsson tycker inför säsongen läser du här.
Här är resterande presentationer att hålla koll på:

Force India  22. februari     Silverstone
Mercedes     23. februari     Silverstone
Ferrari     24. februari     Fiorano
McLaren     24. februari     Woking
Williams     25. februari     Barcelona
Toro Rosso  26. februari     Barcelona
Red Bull     26. februari     Barcelona
Haas     26. februari     Barcelona

•••
Ferrari och Jean-Eric Vergne har avslutat  sitt samarbete, det öppnar för förare som Esteban Gutierrez och Antinio Giovnazzi. DEn sistnämnde ska testa för Sauber nästa vecka eftersom Pascal Wehrlein ännu inte är helt återställd efter sin krasch under ROC tidigare i år.

•••
Haas har meddelat vilken förare som testar när.
Här är deras schema för det första testet 27.2 till 2.3

Haas     Kevin Magnussen     Kevin Magnussen     Romain Grosjean     Romain Grosjean

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB