Startsida / Inlägg

Inte mycket som är normalt – testdag 4

av Anna Andersson

Det var inte mycket som var normalt under den sista testdagen i Barcelona.
Till att börja med skulle det vara ett regntest.

Antonio Giovinazzi (ITA), Sauber F1 Team. Wet test, Circuit de Catalunya.
Antonio Giovinazzi på den blöta banan. Foto: Sauber

Men solen strålade från en blå himmel och eftersom det inte finns något sprinklersystem så var det lastbilar med vattentankar (60 000 liter per tank) som blötte ner banan, men allt eftersom förmiddagen gick så sken solen allt mer och banan torkade upp. Det gjorde att förarna bytte till intermediates – regndäcken gick sönder. Även om man vattnade banan efter lunch också så var det torrt igen klockan 15.00 Därmed blev det inte den vattenslakt som man hade hoppats på, istället fortsatte teamen att köra med slicks och följa sina ordinarie testprogram.
Vid sidan av det uteblivna regnet så har nu Mercedes bokfört sina första problem. Ett elfel ställde till det för teamet och därför blev bilen stående i garaget under förmiddagen och Lewis Hamilton fick ingen körtid idag.
När teamet löst problemet var det Valtteri Bottas som satte sig bakom ratten.
– Den här dagen var lite kortare än vi hade hoppats på, men alt som allt har det varit fyra bra testdagar, som team har vi verkligen gjort det mesta av det, kört många kilometer och jag har lärt mig massor, säger finländaren
För Toro Rosso var det ännu värre. Dannil Kvyatt hann bara med ett enda varv innan han fick problem.
– Tyvärr han hann bara med ett utvarv innan han fick problem med motorn och det gjorde att vi fick låta bilen stå, säger den tekniske direktören James Key.
– Veckan har varit lovande, men samtidigt frustrerande eftersom vi har tappat mycket tid på banan. Nu måste vi planera för hur vi ska komma tillbaka och sedan ta in det vi förlorat nästa vecka.
Allra tyngst var det för Williams som fick stryka hela den fjärde testdagen.
När Lance Stroll tappade kontrollen över bilen för tredje gången på två dagar så skadades den så illa att Williams inte han med någon reparation till dagens tester. Därför strök Williams dagens tester, nu måste man bygga om bilen för att sedan återkomma på tisdag när det andra testet startar. Mer om det läser du här.
Tisdag till och med fredag körs årets sista försäsongstest, även det i Barcelona.
•••

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives at the Circuit de Catalunya on March 1, 2017 in Montmelo, on the outskirts of Barcelona during the third day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season.  / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Vettel på banan. Foto: AFP

Snabbast under torsdagen var Kimi Räikkönen, Ferrari som körde på 1.20,671, flitigast var Romain Grosjean från Haas som körde 118. Veckans snabbaste tid satte Valtteri Bottas under onsdagen, han och Sebastian Vettel, Ferrari, är de enda två förare som kört under 1.20 – men Vettel hade den hårdare gummiblandningen på (soft mot ultrasoft).

Här är den fjärde dagens tider:

1.    Kimi Räikkönen    Ferrari    1:20.872    93    Soft
2.    Max Verstappen    Red Bull    1:21.769    85    Soft
3.    Jolyon Palmer    Renault    1:21.778    39    Soft
4.    Romain Grosjean    Haas    1:22.309    118    Supersoft
5.    Antonio Giovinazzi    Sauber    1:22.401    84    Ultrasoft
6.    Sergio Perez    Force India    1:22.534    82    Supersoft
7.    Stoffel Vandoorne    McLaren    1:22.576    67    Ultrasoft
8.    Valtteri Bottas    Mercedes    1:23.443    68    Soft
9.    Nico Hülkenberg    Renault    1:24.974    51    Soft
10.    Daniil Kvyat    Toro Rosso    –    1    Regen

•••
Toro Rosso vill mer och därför kommer teamet att utöka sitt samarbete med Red Bull. Tidigare var Toro Rosso B-team till Red Bull, men FIA gjorde bestämde att teamen själva måste konstruera vissa förutbestämda delar till bilen och samarbetet minskade, men nu vill man utöka det igen. Det kommer att bli ungefär på samma nivå som Haas har ett samarbete med Ferrari.
– Självklart kommer vi som Toro Rosso att dra fördel av det, Red Bull är ett av de bästa teamen sett till tekniken, säger Toro Rossos teamchef Franz Tost och den tekniske direktören James Key fyller i:
– Det finns områden där du kan spara tid, resurser och pengar på att samarbeta och då är det smart att vi utbyter kunskaper.
•••
Nattskiftet – här får du en inblick i hur det ser ut för gänget som jobbar natt under testerna.

•••
Kanada har skrivit ett nytt kontakt med F1, det sträcker sig till och med 2029.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB